32 C
Willemstad
• vrijdag 26 april 2024

Extra | Journaal 24 april 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Tuesday, April 23, 2024

Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...

Extra | Journaal 23 april 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Monday, April 22, 2024

Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...

Extra | Journaal 22 april 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Friday, April 19, 2024

Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...
- Advertisement -spot_img

Ingezonden | ANWB-borden

HomeAuteursIngezondenIngezonden | ANWB-borden
Ingezonden brief

Uw ingezonden brief in de Knipselkrant Curacao? Stuur uw brief voor 21:00 uur naar emailadres INGEZONDEN. Wij publiceren uw brief zonder deze in te korten. De redactie van de Knipselkrant Curacao is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Ingezonden stukken die opruiende of dreigende taal bevatten worden door ons niet gepubliceerd.

Vandaag laten we Don Werdekker aan het woord.

De analyse Ferme Monumenten Taal van het Antilliaans Dagblad van donderdag 9 mei is mij uit het hart gegrepen en legt de vinger op de wonde plek. Eigenaren van vervallen monumentale panden worden niet aangepakt door de overheid.

Het voormalige Cinelandia-gebouw is daarvan het meest betreurenswaardige voorbeeld. De Monumentenraad moet wellicht meer naar buiten treden om deze schrijnende gevallen aan de kaak te stellen en de overheid publiekelijk te wijzen op haar verantwoordelijkheid en wettelijke mogelijkheden. Uw oproep zal leiden tot een stortvloed van trieste voorbeelden.

Een ander voorbeeld van cultureel erfgoed dat verloren dreigt te gaan zijn de iconische ANWB-verkeersborden, die overal op het eiland op omvallen staan. Uitzondering is het ANWB-verkeersboord op de rotonde Julianadorp, dat op initiatief van de Stichting Julianadorp van de ondergang is gered. Meerdere commentaren in de media wijzen op de slechte staat van onze economie, met als hoopgevende uitzondering het toerisme. Dat toerisme staat en valt met de Nederlandse markt en net die bezoekers uit Nederland zijn opgetogen als zij de historische ANWB-verkeersborden hier op Curaçao aanschouwen.

Vrijwel nergens in Nederland zijn deze historische ANWB-verkeersborden nog te zien in het straatbeeld en wij hebben er nog legio, die echter in slechte staat van onderhoud verkeren. Hoogste tijd voor de overheid en het Curaçao Toeristen Bureau, in samenwerking met Curaçao Hospitality and Tourism Association, om dit cultureel verkeerserfgoed veilig te stellen en te behouden voor ons eigen historisch besef en voor de belangrijke Nederlandse toeristenmarkt. Anders zijn straks de ANWB-verkeersborden alleen nog maar te zien in het Curaçaos museum.

Don Werdekker, Curaçao

Dit artikel is geplaatst in

2 reacties

  1. Je mag je gevoeglijk aan afvragen wat het AD article te maken heeft met Albertina. Maar ja het is Clapas die op elk art een non-reactie geeft.

  2. De analyse Ferme Monumenten Taal van het Antilliaanse dagblad deed me denken aan één van onze vergeten monumenten, Mavis Albertina.

    Mavis Albertina is met haar man en hond eigenaar van een TV Zender “Nos Pais”. Net als je denkt, het kan niet gekker en ridiculer met onze TV zenders, zien we een mevrouw die weigert Papiemento te praten terwijl de gasten wel in Papiemento beantwoorden.

    Laatst heeft de zender haar 5 jarig bestaan gevierd, het was een trieste bedoeling zeg, er was een kleine groep mensen aanwezig en Mavis Albertina bleef zichzelf op de borst kloppen, zij was de eerste dit de eerste dat, nou als je na dat alles met een bijna failliete zender overblijft is nostalgie het enige wat je nog hebt.

    Ik vraag me af, voor welke doelgroep die zender bedoeld is. Mavis Albertina heeft ooit in Nederland gewoond dus ze wilt iedereen laten weten hoe goed ze Nederlands spreekt en dit terwijl de Hollanders hier gewoon naar NPO 1 en 2 uit Nederland kijken.

    Blijkbaar heeft Mavis Albertina het belangrijkste vergeten, als je een TV zender succesvol wilt runnen moet je niet je minachting voor de Curacaoenaars ten toon spreiden..

Geef een reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Zoeken

Recente reacties