32 C
Willemstad
• donderdag 10 oktober 2024

Extra | Journaal 9 Oktober 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Tuesday, October 8, 2024

 Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...

Extra | Journaal 8 Oktober 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Monday, October 7, 2024

 Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...

Extra | Journaal 7 Oktober 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Friday, October 4, 2024

 Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...
- Advertisement -spot_img

NTR | Curaçao op weg naar groepsimmuniteit: ‘Eind april heeft iedereen de eerste prik gehad’

HomeMediaCaribisch Netwerk (NTR)NTR | Curaçao op weg naar groepsimmuniteit: ‘Eind april heeft iedereen de...


WILLEMSTAD – Op Curaçao hebben op zondag 18 april al meer dan 55.000 personen zich laten registreren voor een vaccin tegen het Covid-19 virus; daarvan zijn bijna 14.000 mensen twee keer geprikt.

Volgens epidemioloog Izzy Gerstenbluth is het streven om 85 procent van de samenleving te vaccineren, waarmee groepsimmuniteit kan worden bereikt. Als dat eenmaal is gebeurd, hoeft het eiland – dat nu midden in de lockdown zit – geen ‘sluiting van de samenleving’ meer mee te maken.

Er zijn zo’n 125.000 volwassenen op het eiland. Om 85 procent te bereiken, moeten meer dan 106.000 mensen worden gevaccineerd. Het eiland heeft het vaccinatietraject in de afgelopen weken in sneltreinvaart opgeschaald nadat het lokale ziekenhuis de toestroom Covid-patiënten die medische hulp nodig hadden niet meer aan kon.

“De situatie in het ziekenhuis is nog steeds kritiek, maar wel gestabiliseerd”, aldus Germaine Gibbs, woordvoerster van het Curaçao Medical Center (CMC).

Moderna
Het eiland hoopt zich zo snel mogelijk uit de crisis te vaccineren en heeft meerdere priklocaties op het eiland geopend. Het eiland vaccineert momenteel zo’n 4000 mensen per dag. Om het vaccineren te kunnen opschalen is ervoor gekozen om over te stappen van het Pfizer-vaccin naar het Moderna-vaccin.

Moderna werkt op dezelfde manier als Pfizer, alleen hoeft het niet in een speciale vriezer bij -80 graden bewaard te worden.

Het Moderna-vaccin kan gewoon in de koelkast. De overheid heeft de ambitie om 7000 mensen per dag te vaccineren. Eind april zou iedereen die dat wil zijn eerste prik hebben gekregen. Dat betekent dat Curaçao de groepsimmuniteit in mei behaald kan hebben.

Ondanks dat de overheid hoog inzet om de groepsimmuniteit te bereiken, lieten de cijfers afgelopen week een kleine daling zien in het aantal mensen dat zich registreert voor de vaccinatie. Huisarts Jerry Semper vermoedt dat het overstappen naar het Moderna-vaccin hier iets mee te maken heeft. “We zullen niemand dwingen om zich te vaccineren, maar we vragen wel aan mensen om zich goed te laten informeren over de vaccins via officiële websites”. Volgens de huisarts circuleert er veel ‘fake news’ over de vaccins op social media.

Huisarts Jerry Semper legt uit hoe je nieuws kan checken op echtheid

90 procent
Volgens de huisarts werkt Moderna via dezelfde techniek als Pfizer en beschermen beide vaccins voor meer dan 90 procent tegen het Covid-virus. Afgelopen week werd ook bekend dat wetenschappelijk onderzoek laat zien dat als je gevaccineerd bent je het virus waarschijnlijk ook niet meer kan doorgeven.

Huisarts Jerry Semper over werking vaccin

De maatregelen zijn tijdens de persconferentie van 15 april met twee weken verlengd. Curaçao blijft in ieder geval nog tot 30 april in lockdown.

Bron: NTR/Caribisch Netwerk

Dit artikel is geplaatst in

35 reacties

  1. @William zegt: “…Je zult er wel een dubbel gevoel over hebben, denk ik zo…”

    Die snap ik niet. Kun je dat even uitleggen?

  2. Zoooo @LaStiwz

    Wonderlijk dat je toch nog het ‘prikje’ hebt gehaald.
    Je zult er wel een dubbel gevoel over hebben, denk ik zo.

  3. @Tico Martina zegt: “…natuurlijk is hier corruptie. het verschil is dat de bevolking geen last ondervind van de corruptie in tegenstelling tot Curacao en Mama Hulanda…”

    Lees dat wat je zegt enkele keren na en zorg dat je geen buikpijn krijgt van het lachen.
    Zelden zoiets doms gelezen.

  4. @ Joep Meloen, begrijp ik goed dat jij stelt dat wetenschap is: de uitkomst staat al vast, nu moeten we daarnaar gaan werken? Heeft u les gehad van Diederik Stapel? Wetenschap is juist stellingen onderzoeken en daar kunnen andere inzichten uit voorkomen. Helaas is het zo dat de meeste “wetenschappers” niet anders zijn dan een paar apen die een kunstje hebben geleerd. Oftewel hun gaan braaf naar school, lopen netjes binnen de lijntjes, halen hun papiertje, blijven hun hele leven binnen de lijntjes lopen en worden “vooraanstaande wetenschappers” genoemd. Op het moment dat een wetenschapper een eigen inzicht geeft en buiten de lijntjes loopt is het opeens dat die persoon een kwasi wetenschapper is bla bla bla.

