AD | Kerk Balentina blijft populair

“overheid moet betrokkenen redden”. Ex-parlementarier Leeflang: bracht de zaak eerder in de publiciteit, maar moest toen rectificeren. Het misbruik ging door.

Willemstad – Ondanks alle publiciteit over ontucht met minderjaren en verkrachting van vrouwen blijft de Rains of Blessingskerk in Rio Canario van de ‘apostel’ Orlando Balentina geliefd.

Omayra Leeflang ziet het met stijgende verbazing aan. ,,Hoe kunnen onze mensen zo goedgelovig zijn?”, vraagt ze zich hardop af. ,,Deze kerkgangers worden gemanipuleerd en misbruikt. Zien ze dat zelf niet?” Is het economische afhankelijkheid, godsdienstverslaving, goedgelovigheid of angst die hier regeert?

Wat de aanleiding of oorzaak ook is, volgens Leeflang moet de overheid de betrokkenen bevrijden. ,,Het kan niet zo zijn dat een tiental vrouwen en kinderen misbruikt wordt – en wie weet hoeveel meer – en dat onze gemeenschap doet alsof zijn neus bloedt. Ik hoop dat de dader, dit monster, een zware straf krijgt.

En dat hier zoveel boodschap vanuit gaat, dat volgelingen gaan nadenken. Want wat zou jij doen als het een familielid van jou betrof? En hoe valt het met jouw geloof te rijmen dat een ongeborene moedwillig wordt gedood? Dat is niet christelijk!”

Balentina wordt ervan verdacht zijn slachtoffers van verkrachting naar een botika te hebben gestuurd voor de morning-afterpil. Leeflang zegt bij een botika naar die pil te hebben geïnformeerd.

,,Ik kreeg te horen dat het niet om een enkele pil gaat, maar om een serie van vier pillen à zestig gulden per stuk. Ofwel 240 gulden voor elke keer dat een vrouw voor de morning-afterpil komt.”

Ze schudt het hoofd.

,,Kun je je dat voorstellen? Een pastor verkracht een vrouw en geeft haar dan 240 gulden om zwangerschap te voorkomen of te verbreken?” Vol walging: ,,Hoe kan iemand zoiets doen? En in naam van God nog wel?”

Leeflang heeft het zien aankomen, zegt ze over de onthulling van strafbare feiten binnen Rains of Blessings. In 2015 ontving ze een brief van een anonieme afzender die melding maakte van seksueel misbruik binnen deze gemeente.

,,Ik nam dat heel serieus, maar kon niets doen zolang ik niet wist van wie die brief was. Al eerder was ik bekend met misbruik van meerdere vrouwen binnen een organisatie, en toen die zaak voor de rechter kwam, beval het Hof rectificatie omdat alle slachtoffers anoniem wensten te blijven. Daar heb ik van geleerd dat je niets kunt ondernemen als niet tenminste één slachtoffer bekend is bij justitie.”

Kort geding tegen kerk

Enkele jaren geleden spande Leeflang samen met buurtbewoners een kortgeding aan tegen de Rains of Blessingskerk.

,,De hele buurt had last van de luide muziek in de kerk en het hysterische gegil van volgelingen. Niet alleen buiten op het terras, ook in mijn woonkamer kon je elkaar niet meer verstaan. Ik ben toen naar de pastoor gegaan en heb hem gezegd dat ook ik God aanbid, maar dat de religieuze bijeenkomsten die hij leidt veel weg hebben van massahysterie. B. zei niets. Hij bleef naar de lucht staren.

Later, toen we met de buurt een kortgeding tegen zijn kerk hadden voorbereid, ben ik nogmaals naar hem toegegaan om hem een laatste kans te bieden zelf een einde aan de buurtoverlast te maken. Weer reageerde hij niet. Toen heeft de rechter hem bevolen maatregelen te nemen. Daarop vertrok hij met zijn volgelingen uit de wijk en liet hij de kerk leeg achter.”

Volgens Leeflang hielden de Messiaanse Christenen vanaf dat moment bijeenkomsten bij mensen thuis en in Klup di Shell. Na twee jaar waren zij terug in Rio Canario. Het kerkgebouw, dat gedeeltelijk open was, werd in de daaropvolgende maanden volledig verbouwd, met medewerking van volgelingen, aldus Leeflang. Verontwaardigd:

,,Vrouwen en kinderen liepen hier voor mijn deur met cement en stenen te sjouwen alsof hun leven ervan afhing. Dagen, weken achtereen.”

Het gebouw werd volledig dichtgemetseld, binnen voorzien van airconditioning, en buiten kwamen camera’s te hangen. Daarna was het opnieuw een komen en gaan van mensen, zegt Leeflang.

,,En van auto’s. We hebben nog eens met de buurt geprotesteerd vanwege parkeerproblemen, Ook dat werd opgelost. Sindsdien staan er regelmatig politieagenten, zelf volgelingen van B., op wacht.”

De pastoor zou de leden van zijn kerk hebben gewaarschuwd niet te praten met buurvrouw Leeflang, omdat zij door de duivel bezeten zou zijn.

,,Zijn onze mensen nou echt zo goedgelovig? Zo gemakkelijk te manipuleren?” Het is haar een raadsel, zegt Leeflang. ,,Ik kijk naar de drommen mensen die deze kerk bezoeken en vraag me af: Wat drijft jullie?”

Volgens Leeflang is het geen oplossing als de kerk uit de wijk verdwijnt.

,,Dan gaan ze elders op het eiland voort. Nee, er moet een einde komen aan deze afschuwelijke praktijken. Het is te hopen dat Justitie deze pastoor heel hard aanpakt, en dat de slachtoffers met hoge schadeclaims tegen de kerk komen. Opdat anderen zich twee keer bedenken alvorens hier aan mee te doen.”

Haar gedachten zijn bij de slachtoffers, zegt Leeflang. ,,Arme meisjes, hoe heeft het zover kunnen komen?”

Bron: Antilliaans Dagblad

4 Reacties op “AD | Kerk Balentina blijft populair

  1. Brian die duizenden die achter de MFK aanlopen zijn allemaal omgekocht interesseren ze ook geen moer als Curaçao naar de klote gaat, hun eigen leven is ook al naar de klote.

  2. Leeflang zegt: “…,,Ik kreeg te horen dat het niet om een enkele pil gaat, maar om een serie van vier pillen à zestig gulden per stuk. Ofwel 240 gulden voor elke keer dat een vrouw voor de morning-afterpil komt….”

    Onzin verhaal. Pilletje kost 30 gulden. Eentje van nodig en vrij verkrijgbaar in Nederland.

    Maar ja, dat maakt het verhaaltje niet zielig/smeuïg genoeg.

    Zeker voor een statenlid: check your facts before you start roeptoetering.

  3. Tja Curacao kent ook duizenden die achter de MFK aanlopen

  4. Fred Schiedam

    Sluit die kerk en schaf psychische slavernij af!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *