26 C
Willemstad
• zondag 11 april 2021 00:12

NU | Afgelopen dagen minder coronabesmettingen op Aruba

Op Aruba is het aantal besmettingen de laatste dagen licht afgenomen. Vrijdag werden er 583 actieve besmettingen geregistreerd. De teller van het aantal mensen dat sinds maart...

NU | Tientallen vluchten naar Aruba, veelal Amerikaanse toeristen

Aruba kent zaterdag het grootste aantal vliegtuigen dat op één dag op de luchthaven landt sinds het begin van de coronapandemie. Naar verwachting komen meer dan dertig...

PBC | Vaccinatiestraat Marinebasis Parera geopend

Persbureau Curacao WILLEMSTAD – Sinds vrijdag kunnen mensen op Curaçao ook bij onze marinebasis terecht voor hun vaccinatie tegen COVID. Defensie verleent hiermee militaire bijstand, op verzoek van...

PBC | Raffinaderijbesprekingen van Corc slepen voort

Persbureau Curacao De eigenaar van de raffinaderij, overheidsbedrijf Refineria di Kòrsou (RdK) blijft onderhandelen met het Corc-consortium om de olieraffinaderij van Isla opnieuw te starten. De bestaande MOU...

PBC | Zerotolerance bij handhaving covidmaatregelen Curaçao

Persbureau Curacao Het Openbaar Ministerie en de politie van Curaçao hanteren een zero-tolerance beleid wanneer het gaat om handhaving van de Covid-maatregelen. Het opvolgen van de maatregelen moet...

PBC | Update: Advocaten alleen bij noodzaak de weg op

Persbureau Curacao Advocaten mogen alleen bij noodzaak overdag en na de avondklok op straat zijn voor hun werk. Dat meldt de deken van de Orde van Advocaten, Carine...
- Advertisement -spot_img
HomeLandenCuraçaoCTB wijst United World de deur

CTB wijst United World de deur

Willemstad – Het team van United World, een organisatie die een commerciële bijlage over Curaçao in de Amerikaanse krant USA Today probeerde te verkopen, vertrekt vandaag van het eiland.

Aanleiding hiervoor is onenigheid met directeur van Curaçao Tourist Board (CTB) Ghatim Kabbara. ,,Iedereen moet United World googlen om eens te achterhalen wie ze zijn en wat ze doen”, aldus Kabbara.

Hij geeft aan dat CTB met veel mensen zaken doet, en dat bij deze mensen onduidelijk was wat de werkelijke intentie was. Wie googelt, vindt diverse blogs en artikelen over organisaties als United World, dat onderdeel is van AFA Press. Deze organisaties benaderen landen die gevoelig zijn voor corruptie en bieden de landen een bijlage in een internationale krant, waaronder USA Today.

Behalve inhoudelijke artikelen over het land, gaat het deze organisaties vooral om advertorials in de bijlage. Om bedrijven zo ver te krijgen dat zij advertentieruimte tegen een fors bedrag opkopen, vraagt de organisatie ministerseen brief te ondertekenen om hun medewerking te verlenen. Met die brief wordt druk op de bedrijven uitgeoefend.

Ministers en premier geïnterviewd

Na zes weken op het eiland vertoefd te hebben, heeft het team van United World in een officiële brief aangegeven het eiland te verlaten. Verbolgen stelt het team de behandeling door Kabbara niet te accepteren ‘na zes weken van service aan uw overheid en de belangrijkste nationale bedrijven voor een branding campagne over uw land’.

Om te onderstrepen dat het team goede intenties zou hebben, schrijft de regionaal directeur van United World Charlotte Rose dat AFA Press op Facebook meer dan 65.000 ‘likes’ heeft. In de afgelopen tien jaar zouden al 169 campagnes succesvol zijn afgerond. In de afgelopen zes weken had United World onder meer interviews met premier Gerrit Schotte, minister George Jamaloodin van Financiën (beiden MFK) en met de toenmalige minister van Bestuur, Planning en Dienstverlening Carlos Monk (PS).

Hoewel er eveneens een afspraak was gepland met Kabbara van CTB, gaf hij meteen bij binnenkomst te kennen niet met deze mensen in zee te willen. United World schrijft daarover: ,,Hij verhief zijn stem bij binnenkomst, gaf aan nu niet en nooit met United World af te willen spreken en beschuldigde het team van leugens. Bovendien noemde hij hen ‘pathetic’. Vanaf de eerste indruk gaf hij aan dat ze moeten stoppen met het lastigvallen van de regering”, aldus de regionaal directeur van United World.

In februari dit jaar had Suriname eenzelfde ervaring met United World. Daarbij is de publicatie uiteindelijk wel tot stand gekomen. Dagblad Starnieuws bracht aan het licht dat in de ‘peperdure promo’ de verkeerde kaart van Suriname was gebruikt, terwijl er door Surinaamse staatsbedrijven tientallen duizenden dollars in het project waren geïnvesteerd.

Dit artikel is geplaatst in

Geef een reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Zoeken

Recente reacties