    Wat denk je dat er nu voor troep in de mensen wordt gespoten? Denk je echt dat het mogelijk is binnen een paar maanden iets uit te vinden dat zal helpen tegen dit griepbacilletje? Noem mij maar een wappie, als je over 2 jaar net als de verplegers die ingespoten waren tijdens de “Mexicaanse griep” in je eigen pis en stront ligt te sudderen in je nest, zal ik nog een rondje fietsen en awa di lamunchi sin suku drinken. Maar vergeet niet je hebt vrijwillig het spuitje genomen dus je kan nergens aankloppen voor compensatie. En dokter Izzy en Jerry zullen zeggen “sorrie we hebben geen actieve herrinering eraan dat we mensen hebben gevraagd aan de spuit te gaan”

  5. @ LaStiwz, natuurlijk is hier corruptie. het verschil is dat de bevolking geen last ondervind van de corruptie in tegenstelling tot Curacao en Mama Hulanda. Koningen zijn hier al een paar eeuwen niet meer, en ja hier kunnen we elk moment van de dag lekker rondhuppelen. Ook na tienen in de avond. Oh ja zondag is ook lekker om de weg op te gaan. Ik benijd jullie in ieder geval niet. Denk wel aan jullie, dat dan weer wel.

  6. @ TM

    Helaas, er bestaan geen 10 verschillende wetenschappelijke meningen. Wetenschap is namelijk geen kwestie van goed of fout. Wetenschap is geen wedstrijd en kent dus geen winnaars.
    Wetenschap gaat erom dat je uiteindelijk op resultaten komt, die door iedereen kunnen worden gecontroleerd. Iedereen kan dan een experiment herhalen en komt op exact dezelfde resulaten uit. Die resultaten zijn dus verifieerbaar en dat is bij de kwasi wetenschap dus niet het geval.

    In het geval van corona vaccins en de resultaten van het onderzoek naar die vaccins is alles bijgehouden, genoteerd en controleerbaar. Zo kom je tot een eindconclusie en die conclusie is soms positief, soms negatief.
    Het is dus niet zo dat er binnen de wetenschap veel meningen bestaan. Men kan wel een idee hebben, doch uiteindelijk komt men tot een algemeen aanvaarde conclusie. Waarom ? Omdat de andere ideëen niet blijken te werken en niet tot resultaat leiden en ook dat is verifieerbaar.
    Stel dat iemand zegt: ‘ik denk dat medicijn A de beste oplossing is’ en weer een ander zegt: ‘ik denk dat sporten, in combinatie met awa lamunchi en een aspiriene het beste is’.

    Een wetenschappelijke benadering is dan dat je 2 groepen gaat maken, waarvan 1 groep een placebo krijgt en de ander het medicijn of middel. Die groepen moeten dan ook representatief zijn en redelijk identiek oftewel evenveel mannen als vrouwen, zelfde leeftijdgroep, multiraciaal etc etc. En vervolgens noteer je gewoon wat de kans op herstel of besmetting is bij identiek gedrag. Dus niet de ene persoon thuis laten zitten en de ander laten feesten.
    Uiteindelijk kom je dan tot een resultaat en aan de hand daarvan kun je zeggen wat wel en wat niet werkt. En wanneer iemand het niet gelooft dan kan hij of zij datzelfde onderzoek ook doen, op precies dezelfde manier en zal dan ook tot dezelfde resultaten komen.
    Dat is een wetenschappelijke benadering en dat heeft dus niets met geloven te maken. Geloven doe je in de kerk, niet bij de wetenschap. Geloven zegt het namelijk al: ‘iets aannemen zonder aanwezigheid van enig bewijs’ en bewijs is juist waar het in de wetenschap om draait.

    Maar ik snap wel waarom jij die artikelen niet wenst te lezen. Zou je dat namelijk wel doen dan zou ook jij tot de conclusie komen dat jouw denkbeelden niet overeen komen met de werkelijkheid en dat is voor velen geen leuke ontdekking. Dan proberen ze nog krampachtig vast te houden aan hun denkbeelden, doch langzaam komt ook bij hen het besef dat ze fout zaten. Om zichzelf te beschermen is het dan inderdaad beter om maar geen kennis te nemen van de werkelijke feiten. Het is gemakkelijker om vast te houden aan de eigen denkbeelden en de rest af te doen als waanzin.

    Dus daarom verbaasde het mij ook totaal niet toen jij stelde geen artikelen te willen gaan lezen. Je hebt nu eenmaal voor de weg van de wappies gekozen en die weg blijf jij volgen, wat er ook mag gebeuren.

  7. @Tico zegt: “…Heerlijk is dat, dat ik ergens woon waar men lekker vrij kan zijn, inplaats van de strafkolonie Curacao of Nederland…”

    Uit eerdere berichten van jou maak ik op dat je woonland nu Tsjechië is (of nog verder naar het oosten).
    Inderdaad landen waar je je vrij kunt bewegen, geen corruptie is, en waar eenoog koning is.

  8. @Trots op Curaçao, neen mijn beste dat ga ik niet doen. Niet omdat ik te lui ben, maar omdat DE wetenschap niet bestaat. Ik zou dan alle wetenschappelijke meningen moeten gaan lezen en een keuze maken welke van de wetenschappers ik geloof. Binnen de wetenschap heb je namelijk veel verschillen in inzicht. Ik kijk naar de feiten, baseer me op gezond verstand en ben best bereid bepaalde zaken aan te nemen, echter iets wat niet logisch is weiger ik als logisch aan te nemen “omdat dat in een wetenschappelijk artikel staat”. Dus neen TOC ik blijf ook niet thuis. Juist het jezelf opsluiten in je stofnest zorgt voor gezondheidsklachten. Ik trek er lekker op uit als vanouds, laat me niet opsluiten in mijn eigen woning en leef lekker verder. Ik heb een fiets gekocht waar ik al lange afstanden mee heb afgelegd, terwijl de meeste angsthazen hun koelkast aan het leegvreten waren “uit verveling” terwijl ze met ramen en deuren gesloten binnen zaten.

    Ik doe aan beweging, wandel ook lekker lange afstanden (deed ik ook in de winter, terwijl het regende etc.) en zit niet de hele dag binnen tv te kijken of computer spelletjes te spelen. Zodirect na het werk ga ik ook weer een lekker ritje maken en ik zie wel hoe laat ik thuiskom. Op de zondag staat er ook al een lekkere fietsrit gepland.

