26 C
Willemstad
• dinsdag 20 april 2021 05:24

PBC | Eén patiënt overlijdt in het CMC, testratio naar vijf procent

Persbureau Curacao Vandaag is er één patiënt overleden aan de gevolgen van het coronavirus. De teller staat nu op 90. Er liggen 106 patiënten in het ziekenhuis van...

PBC | Vliegverkeer Curaçao moet rekening houden met vulkaanuitbarsting Soufrìere

Persbureau Curacao Het vliegverkeer richting Curaçao, Aruba en Bonaire kan last ondervinden van de as van de uitbarstende vulkaan Le Soufriere. Dat zegt de Meteorologische Deinst van Curaçao....

PBC | OM houdt twee minderjarigen aan na mishandeling op video

Persbureau Curacao De politie heeft twee minderjarigen aangehouden op verdenking van mishandeling. Daarvan werden beelden gemaakt. Die werden vorige week verspreidt via sociale media. Daarop kon je zien...

Trouw | Voor ABN Amro is de witwaszaak nu afgedaan, maar drie oud-bestuurders worden verdacht

Dirk Waterval | Met feitenrelaas, transactieovereenkomst en persbericht Waarom besloot het OM dit keer wél om gelijk verdachten aan te wijzen in het falende bankbeleid van ABN Amro? Betreurenswaardig...

ParadiseFM | ‘Vaccinatiebonus werknemer mag’

Je personeel een financiële tegemoetkoming geven voor het nemen van het vaccin is arbeidsrechtelijk toegestaan. Dat schrijven juristen van HBN Tax & Law in een speciaal bulletin....

Democracy now! | Monday, April 19, 2021

Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience with...
- Advertisement -spot_img
HomeLandenCuraçaoHet vrije woord is duur in Venezuela

Het vrije woord is duur in Venezuela

Kritiek op de machthebbers is duur in Venezuela. President Hugo Chávez gaat kwistig om het met intrekken van zendvergunningen en het sluiten van kranten. Andere kritische media zien zich genoodzaakt forse kosten te maken voor advocaten of ze krijgen torenhoge boetes opgelegd. Inmiddels is de vrijheid van meningsuiting inzet geworden van de campagne voor de presidentsverkiezingen in oktober.

Vijf jaar geleden trok de Venezolaanse sterke man Hugo Chávez de stekker uit één van de best bekeken en beluisterde zenders van het land, Radio Caracas Television (RCTV). ‘Er zal geen nieuwe licentie voor deze coupplegende televisiezender komen,’ sprak Chávez op 28 december 2006 en hij droeg de frequentie van RCTV over aan de nieuwe staatszender Tves.

De regering beschuldigde de gewraakte zender van steun aan de staatsgreep in april 2002, die Hugo Chávez korte tijd de macht ontnam. RCTV had geen zendtijd besteed aan demonstraties waarin werd opgeroepen tot de terugkeer van de president.  ‘Als de democratie wordt aangevallen, is het logisch en redelijk dat de nodige stappen worden genomen en dat zendvergunningen worden herverdeeld’, zei politiek analist en Chávez-aanhanger professor Nicmer Evans destijds tegen persbureau AFP.

De Venezolaanse communicatiedeskundige Andrés Cañizález noemt Chávez’ maatregel tegen een van de populairste tv-zenders vijf jaar later een zuiver politiek gebaar. ‘De Venezolaanse overheid heeft RCTV gesloten wegens deelname aan de staatsgreep. Het is echter opvallend dat er vijf jaar later nog niemand voor deze zaak is vervolgd. Er is geen enkele journalist of directeur van het kanaal in een juridisch proces verwikkeld wegens betrokkenheid bij een staatsgreep. Daarom denk ik dat de staatsgreep werd gebruikt als een excuus om de beëindiging van RCTV te rechtvaardigen tegenover het publiek, terwijl het in werkelijkheid ongetwijfeld een politieke straf voor dit kritische medium is.’

Boetes als censuur

Nadat RCTV uit de lucht was gehaald, verloren ook tientallen andere, kleinere radio- en tv-stations hun licentie. Andere netwerken werden door de overheid voor de rechter gesleept. Het bekendste voorbeeld is de zender Globovisión, ook zeer kritisch over de regering, en inmiddels veroordeeld tot het betalen van diverse miljoenenboetes.

‘Ik geloof dat in Venezuela de mogelijkheid bestaat om je mening te uiten, maar dat heeft wel een prijs. Kritiek leveren zoals Globovisión doet, betekent dat je als journalistiek medium meer geld uitgeeft aan advocaten dan aan journalisten om alle rechtszaken en boetes het hoofd te bieden. Dus er is wel vrijheid van meningsuiting, maar die kun je niet volledig noemen,’ zegt Cañizález.

Wet als drukmiddel

In 2005 werd Chávez’ Wet op de Maatschappelijke Verantwoordelijkheid voor Radio en Televisie van kracht in Venezuela. Een legaal instrument om ‘het democratisch evenwicht en de maatschappelijke verantwoordelijkheid’ in de media te bevorderen, aldus de autoriteiten. Het is een controversiële wet, eigenlijk gewoon een politiek drukmiddel, zegt communicatiedeskundige Cañizález:

‘Als je de statistieken bekijkt van de Commissie voor Telecommunicatie, die verantwoordelijk is voor de controle op de uitvoering van deze wet, blijkt dat ongeveer 80% van de onderzoeken en de straffen gericht zijn tegen Globovisión. Aan de staatsmedia worden nooit sancties opgelegd. Dat is toch merkwaardig.’ 

Nieuw kabinet, nieuwe media?

Volgens Cañizález zijn alleen al dit jaar 20 radiozenders hun zendvergunning verloren. Op basis hiervan heeft de presidentskandidaat van de oppositie, Henrique Capriles, beloofd ‘het signaal van RCTV en andere illegaal gesloten radiostations te herstellen’ als hij de verkiezingen van 7 oktober wint.

‘In Venezuela beslist de regering over de licenties en vergunningen van radio- en televisiezenders. Het is dus zeer waarschijnlijk dat dit een van de eerste besluiten zal zijn die Capriles neemt als hij tot president wordt gekozen,’ zegt Cañizález. Hij vindt overigens dat niet alleen de president moet beslissen over het uitgeven of intrekken van zendvergunningen. Het is de hoogste tijd dat daar ‘ook andere partijen bij worden betrokken.’

Dit artikel is geplaatst in

Geef een reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Zoeken

Recente reacties