28 C
Willemstad
• zondag 28 april 2024

Extra | Journaal 26 april 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Thursday, April 25, 2024

Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...

Extra | Journaal 25 april 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Wednesday, April 24, 2024

Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...

Extra | Journaal 24 april 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Tuesday, April 23, 2024

Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...
- Advertisement -spot_img

NTR | ‘Praten over de Nederlandse slavernij mag, als het maar gezellig blijft’

HomeLandenArubaNTR | ‘Praten over de Nederlandse slavernij mag, als het maar gezellig...


TILBURG – Carla Mohammed probeert met wandelingen in Tilburg mensen bewust te maken over de slavernij. Ze wil mensen laten inzien hoe het verleden nog steeds doorwerkt op het heden. Hoe pijnlijk het kan zijn, maar ook hoe mooi het is om elkaar te begrijpen.

Sinds haar studententijd maakt ze zich sterk om het slavernijverleden meer aandacht te geven. Carla Mohammed organiseert wandelingen langs verschillende plekken in Tilburg die te maken hebben met die tijd.

“Het inspireerde me zo erg, al die wandelingen over slavernij in Den Haag, Rotterdam en Amsterdam. Ik dacht: ik ga dat in Tilburg ook doen. Ik ga dat gewoon dóen!”, vertelt ze in het NTR-programma 5 Dagen (NPO Radio 1).

“Sporen van het slavernijverleden? Nou, dat heb ik nooit gezien dus ik was wel benieuwd”, reageert een deelnemer. Het zijn opvallend vooral witte vrouwen die zich aanmelden voor de rondleidingen. Lovend zijn ze over de rondleiding; met verhalen over een koffiebranderij, de Nederlandse Bank, een standbeeld van een missionaris met een knielende zwarte man. “Mijn beeld over Tilburg is misschien wel wat veranderd.”

‘Jij als zwarte vrouw gaat díe mensen vertellen over hun geschiedenis?’

Carla Mohammed zag binnen haar eigen kring dat mensen aan het twijfelen waren of zij die rondleidingen wel moest gaan geven. “Ik kreeg ook een soort waarschuwing: ‘jij als zwarte vrouw gaat díe mensen vertellen over hun geschiedenis? Die gaan zeggen: bemoei je er niet mee, het is ons Tilburg! Ben je niet bang dat ze jou aanvallen?’ Ik zei: nee, want dat gebeurde al zo vaak.”

Zelf heeft ze veel nare ervaringen die te maken hebben met racisme en discriminatie. Haar ouders en grootouders komen uit Suriname. Zelf is ze geboren en getogen op Aruba, waar haar ouders elkaar leerden kennen. Veel Surinamers emigreerden begin vorige eeuw naar Curacao en Aruba voor werk. In 1973 verhuisde zij naar Nederland om door te studeren.

Soms reageren mensen ineens agressief
Het gebeurt weleens dat voorbijgangers ineens agressief reageren op haar wandelingen. Bijvoorbeeld toen ze onlangs met een groep stond bij een standbeeld. “Er was een man aan de overkant. Hij riep: ‘ja, óns Tilburg. Óns Tilburg!’ Ik heb er maar niks van gezegd.”

‘Praten over de slavernij mag, maar het mag niet schuren’

Praten over de slavernij en het koloniaal verleden mag, als het maar leuk blijft, beaamt ze. “Zolang het gaat op een toon waarbij de geschiedenis van Nederland gladjes wordt verteld, dan mag je erover praten. Het mag niet schuren, het moet easy zijn. En je moet vooral niet beschuldigen.”

Carla Mohammed in gesprek met presentator Mirthe van der Drift van het programma 5 Dagen (NTR) op NPO Radio 1.

Het is haar ook al vaak overkomen dat mensen verkrampt reageren. “Gezien mijn levenservaring blijf ik wel rustig”, aldus Carla Mohammed. “Op het moment dat je mensen confronteert met de pijn van het slavernijverleden, krijg je de reactie: overdrijf jij niet een beetje! Het is al zo lang geleden!”

Alsof je leugens staat te vertellen
In het begin roepen dit soort opmerkingen een agressief gedrag bij haar op. “Emotioneel raakt het me zo. Alsof ik leugens sta te vertellen! Het is dan de kunst om rustig te blijven.”

Carla Mohammed heeft zich vaak onbegrepen gevoeld als het gaat om het slavernijverleden en de doorwerking ervan op het nu. “Constant, constant! Maar wat mij altijd bijblijft is: ik zie wél vooruitgang. Dankzij de strijd van mijn voorouders sta ik hier. En wie ben ik om het nu op te geven? Dat ga ik echt niet doen.”

“Ik ben trots op de mensen die het op die manier bespreekbaar maken”, zegt ze met een brede glimlach. Het valt haar namelijk ook op hoe fijn de gesprekken kunnen gaan. “Men luistert zó goed naar elkaar! Ik denk dan: ja, het kan dus wel.”

Bron: NTR/CaribischNetwerk

16 reacties

  1. “Nederland was niet het laatste land van de wereld dat de slavernij afschafte (maar wel het laatste Europese land). Na Nederland kwamen nog de Verenigde Staten in 1865 en Brazilië in 1888. Als allerlaatste schafte Mauretanië (een land in Afrika) de slavernij af: pas in 1980.”

    Er bestaat nog veel slavernij op de wereld. Laten we ons druk maken om hedendaagse slavernij!

  2. “Nederland was niet het laatste land van de wereld dat de slavernij afschafte (maar wel het laatste Europese land). Na Nederland kwamen nog de Verenigde Staten in 1865 en Brazilië in 1888. Als allerlaatste schafte Mauretanië (een land in Afrika) de slavernij af: pas in 1980.”

    Er bestaat nog veel slavernij op de wereld. Laten we ons druk maken om hedendaagse slavernij!

  3. Wat ik dus bedoelde:
    De slaven vormde de laatste sosiale klasse.
    Tula was een slaaf, toch?
    Toch was Tula instaat, gesteld?, Om meerdere talen te leren lezen, schrijven en spreken.
    Hoe zit dat nu bij de laatste sosiale klasse?
    Er wordt de laagste sosiale klasse een spiegel voor gehouden die een verklaring geeft voor hun toestand die zowel boos als fatalistisch is en verbetering van hun eigen positie in de weg zit.
    Maar de moderne machthebbers willen dit zo, ze willen niet dat de laagste sosiale klasse zijn focus kan zetten op het heden of de toekomst.
    Dus by all means, als het zo nodig is om het hoofdstuk eindelijk af te sluiten laten we het dan nog een keer over de slavernij hebben, dat het niet ras of continent gebonden was.
    Dat het al zo oud is als de mensheid zelf.
    Dat Europa zijn best heeft gedaan om het te definiëren en globaal te verbieden.
    Dat dat “redelijk” succesvol was en dat de meeste tegenstand en de langste tegenstand in Afrika was.
    Mischien kan dan de focus komen of het heden en mischien kunnen we dan werken aan een toekomst.
    “Nederland was niet het laatste land van de wereld dat de slavernij afschafte (maar wel het laatste Europese land). Na Nederland kwamen nog de Verenigde Staten in 1865 en Brazilië in 1888. Als allerlaatste schafte Mauretanië (een land in Afrika) de slavernij af: pas in 1980.”
    Wat overgens niet betekent dat het niet meer bestaat.

  4. Jammer dat niemand van deze club maar ook ooit 1 woord van kritiek durft te geven aan onze politici die juist het volk onderdrukken en niets doen aan de armoede.

  5. En wat is het resultaat van de afschaffing van de slavernij en de overheersing van de zogenaamde kolonisator?
    Dat we zwarte armoede en honger hebben onder onze eigen zwarte kolonisators / bomba`s. De enigen die er wat aan proberen te doen zijn juist de zo verfoeide blanke kolonisators die er al miljarden tegenover hebben gezet wat op typisch zwarte wijze is “verdwenen”. Wie moet er zich schamen?

  6. En wat is het resultaat van de afschaffing van de slavernij en de overheersing van de zogenaamde kolonisator?
    Dat we zwarte armoede en honger hebben onder onze eigen zwarte kolonisators / bomba`s. De enigen die er wat aan proberen te doen zijn juist de zo verfoeide blanke kolonisators die er al miljarden tegenover hebben gezet wat op typisch zwarte wijze is “verdwenen”. Wie moet er zich schamen?

  7. En om iets verder te gaan, om zowel Tula als George Orwell er bij te betrekken:
    Tula was slaaf maar was ook in staat, zoals ik begrepen heb, te lezen en schrijven in verschillende talen. Dus hij moet in de gelegenheid gekomen zijn om dit te doen.
    Hoeveel van de jongeren nu, en de slavernij is ouder dan overgrootouders, spreken en schrijven nu meerdere talen en welke sociale klasse kan het niet?
    Is de laagste sosiale klasse dan nu beter af?
    Worden bevolkingsgroepen nu ook nog buiten gesloten?
    Wie zijn nu dan, infacto, de machthebbers?
    Zijn die dan beter, het zelfde of slechter voor de bevolking als de kolonisator?
    De facto machthebbers houden de bevolking een achteruitkijkspiegel voor die helemaal gefocust is op het slavernijverleden zonder dat bewoners en machthebbers in beeld komen.