    Heerlijk is dat, dat ik ergens woon waar men lekker vrij kan zijn, inplaats van de strafkolonie Curacao of Nederland. Hier hebben we ook geen ongewassen figuren die ons opdragen de handjes te wassen en ook geen mislukte sport en geschiedenis leraren die geen actieve herinnering hebben aan feiten en incompetent ten top zijn.

    Dat gezegd hebbende: blijft u maar lekker zelf thuis en lees het wetenschappelijk gezwam maar. En denk vooral zelf niet na. Oh ja tip: lees ook eens over de schrijnende gevolgen voor de slachtoffers van het Mexicaanse griepspuitje!

  9. @Tico Martina, ik zou je graag een aantal voorstellen willen doen en hoop dat je de uitdaging aan neemt.
    Ten eerste zou ik willen voorstellen dat je opnieuw de wetenschappelijk gevalideerde artikelen leest over de laatste stand van vaccin ontwikkeling, welke stoffen ze gebruiken en de ‘messenger RNA (mRNA) vaccines’ ontwikkeling.
    Ten tweede zou ik willen voorstellen dat je je verdiept in de huidige leeftijdsopbouw van de groep die nu in het ziekenhuis komt te liggen en wat daar de onderliggende ziektes van zijn.
    Ten derde zou ik willen voorstellen dat je je gaat verdiepen in de groep mensen die niet in het ziekenhuis zijn opgenomen, maar nog steeds de gevolgen ondervinden van de gevolgen van de besmetting met het Sars-cov-2 virus. Let daarbij ook op het cijfer van het aantal gevallen die volledig gezond waren.
    Daarnaast zou ik je willen voorstellen dat je volledig gaat inlezen in de wetenschappelijke gevalideerde artikelen over de Spaanse griep, waar die naam vandaan komt, de R waarde die het had, de toen genomen maatregelen om verspreiding te stoppen en de houding van de bevolking in het begin. Vergelijk dat eens met de huidige situatie.
    Tevens zou ik willen voorstellen dat je de wetenschappelijk gevalideerde artikelen leest over het verschil ziet tussen een seizoensgriepje, Ebola en SARS-cov-1 en waarom er voor de laatste nog steeds geen vaccin is.
    Er zijn wetenschappelijke gevalideerde artikelen over groepsimmumiteit in het verleden en waarom met dit sars-cov-2 virus het langer gaat duren voordat dat bereikt wordt.
    Nog een voorstel is dat je je inleest in de wetenschappelijk gevalideerde arikelen waarin in het immumesysteem wordt besproken en waarom je ondanks gezonde voeding en beweging nog steeds kans hebt op het Cytokine storm syndrome.
    Mocht je in de gelegenheid zijn om met oude Yu’s te praten dan zou je ze kunnen vragen over wat vroeger bedoeld werd met ‘de kabouter’.
    Hoop huiswerk, maar daar heb je nu alle tijd voor. Keda na Kas

  10. @ Trots op Curacao. En u denkt waarlijk dat immuniteit uit het spuitje komt? DIT is nu waar sommigen tegen waarschuwen. Loop niet achter het gewauwel van de politici en hun hulppieten aan en doe zelf onderzoek. Al die termen en quasi wetenschappelijke geprietpraat doet het voorkomen of het heel wat is.

    Wat is een virus? Een levend organisme. Wat zijn enkele kenmerken van levende organismen? Overleven, voortplanten en aanpassen aan de leefomgeving. Wat doet een organisme dat zich bedreigd voelt? Het past zich aan aan de omstandigheden en probeert zo te overleven. Wat heeft elk levend organisme? Een afweersysteem welke zich al naar gelang het milieu waar die zich in bevind zich aanpast. Dat heet MUTATIE

    Dat gezegd hebbende. Het menselijke immuniteit systeem is het beste om in te zetten ter bestrijding van dit virus. Dat immuun systeem kan je het beste helpen door een goede balans in je dieet te hebben. Dus niet elke dag lumpia, pastechi, sate ku batata, pork fried rice, porkchop mitar mitar, de heilige drie-eenheid KBM, witbrood en welke troep er nog meer is in je vette mik proppen. Neen eet groente, fruit, vezels, noten, vis etc. Doe aan beweging en ga lopen inplaats van de auto in te waggelen om naar de toko om de hoek te rijden, terwijl de bodemplaat over de wegschuurt door het enorme gewicht dat die moet dragen. Help je lichaam en respecteer het zodat je geen ongeteste troep in je lichaam hoeft te spuiten.

  11. @Tico,
    De snelheid waarmee het vaccin is ontwikkeld heeft niets te maken met de werkzaamheid. De techniek om dit vaccin te maken is heel anders dan wat er vroeger werd gebruikt. Toen had je te maken met een afgezwakt virus. Nu heb je te maken met alleen het transportmechanisme (spike) van het virus. Daar wordt het immuunsysteem op getrained. Dus elk virus (of mutatie) dat zo’n transportmechnisme gebruikt wordt herkend en afgereken voordat het schadelijk wordt. Dus pas nadat je besmet bent met het sars-cov-2 virus krijg je volledige antibodies en ontstat er een groepsimumiteit. Alleen die gaat dan niet ten koste van zovele doden. Helaas kan dat nog wel een paar jaar duren.

  12. @David,
    Een virus dat snel muteert stop je niet met vaccineren met een versie dat maar half werkt.
    Je werkt versies dan juist in de hand.

    Überhaupt is een influenza type virus bijna niet uit te roeien.
    Polio een veel minder muterend virus met roots in de prehistorie daar zijn we 63 jaar mee bezig al. Maar ok ja de belangrijkste versie is bijna uitgeroeid. Denken ze…. De sub versies niet.
    Maar met influenza types gaat dat nooit lukken.

