• donderdag 2 mei 2024

Ingezonden | Open brief Van Huffelen over Ennia

HomeAuteursIngezondenIngezonden | Open brief Van Huffelen over Ennia
Ingezonden brief

Uw ingezonden brief in de Knipselkrant Curacao? Stuur uw brief voor 21:00 uur naar emailadres INGEZONDEN. Wij publiceren uw brief zonder deze in te korten. De redactie van de Knipselkrant Curacao is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Ingezonden stukken die opruiende of dreigende taal bevatten worden door ons niet gepubliceerd.

Vandaag laten we Felix D. Pinedo aan het woord.

Geachte mw. Alexandra van Huffelen, Uw inbreng om de ontstane negatieve ontwikkelingen binnen het bedrijf Ennia op te lossen wordt ten zeerste geapprecieerd. U bent als eerste in de bres gesprongen voor de belangen van de gepensioneerden, prospect gepensioneerden en andere belanghebbenden, die slachtoffers dreigen te worden van onverantwoordelijk beleid binnen Ennia.

Ik hoop dat u dit schrijven alsnog moge ontvangen op het moment dat u op Curaçao bent. U had kunnen stellen dat het gerezen megaprobleem op de eerste plaats een aangelegenheid is van de overheid. Goddank heeft u het algemeen belang voor ogen gehad en de nodige hulp aangeboden. Zoals u reeds heeft vermeld in uw schrijven aan onder andere de Tweede Kamer, zullen de gevolgen van het over de kop gaan van Ennia grote sociaal-financieel-economische negatieve gevolgen hebben voor Curaçao. Uw bezorgdheid is misschien tevens ingegeven vanuit de in het Statuut voor het Koninkrijk vastgelegde waarborgfuncties. Al moet ik zeggen dat die hulp (nog) geen gift is.

Uw aanbod (met medewerking van de regering en Tweede Kamer) zal zeker zorgen voor de nodige rust onder de duizenden gepensioneerden, prospect gepensioneerden en andere belanghebbenden, van wie de toekomst afhankelijk is van Ennia. Ik ben samen met andere leden van het toenmalige bestuur van de zorg-vakbond CBV, die het personeel in de zorgsector vertegenwoordigt, vanaf de jaren negentig begonnen met onderhandelingen voor een pensioenregeling voor de werknemers, ook op Sint Maarten.

Samen met bestuurders van het toenmalige Sint Elisabeth Hospitaal (Sehos) hebben wij besloten om 50 miljoen gulden van de verzekeringsmaatschappij Crown Life in Canada, over te brengen naar Curaçao. Uiteindelijk hebben partijen besloten een relatie aan te gaan met Ennia met een startkapitaal van 50 miljoen gulden. Toentertijd was het verzekeringsbedrijf Aegon de grootste aandeelhouder van Ennia. Daarna werden de aandelen van Aegon doorverkocht aan Loyds. In 2008 werden de aandelen Loyds gekocht door Hushang Ansary cs.

Onze gehele relatie met Ennia was gebaseerd op een jarenlange vertrouwensrelatie. Een en ander tot het moment dat de diverse strubbelingen zich begonnen voor te doen en dat zelfs de Nederlandsche Bank, diverse waarschuwingsbrieven richting Curaçao stuurde. Deze korte historie opdat u weet dat mijn bezorgdheid de oorsprong heeft vanuit een historische relatie met Ennia. Sommige politici zijn de mening toegedaan, dat het probleem een private aangelegenheid is en niet een probleem van de overheid. De overheid is niet slechts de regering in het Fort Amsterdam onder het direct toeziende ogen van de Gouverneur. De overheid betreft ook, al de daaronder vallende organen, die er op moeten toezien (met onder andere ongevraagde adviezen) dat de overheid de landelijke toezichthoudende taak goed moet uitoefenen. De Staten van Curaçao zijn ook in het onderhavige geval, in hun toezichthoudende en adviserende taak tekortgeschoten. Zeker in gevallen (zoals dit voorval bij Ennia), die van zeer grote negatieve invloed kunnen zijn op de sociaal-financieel-economische situatie (de gemeenschap).

Mijn persoon is zeker tien jaar bezig te vragen naar een garantieregeling ter bescherming van het geld dat onze gemeenschap spaart bij banken, begrafenisverzekeringen, credit unions en pensioenverzekeringen. Het faillissement van Girobank heeft bij onze politici niet de ogen doen opengaan, want tot de dag van vandaag is er geen garantieregeling op Curaçao.

Hopelijk zullen de twee genoemde voorvallen ertoe leiden dat er binnen korte tijd een garantieregeling zoals bovenvermeld tot stand komt. Ik geloof erin, dat mijn dankbief aan u gedragen wordt door degenen, die dreigen slachtoffer te worden van dit gehele Ennia-drama.

Nogmaals van harte dank voor uw interventie en bereidwilligheid, in het belang van de gehele gemeenschap van Curaçao.

Felix D. Pinedo,
gepensioneerde Ennia, Curaçao