30 C
Willemstad
• woensdag 24 april 2024

Extra | Journaal 24 april 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Tuesday, April 23, 2024

Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...

Extra | Journaal 23 april 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Monday, April 22, 2024

Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...

Extra | Journaal 22 april 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Friday, April 19, 2024

Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...
- Advertisement -spot_img

NTR | Geen erkenning voor vrouwen tijdens en na opstand 30 mei 1969

HomeMediaNTR | Geen erkenning voor vrouwen tijdens en na opstand 30 mei...
30 mei 1969 leek een mannenstrijd | Collectie Stanley Brown

WILLEMSTAD – De vrouwen van Curaçao beseffen niet hoe belangrijk hun bijdrage was, vóór, tijdens en na de opstand van 30 mei 1969. De meeste aandacht gaat naar de mannelijke vakbondsleiders die op die dag voorop liepen. De rol van de vrouwen blijft onderbelicht.

Dat concludeert Aisha Leer. Zij onderzoekt de rol van vrouwen tijdens en na de opstand van 30 mei 1969. Ze doet het onderzoek voor haar promotie Culturele Antropologie aan de University of Curaçao.

Protestblad Vitó.

Eén van de vrouwen was Emmy Henriquez. Zij was betrokken bij de beweging Vitó, een blad over de onvrede op Curaçao in 1969. Henriquez heeft 10 dagen gevangen gezeten en raakte haar baan kwijt. “Het zijn niet alleen de mannen die geleden hebben en verandering teweeg hebben gebracht”, benadrukt Aisha.

 Aisha Leer in gesprek met Dulce Koopman

Aisha Leer. Foto: Dulce Koopman

“Dit blijft naar voren komen in mijn onderzoek”, zegt Leer. “Vrouwen uit de arbeidersklasse beseffen niet dat zij op 30 mei een belangrijke rol hebben gespeeld.”

De meeste van de geïnterviewde vrouwen in het onderzoek van Leer maken deel uit van de arbeidersklasse en zijn donkergekleurde mensen. “Na 30 mei merkten ze wel dat er naar hun werd geluisterd.”

Voor de revolutie van 30 mei 1969, waren de vrouwen van Curaçao al activisten. Bovendien staat de revolutie op Curaçao niet los van het emancipatieproces dat in het Caribisch Gebied plaatsvond. Dit legt Myrtha Leetz-Cijntje, voorzitter van Sentro di Dama (SEDA, Centrum voor Vrouwen) uit. Na de opstand begon men een erkenning te geven aan vrouwen.

Trinta di Mei

 

Foto: Nationaal Archief

De Curaçaose Trinta di Mei is de grote volksopstand die in 1969 ontstond uit een staking van Shell-arbeiders onder leiding van de vakbonden, waarbij zelfs twee doden vielen. Het was een keerpunt in de verhoudingen op het eiland en in de bewustwording en emancipatie van Antillianen. Lees hier meer over hoe het eraan toeging op 30 mei 1969: ‘Ik zag mijn eiland branden en ik wist dit is een wake-up call’.

Leetz-Cijntje benadrukt dat de vrouw altijd een grote rol heeft gespeeld bij de emancipatie. “De vrouw was vooral de steun van de nieuwe professionelen, van jongeren waar ik zelf ook toe hoorde na 30 mei. De beweging van 1969 heeft ervoor gezorgd dat vrouwen streden voor een plek in het bestuur van de vakbonden.”

Positie
Op de vraag of de positie van de vrouw verbeterd is na de opstand van 1969, zegt Leetz-Cijntje dat er een veel grotere bewustwording plaatsvond. “De vrouw werd ook bewuster van de veranderingen die moesten plaatsvinden en ook de marginalisatie van de arbeid tussen die van mannen en vrouwen.”

Myrtha Leetz-Cijntje in gesprek met Dulce Koopman

De vrouw moet nog steeds strijden om haar doel te bereiken. “De macho invloed valt nog steeds op in onze gemeenschap”, zegt Omayra Leeflang. De oud-minister is ervan overtuigd dat de vrouwelijke politicus nog een lange weg heeft te gaan om in de macho wereld te overleven.

Emmy Henriquez. Bron: Krant Amigoe, april 1970

Leeflang zegt dat vóór de actie van 30 mei, er al een strijd voor sociale rechtvaardigheid was. Leeflang, die 15 jaar was tijdens de opstand, betreurt het dat Emmy Henriquez niet veel genoemd wordt. “Zij was heel belangrijk bij het formuleren van de gedachten en de communicatie van de strijd voor sociale rechtvaardigheid. Bijna niemand spreekt over Emmy Henriquez.” Leeflang is van mening dat dit te maken heeft met een macho concept. “In ons concept van strijd is strijd mannelijk. De strijdbare vrouw wordt nauwelijks erkend.”

‘De plaats, de stem en het belang van de vrouw van 30 mei 1969 is verloren gegaan’

– Oud-minister Omayra Leeflang

Het onrecht tegen vrouwen, voornamelijk vrouwen die in winkels werkten op 30 mei 1969, vormde een belangrijke aanpak voor sociale rechtvaardigheid, zegt Leeflang. Toch gaat de meeste aandacht gaat naar de mannelijke vakbondsleiders. “Door te sterk te focussen op het moment van 30 mei en niet op de strijd, is de plaats, de stem en het belang van de vrouw verloren gegaan.”

Bron: NTR/CaribischNetwerk

4 reacties

  1. De bekende @Clapas domme bagger.

    Idd heeft geen van deze vrouwen iets voor de vrouwen van Curacao gedaan. Leeflang jarenlang op onderwijs, en kijk hoe ver we inmiddels zijn gekomen. Een pure afgang die vrouw, om over de rest maar niet eens te spreken.
    Shame on all of them.

  2. Wat hebben (gekleurde afro curaçaosche) Vrouwen die in de politiek zaken zoals o.a. :
    Omayra Leeflang
    Maria Liberia Peters
    Suzy Römer
    Jezus leïto
    In feite voor de emancipaitie, en dan vooral emancipatie voor Afroïde vrouwen uit de arbeidersklasse gedaan?

    Ze hebben vooral gereisd, en conferenties afgewandeld.
    De enige vrouwen waar bovenfenoemde vrouwen wat voor gedaan hebben zijn zijzelf.

  3. De emancipatie van de vrouw heeft ons Tilly Pikerie, Jacinta Constantia, Stella van Rijn, Neysa ‘Amnesia’ Isenia en Anuschca Cova gebracht.

    Need I say more?

  4. Leeflang was toen 15 en heeft niet actief aan deze strijd van emancipatie van de zwarten meegedaan dus moeten we toch Stanley Brown geloven.

    Volgens meneer Brown werkten de meeste vrouwen toentertijd in winkels en als dienstmeisjes en verdienden zo weinig dat ze soms zelfs voor een lift met seks betaalden.

    Omayra Leeflang heeft jaren in de politiek en in de regering gezeten en had veel voor onze vrouwen kunnen doen maar heeft niets gedaan.

    Als ik nu nog steeds aan een vrouw vraag wat krijg ik terug voor mijn hulp, krijg ik steevast als antwoord, ik kan je alleen met mijn lichaam betalen.

Geef een reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Zoeken

Recente reacties