    Oproepen/ dwingen tot massale vaccinatie bij mensen jonger dan 60 jaar met een goede gezondheid is vragen om problemen en totaal onnodig. Let wel. 90 % raakt niet besmet en van dei 10% die wel besmet raakt heeft 85% nergens last van. Van de 15% die er wel last van heeft overlijd slechts 2,1 % waarvan 90% ook nog eens 60 plus is met ook nog eens problemen waar ze zelf vaak iets aan kunnen doen.
    Afvallen en bewegen. Dat is in het geheel van levens risico’s nootjes. Heeft u wel eens gekeken naar de risico’s van borst en prostaatkanker. Of alzheimer Parkinson.
    Ze kunnen ook agezonder leven en afvallen en meer bewegen.

    We zijn reguliere zorg aan het verminderen. Zelfs de WHO zegt dat de covid maatregelen meer slachtoffers aan het maken zijn dan covid zelf. Wat maakt die corona mensen zo speciaal dat zieke jongeren daardoor nu geen zorg meer krijgen. Het aantal corona sterfgevallen zakt ook steeds meer. Maar positieve testen zegt niks.

    Dus laten die mensen die dat willen zich vaccineren prima. Maar hou op met paniekverhalen.
    Trauma arts ja tuurlijk gepensioneerd en die opereert obesitas? Militaire verpleegkundige leren andere dingen over oorlog tijd dan over virussen die een kleine groep bejaarden ouderen met aandoeningen dwars zitten. Kan me niet voorstellen dat dat in oorlog tijd een issue is. Trauma’s wel.

    De essentie is dat de huidige aanpak mutaties juist vaker opwekt. Dus vaccineren op een versie middenin of aan het einde van een cyclus van een snel muterend virus gaat niet werken. En zeker niet massaal inenten. Vergeet niet griep is er al jaren en heeft een veel hogere kruis immuniteit. Dus daardoor relatief minder heftig. Maar anders nee.

    Er is al gezien dat griepvaccinaties serieuze bij effecten hebben. En dan bedoel ik niet trombose. Maar gevoeliger worden voor andere typen. De natuurlijk immuniteit moet je boosten en als het niet anders kan bepaalde groepen dan maar helpen. Nu gaan we dat met al die Corona maatregelen en over vaccinaties in de weg zitten. En creëren en passant meer slachtoffers dan we redden.

    Slim.

  13. Loes en Tico jullie hebben helemaal gelijk helaas willen velen dit niet inzien ondanks dat er zeer veel klokkenluiders ons supporten , ik ben inmiddels gestopt met proberen de ongelovigen wakker te maken. over het CMC met z’n zo goede spoedarts en andere specialisten heb ik een zeer negative ervaring.
    En heeft niemand nog in de gaten dat injecties met het gentherapie omhoog virus patiënten omhoog, en dat is eerder al bewezen in Israel, Gibraltar , Engeland en enkele staten in de USA. Gommers zegt zelf dat:” ‘corona’ een verkoudheidsvirus is…”
    En Kuipers zegt zelf dat:” ‘het gentherapie vaccin’ een ongecontroleerd experiment is” . Mensen doe onderzoek en geloof MsM niet, vergelijk zelf want onderzoeksjournalisten hebben we niet meer in de reguliere pers omdat de waarheid niet betaalt en ze dan brodeloos worden..

  14. @Tico: sorry, je hebt volkomen gelijk. Ik heb gisteren geen spuitje gekregen. Ik moest dit van Rutte zeggen zodat deze aan Gates kan doorgeven dat ik alles onder controle heb hier op het eiland.

    Je hebt gelijk dat we, Marc, Bill en ik, ja wij tutoyeren, tenminste 85% willen ausradieren. De buit wordt dan evenredig verdeeld en we kunnen dan in weelde gaan leven.
    Alhoewel, weelde? Wie moet die auto voor mij bouwen, 85% is immers kaput. Wie maakt mijn computer, poetst mijn schoenen en rolt mijn wc-papier.

    Daarbij bedenk ik me net wel dat de wereld dan voor een groot deel bestaat uit Tico’s.

    Ik zal snel Bill even bellen.

  15. @Shimaruku zegt: “…@Lastiwz,
    “Vergeet echter niet dat we dit vaccin gratis van onze neo kolonisators hebben gekregen”
    En ….??? Jij hebt dit vaccin toch ook gratis gekregen?…”

    Ja, en ik vergeet dat niet.

  16. @ Joep Meloen, helaas hebben velen dezelfde retoriek als jij. “Doordat men zich niet aan de maatregelen houd, komen we er niet vanaf”. Alleen al het feit dat er zo een grote afkeer tegen de maatregelen is, geeft al aan dat het niet effectief is. Anders had men zich in grote getale eraan gehouden omdat men zelf ook wel het nut ervan inzag. Geen van de maatregelen helpen helaas. De beste methode om te overleven is als we groepsimmuniteit ontwikkelen. Dat zag je toen bij de pest ook. Er gingen wat mensen dood maar op een gegeven moment begon men steeds meer immuun te worden. Zelfde met de Spaanse griep. Toegeven dat was niet zo een intelligent griepvirus als we nu hebben. Dat griepvirus kan namelijk nummerborden lezen, klok kijken, kent alle dagen van de week, kan afstanden inschatten, weet wanneer iemand bij de afhaal staat van een vreetschuur en wanneer niet, kijkt streng toe of men de handjes wel wast etc. Maar toch is het het beste als we juist massaal besmet raken, dan kan ons immuun systeem aan de slag. En ja als je een vette papzak bent die zijn/haar lichaam al die tijd heeft verwaarloosd dan heb je grotere kans om te sterven, maar dat heb je zelf in de hand. Iemand met een zwak immuun systeem of gestel kun je eventueel een handje helpen door een spuitje te geven zodat het gestel wordt ondersteund. Maar een gezond persoon inspuiten is van het gekke

  17. @ Lastawitz, alles wat Nederland tot nu toe “gratis” heeft verstrekt aan de eilanden, bleek achteraf een kat in de zak te zijn. Als binnenkort 85% van de bevolking op raadselachtige wijze overlijdt, dan zal Nederland hier massaal de huizen etc. komen opeisen van de wijlen families. De 15% die nog leven zullen dan met lede ogen moeten toezien hoe het eiland wordt overspoeld met Nederlanders en hunzelf in een gettho worden gepropt. Nu al zijn er bepaalde gebieden op het eiland “nie vo swarte” dus dat zal alleen maar erger worden. Maar goed het is wel gratis gegeven dus we mogen niet zeuren

  18. @ David, “vaccineren, vaccineren, vaccineren” juist ende correct. Ware het niet dat voor het vaccineren het misschien handig is als er een probate vaccin is? Dat is er zeker tegen de meeste ziektes, maar zeker niet tegen dit griepvirus. De gewone griep is ook niks tegen te doen. Men roeptoetert dan wel van “jaarlijkse griepprik” maar die helpt ook geen moer. Ebola, gewone griep, HIV etc. waren al decenia rond en tot op heden geen werkend vaccin ontwikkeld. Maar opeens is daar het wonderdrankje dat in een paar maanden haastig ontwikkeld is, wel toegelaten maar nog niet goedgekeurd is, en waar de testperiode nog volop in gang is. Dus met alle respect voor je goede maatje de trauma arts en je vriendin de militaire hospik, ik zal hun goedbedoeld advies NIET opvolgen. Ik kijk wel over een jaartje of 3 wat er gebeurd.

  19. @Lastiwz,
    “Vergeet echter niet dat we dit vaccin gratis van onze neo kolonisators hebben gekregen”
    En ….??? Jij hebt dit vaccin toch ook gratis gekregen?

  20. Vandaag mijn prikje gehaald. Ging snel, uitermate professioneel, prima gestructureerd.
    Hulde.

    Vergeet echter niet dat we dit vaccin gratis van onze neo kolonisators hebben gekregen.

  21. Joep Meloen is in mijn ogen de enige die verstandige taal spreekt. De rest wordt blijkbaar niet gehinderd door een groot verstand. Een bevriende trauma arts die hier vanaf het eiland dag en nacht bezig is met de Corona problematiek en meer dan 30 jaar ervaring heeft op dit gebied, roept net als andere vakgenoten: vaccineren, vaccineren, vaccineren. Zo snel mogelijk omdat het virus heel snel muteert. Mijn echtgenote, als gediplomeerd verpleegkundige in een militair hospitaal, heeft in haar opleiding dit al geleerd en zeker in een geval van een eventuele uitbraak in oorlogstijd. Neem van deze mensen aan dat het dodental waanzinnig veel hoger zou zijn zonder vaccinaties. Tenslotte wil ik mijn ( onze ) enorme waardering uitspreken aan alle mensen die er voor gezorgd hebben dat CURAÇAO op dit moment de hoogste vaccinatie graad heeft. Hulde voor hen en het tot nu toe gevoerde beleid.

  22. Meneer Meloen, wat u maa rniet wilt begrijpen is dat conoa niks nieuws is en dat het ook niet weg gaat. Zelfs onderdeel is van een noodzakelijk natuurlijk process.
    De “maatregeleln” doen niet veel maken dingen alleen maar erger. Het enige wat je kan doen is specifiek kwetsbre groepen aan het begin van de cycle inenten. En verder wordt niet te dik hou een beetje conditie laat je niet voor alles inenten en hope voor de best. Leef met plezier en niet te veel zorgen.

  23. @ Loes,

    “Maar worden we bang gemaakt met iets wat eigenlijk niks speciaal is dan treedt t het zeg maar Meloen effect op.”

    Tja, dat beweerde Hans Kristian Gaarder ook de hele tijd……………totdat hij aan covid overleed.
    Ik ken weinig ziektes, welke besmettelijk zijn, die karma zo kunnen serveren als Covid. Kan aan mij liggen, maar ik ken ze niet.

    En in plaats van deze ziekte maar te blijven onderschatten, waardoor we nooit van de maatregelen afkomen, zou het handig zijn corona te benaderen zoals Nieuw Zeeland heeft gedaan. Zij zijn nu vrijwel coronavrij en het leven aldaar is redelijk terug naar normaal.
    Dus wat is nu slimmer ? Corona maar steeds blijven afdoen als niet belangrijk en de maatregelen blijven bestrijden of…………..corona serieus nemen, de maatregelen serieus nemen en vervolgens snel weer terug naar een maatschappij zonder maatregelen ?

  24. @Loes zegt: “…Door wat ok ok we voelen ons weer veilig oudjes die zeggen t grapje gaat nu te veel aandelen dividend geld kosten…”

    Ik heb nog nooit zoveel dividend ontvangen en een meer dabn prachtige koerswinst geboekt als tijdens de coronaperiode.

  25. Nr. 4 of 5 ? Corona de movie.

    Mede Voor Meneer Meloen die me altijd weer verbaast op welk woord zijn “zij spoor blaffen” wordt getriggerd. En hoe makkelijk er wordt gereageerd op dingen die er niet staan of hoe de kern van een betoog volsagen over het hoofd kan worden gezien. Ben ik bezig om te kijken op corona discussies en wappisme blaffen ook in een stukje zijn te stoppen. Maar het blijkt veel moeilijker te zijn dan iets zinnigs zeggen op de technische kant van dingen.

    Vanaf het begin van de Pandepaniekheb ik suf gepuzzeld en me afgevraagd wat zouden nou de echte scenario’s zijn waarom dit maar door blijft gaan. Is het nu echt alleen domme paniek ? Of zijn er toch mensen die zich suf onder tafel lachen. Nee geen flat earth type conspiracies maar ja dat iemand is er aan het verdienen scenario is er altijd wel.

    Youtube beelden van Ab Osterhaus: aan de whisky dacht ik vierend dat de griep is doorgebroken…! Ja.. zo zijn we ik had niet anders verwacht. Dat Astra Zenica en anderen nu met een kater zit terwijl ze allemaal werden gepushed om iets te maken waarvan ze wisten dat het issues zou geven voelen zich verraden op de kneuterigheid van de politiek. Die radioactiviteit chemish afval storten en medicijn vergistiging en vervuilingen etc etc etc onder tafel schuift maar een 1 op 100.000 trombose risico een issue vind.

