28 C
Willemstad
• donderdag 18 augustus 2022

Laatste reacties

NRC | ‘Buladó’ laat Curaçaose landschap spreken

Dana Linssen

Coming-of-age Eché Janga en coscenarist Esther Duysker lieten zich voor ‘Buladó’ losjes inspireren door de overgeleverde verhalen van tot slaafgemaakten die wegvluchten uit de zoutmijnen op Curaçao.

Coming-of-age Eché Janga en coscenarist Esther Duysker lieten zich voor ‘Buladó’ losjes inspireren door de overgeleverde verhalen van tot slaafgemaakten die wegvluchten uit de zoutmijnen op Curaçao.

‘Wat je niet hebt gekend kun je ook niet missen”, antwoordt vader Ouira gedecideerd als de juf op school vraagt of zijn puberdochter Kenza misschien een moeder mist. Kenza beweegt zich net zozeer tussen meisje en vrouw als haar moeder tussen leven en dood, en de vader en de grootvader bij wie ze opgroeit tussen ratio en intuïtie. Daar in die mystieke tussenwereld ontstaat het verhaal van Buladó, de tweede film van regisseur Eché Janga, die het Nederlands Filmfestival opende. Janga en coscenarist Esther Duysker lieten zich losjes inspireren door de overgeleverde verhalen van tot slaafgemaakten die hun vrijheid tegemoet wegvluchten uit de zoutmijnen van Bandabou op westelijk Curaçao.

Meer nog dan een coming-of-ageverhaal is Buladó een film over de zoektocht naar vrijheid. Niet alleen de vrijheid ván, maar vooral de vrijheid óm. Om nieuwe mythen te bedenken. Om op je eigen manier om te gaan met tradities. En om je tussen twee werelden te bewegen.

Lees ook Eché Janga over opening NFF: ‘Een ritueel kan berusting brengen’

Het is een film die vrij is van conventies en van de narratieve dwang om alles uit te leggen. De interacties tussen Kenza, haar vader en grootvader zijn vertaald in stiltes en blikken (wat een ‘natural’ is debuterende Tiara Richards als Kenza!). Maar meer nog in weids en betoverend gefotografeerde shots die ruimte geven om het landschap waarin de verhalen van de voorouders verzonken liggen, te laten spreken. Wie wil kan daarin een commentaar lezen op wat momenteel het toe-eigenen van verhalen wordt genoemd.

Janga en Duysker lijken hun film wel in samenspraak met het landschap te hebben gemaakt. Surrealistiche momenten als de scène waarin Kenza ’s nachts een enorme ijzeren levensboom in elkaar last werken als transformerende rituelen.

Bron: NRC Handelsblad

Artikel delen

Geef een reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Lees ook

Zoeken

- Advertentie -

Democracy now! | Thursday, July 28, 2022

Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...

Extra | Journaal 28 juli 2022

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

DH | Wuite reminds The Hague to include Caribbean Netherlands

THE HAGUE--Member of the Second Chamber of the Dutch Parliament Jorien Wuite of the Democratic Party D66 on Thursday reminded the Dutch government of the fact that...

Democracy now! | Wednesday, July 27, 2022

Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...

Extra | Journaal 27 juli 2022

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

DH | Jacobs: Secret audio recordings create a dangerous precedent

PHILIPSBURG--Prime Minister Silveria Jacobs (National Alliance) does not condemn the threats made by Minister of Public Housing, Environment, Spatial Development and Infrastructure VROMI Egbert Doran (National Alliance)...