  8. En om iets verder te gaan, om zowel Tula als George Orwell er bij te betrekken:
    Tula was slaaf maar was ook in staat, zoals ik begrepen heb, te lezen en schrijven in verschillende talen. Dus hij moet in de gelegenheid gekomen zijn om dit te doen.
    Hoeveel van de jongeren nu, en de slavernij is ouder dan overgrootouders, spreken en schrijven nu meerdere talen en welke sociale klasse kan het niet?
    Is de laagste sosiale klasse dan nu beter af?
    Worden bevolkingsgroepen nu ook nog buiten gesloten?
    Wie zijn nu dan, infacto, de machthebbers?
    Zijn die dan beter, het zelfde of slechter voor de bevolking als de kolonisator?
    De facto machthebbers houden de bevolking een achteruitkijkspiegel voor die helemaal gefocust is op het slavernijverleden zonder dat bewoners en machthebbers in beeld komen.

  9. Er is een koloniaal verleden.
    Maar is dat niet dat de inheemse bevolking geen zeggenschap heeft over het bestuur dat door een ander land wordt uitgeoefend?
    Probleem; Curaçao heeft geen inheemse bevolking.
    Er is een slavernijverleden;
    Newsflash alle rassen hebben een slavernijverleden, of wordt er bedoeld het laatste wettelijk toegestane slavernijverleden, waar Europa zich sterk heeft gemaakt om slavernij te definiëren en wereldwijd te verbieden?
    Wel ironisch dat nu juist de Europeanen de zwarte piet krijgen
    https://youtu.be/VWrfjUzYvPo
    Of is dit nu een voorbeeld van niet gezellig?

  10. Er is een koloniaal verleden.
    Maar is dat niet dat de inheemse bevolking geen zeggenschap heeft over het bestuur dat door een ander land wordt uitgeoefend?
    Probleem; Curaçao heeft geen inheemse bevolking.
    Er is een slavernijverleden;
    Newsflash alle rassen hebben een slavernijverleden, of wordt er bedoeld het laatste wettelijk toegestane slavernijverleden, waar Europa zich sterk heeft gemaakt om slavernij te definiëren en wereldwijd te verbieden?
    Wel ironisch dat nu juist de Europeanen de zwarte piet krijgen
    https://youtu.be/VWrfjUzYvPo
    Of is dit nu een voorbeeld van niet gezellig?

  11. Het zal mij niet goed genomen worden door de meeste zwarten maar het hele verhaal over slavernij doet me aan het boek Animal Farm denken.

    De dieren werden door de mensen onderdrukt en uitgesloten maar toen de varkens aan de macht kwamen deden ze hetzelfde.

  12. Het zal mij niet goed genomen worden door de meeste zwarten maar het hele verhaal over slavernij doet me aan het boek Animal Farm denken.

    De dieren werden door de mensen onderdrukt en uitgesloten maar toen de varkens aan de macht kwamen deden ze hetzelfde.

  13. moet zijn : Herman George “de bouw O P L G L ” naast de door hem zijn zelf uit gezochte vrouw DE G V N van curacrim mag zitten pronken op het pleintje bij de dag van de VLAG

  14. Ik ben 25 jaar getrouwd met een YDK zo zwart als roet en woon nu 20 jaar op deze klip, mijn vrouw is hier geboren en is toen zij 20 jaar was naar NL gegaan zij is met met mij terug gegaan naar curacrim en heeft af en toe daar spijt van als haren op haar hoofd maar dat praat ik er wel weer uit, ik ben het ook niet met alles eens wat er hier tegen een makamba word uit gezegd en uitgevreten maar heb in 55 jaar zoveel in de bouwwereld meegemaakt dat ik daar totaal scheid aan heb, het leuke is dat als je een YDK een flesje bier geeft ze voor je kruipen geef je ze niks kijken ze je aan of dat ze water zien branden, “niet bij iedereen hoor en helemaal niet in mijn woonwijk” ? maar ook dat valt ze vaak zwaar tegen omdat ik van Joodse komaf ben heb ik een mooi zwart huidje. Oja ben benieuwd of !!bouw O P L I Ter!!! Herman George weer naast zijn zelf uitgezochte flam mag zitten pronken?.

Geef een reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Zoeken

Recente reacties