    Tuurlijk de Viro media toppers die zijn niks meer waar als het onder virus hypnose gebrachte publiek niet meer kijkt. En het kan wel eens een staartje gaan krijgen ook. Als het volk er achter komt hoe erg ze in de maling zijn genomen en wat de kosten daar van zijn.
    Maar toch.

    In NL zie ik dingen gebeuren die eigenlijk alleen maar zeggen ja we weten dat we er een puinhoop van hebben gemaakt maar hoe redden we ons gezicht. En verduisteren we een moderne kleren van de keizer historie.
    Waardoor laten we ons nu zo gek maken. Hoe kan het dat we ondanks jarenlang geschiedenisles we waarbij de meest verschrikkelijke dingen zijn gebeurd we het domweg herhalen. Democratie het volk heerst. Nou.. Misschien is dat concept achter haalt en is het Sociale Media invloed is de nieuwe 5e macht.

    Of houden we gewoon van doom denken. Ik dacht we zijn wel een beetje gewend aan virus scenarios. In in de film gan er bosjes dood om de hoofd rol spelers te laten overleven. ? En het is altyd weer de vraag wie zal dat zijn.
    De beste langs lopende film en tv series…. Rampen virussen en zombies. Resident Evil het hield maar niet op. Samen met Schwarzenegger Zombies en
    Virussen..het is een eigen categorie geworden. Mass extiction we love it.

    En dan de planet extiction events. Meteorieten astroids core melts. Tjee. Ik vond Towring inferno en Poseidon adventure al heel wat. Nou tegenwoordig moet het planet of galaxy wide level zijn anders krijg je de zaal niet gevuld.

    Maar worden we bang gemaakt met iets wat eigenlijk niks speciaal is dan treedt t het zeg maar Meloen effect op.
    Shit ik ben met pensioen en nu wordt dat ook bedreigt en daar heb ik nooit over nagedacht effect. Gemixt met mij is verteld ik kan oud worden en ik word al jarenlang in de media bestookt met gezond en blij oud worden. Etc.

    Zijn we zo geschrokken van het feit dat griep dodelijk kan zijn ? En dat het er altijd was ? en dat we aan heel veel dingen dood gaan waar we eigenlijk niks van weten.

    Doodsoorzaak nr. 1
    Dementie is zo.
    Kop volslagen in het zand.
    Wacht maar totdat iemand virus roept en de wappie reactie triggerd en als toen met de gekken koeien pandemie. Wat eigenlijk er nog gewoon is maar vakkundig in de doofpot ging. Prion ziektes en andere voedsel lange termijn ziektes zijn echt wel reëel. Die screensaver van een grazend de koe die plotseling helemaal doordraait was best grappig. Maar ja. Corona heeft de aandacht nu.

    Er worden door de politiek in alle opelijkheid scenario’s uit getest, je ziet het gewoon en ik denk dat ze zelf verbaast zijn hoe ver ze er mee weg komen.
    De media experimenteert ook naar hartenlust. Tot een festival te ver.

    Al denk ik dat Rutte nu wel op z.n schouder is getikt. Door wat ok ok we voelen ons weer veilig oudjes die zeggen t grapje gaat nu te veel aandelen dividend geld kosten. Dus stoppen maar weer.

    Ik ben er niet uit. En zal nog wel tijden nodig hebben om er iets zinnigs van te maken en misschien is het er wel gewoon niet en zijn we gewoon gedifferentieerde onbenullen.

    Maar goed Meneer Meloen de “Indiase” variant komt er aan meneer Meloen….. bel Ab op je hot line en zet de bewste whisky maar alvast klaar.
    Kijken of we season 3 gaan halen.

  26. @ Joep. Met gemengde gevoelens lees ik hoe meer en meer kabrieten naar SDK, Sambil, Parera en CMC tuigen om zich als proefgeit te laten gebruiken. Normaal betalen fabrikanten proefpersonen om hun medicijnen te testen. Nu doen velen het gratisch ende for niksch. Aan de andere kant hoe meer zich laten inspuiten met het goedje, hoe eerder ik kan vliegen. Ik doe in ieder geval niet mee aan deze ongein.

  27. @joep M.,
    Hans Kristian Gaarder is niet de eerste coronacomplotdenker die t.g.v. het coronavirus is overleden. De laatste was hij zeer zeker ook niet.

    @Joep M. schreef;
    “Echte complotdenkers laten zich door niets uit het veld slaan, zelfs wanneer hun eigen familie op de IC ligt en komt te overlijden.”

    Vandaar ik tot nog toe nooit met een coronacomplotdenker in discussie ben getreden. Het lijkt mij een vermoeiend tijdverdrijf dat toch nergens toe leidt.

  28. @ Mano,

    Er zullen wel weer wat wappies, zoals bv Tico Martina, verschijnen die nu gaan claimen dat het geen corona was of dat de man toch te oud was.
    Echte complotdenkers laten zich door niets uit het veld slaan, zelfs wanneer hun eigen familie op de IC ligt en komt te overlijden duurt het nog heel lang eerdat het besef komt dat corona een gevaarlijke ziekte is.

  29. @ Loes,

    Je begon zo goed en daarna eindigde het verhaal weer in een, niet op feiten gebaseerd, gebrabbel tegen corona maatregelen.

