• vrijdag 19 april 2024

Persbericht “Oasis Game Otrobanda”

HomeNieuwsPersbericht "Oasis Game Otrobanda"

Persbericht van Federashon Otrobanda

Otrobanda, 1 juni 2012

Oasis Game Otrobanda

OASIS GAME OTROBANDA EEN GROOT SUCCES!

Een Oasis game heeft tot doel het inspireren van wijkbewoners in een bepaalde wijk, het inspireren van belanghebbende organisaties in de wijk, alsmede het versterken van hun onderlinge band. Van 16 t/m 28 mei heeft de Oasis game in Otrobanda gezinderd en gegonsd, en dan met name in de omgeving van Sentro di Bario Otrobanda en Kura’i Shon Fil.

In Sentro di Bario Otrobanda hebben meer dan 20 vrijwilligers de afgelopen twee weken een training tot facilitator van een Oasis Game gevolgd. Deze training is gekoppeld aan het daadwerkelijk deelnemen aan en uitvoeren van een Oasis Game.

Het eerste weekend zijn de facilitators de wijk in gegaan om “beauties” van de wijk te ontdekken en verbinding te maken met wijkbewoners. Vorige week woensdag hebben de bewoners van Otrobanda hun dromen weergegeven in maquettes van hun droom wijk. Een jury, bestaande uit 3 bewoners van Otrobanda hebben een droom ontwerp samengesteld uit de beste ideeën.

De organisatie van de OASIS game in Otrobanda is mogelijk gemaakt met middelen uit het 9de European Development Fund en de stichting Doen uit Nederland, en gebeurde in samenwerking met Federashon Otrobanda.

Verder hebben de deelnemers sponsoren benaderd om ondersteuning te verlenen in de vorm van materialen. In alfabetische volgorde zijn dit: Adventure City, Aqualectra, Sr. Baroud, Blokken Industrie Brievengat , Gomez Enterprises , Hotel Otrobanda, Kooyman BV , Marchena Transport, Exotische Tuinen, Fundashon Kas Popular, Kortijn ijs, Paula Schildersbedrijf, Pèchi snack, Selikor, Napa, New Creation, Refineria Isla BV en Sedreko. Refineria Isla BV was de grootste sponsor. Daarnaast hebben ook enkele deelnemers vanuit hun enthousiasme en betrokkenheid een eigen financiële bijdrage gegeven.

Afgelopen zaterdag en zondag hebben ruim 100 bewoners van Kura’i Shon Fil en omgeving samen met de facilitators gewerkt aan de realisatie van hun droom: een speelplaats voor de kinderen, het vervangen van de overkapping van de tribune voor  de toeschouwers bij het voetbalveld en het schoonmaken van de omgeving. Het belangrijkste resultaat is echter het besef dat je samen op een speelse manier zelf heel veel aan je eigen omgeving kunt veranderen!

Lai-Fong How, een van de bewoonsters van Otrobanda en deelneemster aan de Oasis Game verwoordt het als volgt: “Ik vond het een mooie ervaring hoe je de mensen in de buurt op een andere manier kan benaderen voor hun bario en dat ze willing waren om te helpen om de bario schoon te maken en te houden, te verfraaien, etc. Er was geen klasse verschil, jong & oud, mensen uit andere bario’s hebben een hand gegeven om te helpen. En later dat je de vruchten kan plukken. Was great gisteren de kinderen te zien spelen in de speeltuin, allemaal samen.”

De Braziliaanse organisatie Elos, bestaande uit een groep architecten en planologen, heeft de Oasis game ontwikkeld. De Oasis game is een methode om op een speelse wijze bewoners actief te betrekken bij de ontwikkeling en verfraaiing van hun woonomgeving. Ook betrokken en belanghebbende instanties, zoals bijvoorbeeld Fundashon Kas Popular zijn uitgenodigd om deel te nemen aan de Oasis Game.

Een Oasis Game wordt gespeeld in 7 stappen:

1. Concentreer op wat er is, en niet op wat er ontbreekt (Waarderend kijken)

2. Maak verbinding met individuele wijkbewoners via hun talenten en wat ze daarmee aan schoonheid hebben gecreëerd in hun eigen omgeving (Verbinding maken)

3. Ga samen met de wijkbewoners in gesprek over hun dromen

(Creëer een gemeenschappelijke droom)

4. Stel een plan op, gebruik makend van de beschikbare talenten en hulpmiddelen (Zorg)

5. Realiseer samen je droom (Mirakel)

6. Vier het resultaat (Viering)

7. Kijk vooruit naar nieuwe mogelijkheden voor vervolg op de Oasis game (Re-evolutie)

Wat is het vervolg?

De Oasis game in Otrobanda is slechts het begin. Een groep zeer enthousiaste wijk- bewoners, met hart voor hun wijk, hebben elkaar via de Oasis game gevonden, en ook plannen gemaakt om door te gaan. Verder hebben een aantal facilitators zich al voorgenomen om in hun eigen wijk ook een Oasis game te gaan organiseren. De deelnemers van Bonaire en Banda Abou zijn ook van plan dit jaar nog een OASIS game in hun buurt uit te voeren.

Niet voor publicatie/Noot voor de redactie:

Voor meer informatie kunt u terecht bij:

Lai Fong (Federashon Otrobanda)                       of       Ron Oei (WSP)

Cell: +5999 465 9449                                                Cell: +5999 510 5335

Email: [email protected]                     Email: [email protected]

Foto’s:

1. Droom vormgegeven in een maquette.JPG (Foto | Ron Oei)

2. Samen aan de slag om de droom te realiseren.JPG (Foto | Ron Oei)

3. De kracht van een gemeenschappelijke droom.JPG (Foto | Ron Oei)

4. Viering van het resultaat.JPG (Foto | Ron Oei)

5. Foto 1 Bea Moedt

6. Foto 2 Bea Moedt