    Normaal gesproken zou je gelijk hebben wanneer je zou stellen dat slechts een bepaald percentage besmet zou raken bij een ziekte, maar dat is helaas bij corona niet het geval. Corona in de vrije omgeving heeft een zeer hoge R-factor oftewel 1 persoon kan zeer veel mensen besmetten. En die mensen kunnen ook weer velen besmetten etc etc.
    Zelfs nu, met alle maatregelen die overal van kracht zijn, zie je nog steeds hoge R-waardes en wat er gebeurt wanneer de regels er niet zouden zijn is hier op het eiland duidelijk geworden met de verkiezingen. Tussen alle feestvierders hebben een aantal mensen gelopen die corona hadden. Het was buiten, het waaide behoorlijk, mensen toch dicht op elkaar en zie daar het resultaat. In minder dan 3 weken tijd zaten we op 5000 besmettingen.
    Zouden we niet zijn overgegaan tot strengere maatregelen of beter gezegd, helemaal geen maatregelen, dan hadden we nu een veelvoud van die 5000 besmettingen gehad.

    Dus nu gaan claimen dat corona niet zo besmettelijk is en dat de maatregelen wel opgeschort kunnen worden is zeer kortzichtig en toont ook aan dat je niet op hebt zitten letten het afgelopen jaar.
    De cijfers van corona als virus zijn zoals ze zijn DANKZIJ de maatregelen. Die cijfers zouden er heel anders uit hebben gezien wanneer er geen maatregelen zouden zijn getroffen.

    Dat is punt 1, punt 2 gaat over WIE er nu besmet kan raken en voor wie de ziekte gevaarlijk is.
    Inderdaad was dat in het begin de groep ouderen en kwetsbaren, maar inmiddels is dat niet langer het geval. Op de IC en in het ziekenhuis liggen nu zeer veel jongeren, die voorheen gewoon gezond waren, een gezonde levensstijl hadden en die niet allemaal obese zijn.
    Je moet die ballon echt eens gaan doorprikken en accepteren dat nu iedereen in de gevarenzone zit. Je kunt niet met 100 % zekerheid van jezelf zeggen: ‘mij kan niets gebeuren’. Dat is leuk om jezelf moed in te praten of je kop in het zand te steken, maar de realiteit heeft ons al geleerd dat er geen peil op te trekken is. En ook jongeren houden blijvende klachten over aan corona.
    Juist daarom moeten de maatregelen ook in stand blijven en juist daarom is vaccineren zo belangrijk. Vaccineren geeft je geen 100 % zekerheid dat je geen corona meer oploopt, dat klopt, maar het vermindert de kans wel immens. En wanneer iedereen gevaccineerd zou zijn dan ontneem je het virus de kans zich snel voort te planten. De R-waarde zal dan ver onder de 1 blijven en daarmee neemt de druk op de medische zorg weer af.
    Want daar ligt voor ons het grote probleem: ‘de medische zorg kan die influx van coronapatiënten simpelweg niet aan’. Dat is vanaf het begin af aan gecommuniceerd, maar nog altijd weigeren een groot aantal dit te geloven. Zolang we het aantal patienten in het ziekenhuis op een acceptabel, laag, nivo houden is er niet veel aan de hand. Maar momenteel is het ziekenhuis zo overbelast dat er simpelweg niet genoeg personeel en bedden beschikbaar zijn om de gewone zorg uit te blijven voeren. De gewone zorg staat momenteel helemaal stil, er gebeurt vrijwel niets meer. Dat betekent dat iedereen met een andere ziekte nu niet wordt geholpen, met alle gevolgen vandien.
    Dan kun je natuurlijk stellen dat die zorg maar door moet gaan, doch dat houdt in dat coronapatiënten dus niet meer kunnen worden geholpen en dus zullen gaan overlijden. En met dat overlijden gaat dus ineens de dodelijkheid van de ziekte op het eiland fors omhoog.
    Anders gezegd, iedere keuze die je maakt heeft consequenties.

    Ergo, er is geen andere manier om uit deze situatie te komen dan door vaccineren. Zelfs de personen die er zo op tegen zijn zullen ooit een keer moeten gaan inzien dat er geen andere oplossing is. Pas wanneer zij mee gaan werken kunnen we na gaan denken over het versoepelen van de maatregelen, eerder niet.

  30. Corona Vaccins:
    Wat bestrijdt het eigenlijk de ziekte of de angst.

    Corona vaccins voorkomen niet dat je het krijgt. En je test positief bij een test.
    Wat het doet is dat het je afweersysteem voorbereid om het “virus”of what ever wat het is waar je ziek van wordt sneller aan te pakken. Het boost niks maar slaat een 1e fase over waarin je lichaam het normaal zelf opruimt en vervolgens antistoffen aanmaakt die als je weer virusdeeltjes of ziekteverwekkers binnen krijgt dat je afweersysteem veel sneller weet wat te doen.

    Omgevingen worden nooit virus vrij. Maar de dichtheid van virussen neemt af. Minder ziek betekend ook minder virusdeeltjes dus de virale load neemt af dat maakt ook dat je minder besmettelijk bent voor anderen. Met gezondheid is mate van blootstelling heel erg belangrijk. Van 5 minuten zon per dag krijg je normaal geen huidkanker, Maar als je in Nederland bij elke zonnige dag erin ligt ja dan wel.
    Van normaal water drinken ga je niet dood. Maar drink meer dan 6-7 liter ineens en de kans wordt een heel stuk groter. Ja het water vermoord je niet maar de reactie van je lichaam wel. Net Corona.

    De effectiviteit is ook relatief. Een vaccin is bij ouderen minder effectief dan jongeren, simpel weg om dat het afweersysteem van jongeren beter werk dan dat van ouderen. Mede omdat bij ouderen er andere factoren ook een rol spelen. Kwetsbaarheden, medicijn gebruik en zelfs inentingen voor eerdere influenza virussen hebben aantoonbaar effect.

    Nu laat in de endemie gezonde niet zieke mensen vaccineren levert eigenlijk niet direct heel veel voordeel op omdat een groot deel van die groep toch al nooit ziek zou worden. Dan waren ze het simpel gezegd al geweest. Wat is nou weer anders dan. Tja. Die halfzachte pogingen om het tegen te houden. Lockdowns en grenzen sluiten. Normaal was iedereen al zo’n beetje in aanraking gekomen met het virus 9verzie), Maar nu hebben we dat effectief over jaren en versies verspreid. Handig.
    Niks 3e golf, maar nieuw seizoen met nieuwe variant terwijl oude varianten er nog stevig zijn door alle “Maatregelen
    Puinhoop dus.

    Het doel van groeps immuniteit is een verkeerde voorstelling van zaken.
    In het algemeen wordt slechts rond de 10% van een populatie echt besmet met influenza type virussen.
    En ja van die 10% wordt slechts 5% echt ziek. En j ondanks alle discussies en paniek verhalen zoveel anders is het nu ook niet. We zitten in seizoen 2. Ben je besmet geweest dan zullen eerdere besmettingen met vergelijkbare virussen minder snel aanslaan. Zolang het maar dicht genoeg in elkaars buurt zit.
    Maar door nu massaal in te enten en het stukje “het lichaam leert het zelf” over te slaan maakt dat die groep een stuk vatbaarder voor een volgende variant die in dat gebied ligt maar net effe te veel anders is.. Bij sterk muterende virussen moet je daar gewoon voorzichtig mee zijn. Net als met antibiotica waar nu hele soorten resident zijn geworden. Dus dat “vaccin” moet nu permanent aangepast worden met alle gevolgen van dien. En keer 2 of zelfs 3 nu orden herhaald… Geen probleem maar doe dat wel alleen voor de groep die in de 5% zit van 10% en niet met de 95% van de 90% groep.
    Net als influenza.

    Dat is dus een afweging van kwetsbaarheid en nut.
    Kinderen vaccineren voor Polio ja tuurlijk maak de afweging. Maar gezonde kinderen inenten voor influenza. Absoluut niet doen.
    Het vaccin veranderd namelijk niks aan de detectie manier van het menselijk lichaam. Het voegt alleen iets toe. Maar een niet natuurlijk markering (vaccin) blokkeert wel een plek. En de materie is super complex en gaat ons huidig kennisniveau ver te buiten. Het lichaam doet alles veel beter en vrijwel zonder bijwerkingen zolang we dat niet kunnen evenaren moeten we erg voorzichtig zijn.
    Je moet je ook meer dingen afvragen. Bij influenza zijn het voornamelijk kinderen tot 4 jaar die besmet raken, maar ook hier jongeren gaan er zeer zelden aan dood.

    Corona is niet anders maar heeft door oorzaken de oudere groep die altijd kwetsbaarder was nu ogenschijnlijk zwaarder getroffen.
    Is dat nu iets specifieks of is dat een natuurlijk verloop. Influenza is een verzamelnaam waaronder Corona types ook vallen, elk jaar is het een mix van virussen en meestal is er 1 sterker dan anderen.
    Tegenwoordig vaccineren we doelgroepen voor influenza.
    Elke 2 jaar is er weer een “griep” die wat heftiger is dan het eerdere jaar.

    Wat is er nu zo echt anders.

    Media-aandacht:

    Nog nooit in de geschiedenis van de mensheid heeft een gezondheid event in zo’n korte tijd zoveel aandacht gekregen. En nog nooit heeft het zoveel angst veroorzaakt. De kwetsbaarste groep is massa media voer en zit massaal op internet
    De meest economische doelgroep voor de commercie en reclames. Gepensioneerde 60-plussers.
    In de rijkere landen is 30% die groep 60 plus….

    Het placebo-effect niet alleen zeer bekend en ook uitgebreid gedocumenteerd en ook vast onderdeel bij het testen van medicijnen.
    Het omgekeerde effect is er ook. Dokters die je vertellen het is erg en als je besmet bent als oudere dan loop je grote risico’s om dood te gaan en dokters/ Medische instellingen die zeggen we kunnen het niet aan ja dat schept op z’n zachts gezegd een spanningen sfeer.
    Als iemand vroeger zei ik heb griep dan werd er om gelachen als je nu niest in een bus is de bus leeg.

    Op griep werd je nooit echt getest. Als je PCR test nu positief is dan wordt dat bijna als doodsvonnis gezien. En symptomen worden letterlijk door angst er bij
    gemaakt.
    Het massaal vaccineren op een snel muterend virus is gevaarlijk, maar wel geeft het nu een schijn veilig gevoel en dat kan nu helaas wel eens belangrijker zijn dan het niet te doen omdat het de angst verminderd.

    Die angst is nu erger dan de kwaal.
    En dat maakt bij gezondheid heel veel uit.

  31. citaat “Volgens de huisarts werkt Moderna via dezelfde techniek als Pfizer en beschermen beide vaccins voor meer dan 90 procent tegen het Covid-virus. Afgelopen week werd ook bekend dat wetenschappelijk onderzoek laat zien dat als je gevaccineerd bent je het virus waarschijnlijk ook niet meer kan doorgeven”.

    Lijkt mij geen logisch consistente redernering van de huisarts.
    Het vaccin beschermt voor 90%. Dat betekent dat er altijd een 10% kans is dat je alsnog corona krijgt. In die situatie kun je dus ook weer anderen besmetten.
    Dus ook na vaccinatie: onzekerheid troef!

  32. Mooi zodra 85 % aan de methadon is op Curacao dan kom ik wel langs. Ik zal dan tot de 15% behoren die zich NIET laat gebruiken als testproefkonijn voor een of ander goedje. Hup mensen massaal aan de spuit, hoe eerder hoe beter dan kan ik weer eens naar Curacao toereizen.

    En Medicijn man Semper moet zijn kwaaksnavel houden. Die gozer is zelf nepnieuws in levende lijve.

  33. Laten we elkaar geen mietje noemen, wat Jerry Semper allemaal verteld kunnen wij ook van internet downloaden of op CNN zien. Dit is gewoon een ordinaire verdien model, Semper schijnt 3000 NAF per uur te declareren. Het is altijd lucratiever dan wat patiënten de temperatuur afnemen.

Geef een reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Zoeken

Recente reacties