30 C
Willemstad
• maandag 20 mei 2024

Extra | Journaal 17 mei 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Thursday, May 16, 2024

 Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...

Extra | Journaal 16 mei 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Wednesday, May 15, 2024

 Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...

Extra | Journaal 15 mei 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Tuesday, May 14, 2024

 Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...
- Advertisement -spot_img

ParadiseFM | Overleg over naakte Tula-beeld

HomeNieuwsKunst en CultuurParadiseFM | Overleg over naakte Tula-beeld
Kunstenaar Toos Hagenaars werkt op Curaçao aan het beeld van Tula in 1973. Beeld privéfoto

Je houdt ervan, of je haat het. Het naakte Tula-beeld van de Nederlandse kunstenaar Toos Hagenaars splijt de Curaçaose gemeenschap. Vandaag is er overleg met de minister van Cultuur over het omstreden standbeeld.

Hagenaars maakte het kunstwerk van de slavenopstandleider in 1973. 50 jaar lang stuitte het werk op grote weerstand. Er gaan stemmen op om het naakte Tula-beeld op Curaçao te plaatsen. Daar zijn verschillende organisaties op tegen, waaronder Kousa Promé en Plataforma Bèrdat Históriko. Zij vinden het verschrikkelijk dat de nationale held bloot is uitgebeeld. Daarnaast vragen zij zich af of het wel aan een witte kunstenaar is om zo’n standbeeld te maken. Op 3 oktober wordt Tula tweehonderd jaar na zijn dood door de Nederlandse staat gerehabiliteerd.

Tula werkte jarenlang als slaaf op plantage Knip. Op 17 augustus 1795 stopte hij daarmee uit protest tegen het leven als slaaf, samen met zo’n veertig andere tot slaaf gemaakte mensen. Onder leiding van onder anderen Tula groeide de opstand tot ongeveer tweeduizend mensen, die hun vrijheid eisten. Het was de grootste slavenopstand op Curaçao. De koloniale machthebbers sloegen deze met grof geweld neer. Tula wist te ontsnappen, maar werd verraden en toch opgepakt. De koloniale machthebbers martelden Tula tijdens een schijnproces. Uiteindelijk legde hij een gedwongen bekentenis af. Hij kreeg de doodstraf. De autoriteiten vermoordden Tula op een gruwelijke manier. De verzetsheld stierf op 3 oktober 1795 na een openbare executie. Tula is in 2010 op Curaçao uitgeroepen tot een nationale held. Hij kreeg toen ook eerherstel door het Curaçaos bestuur.

Bron: ParadiseFM

Dit artikel is geplaatst in

20 reacties

  1. Misschien moet men zich wat drukker gaan maken over de hoogte van het IQ ipv de lengte van een piemel. Wat een primitief geneuzel allemaal. Intussen worden er honderden Turken ingevlogen want lokaal kan men geen capabel personeel vinden. En helaas pindakaas kijken ze niet naar je piemelmusculociteit tijdens sollicitaties, wel naar de kracht van je hersenspieren!

  2. @Brian S schreef;
    “Misschien moeten ze in Rome gaan rondlopen. Heel veel beelden van naakte mensen.”

    Wat een oerstomme opmerking, maar dat is nou eenmaal het kenmerk van oerstomme mondverlegen Brian S. De vergelijking Rome van 2000 jaar geleden met de naaktbeelden en het geouwehoer over een naakt beeld op Curaçao gaat niet op.

    @Brian S de mondverlegen sukkel schreef;
    “Wat trouwens als de Witte kunstenaar een YDK was geweest?”

    Dan had jij Brian S gezegd dat hij zich alleen maar om geld te verdienen als YdK voordoet. Je bent toch niet vergeten wat je allemaal voor vunzigheid hebt uitgebraakt over een op Curaçao geboren en gedeeltelijk getogen blanke vrouw die toevallig ook nog Joods is? En dat ze zich als het haar uitkomt gewoon wit zal voordoen, maar nu opeens Caribisch is omdat zij dan wat geld kan verdienen? domme smeerlap! Ze hoeft en kan zich niet wit voor te doen als ze toch al wit is!

    En dat was niet het enige, ook vond je het nodig om de Joodse Curaçaoënaars te omschrijven als “een bepaalde elite van aasgieren” die het grote geld niet meer hebben behalve ene Chichu? Dus gaan ze de Nederlandse staat aanklagen want daar is wel geld te vinden. smeerlap die je bent!

  3. Ben ik vergeten te vermelden..
    Ach, wat een geouwehoer weer. Natuurlijk kan een Nederlandse kunstenaar een voor die YdK op Curaçao acceptabel beeld van Tula maken. Ik vind niet dat het hoe dan ook speciaal voorbehouden is aan een YdK beeldhouwer, hoewel dat natuurlijk wenselijk is. Maar als een Nederlandse en voor mijn part een Eskimose, een Laplandse of een Hottentotse kunstenaar een voor die mensen op Curaçao acceptabel beeld van Tula maakt is het volgens mij ook goed.

    Het gedoe heeft alles van doen met die loshangende pik en dat men het naakte beeld met piemel en al per se ergens op het eiland wil plaatsen. En dat zal echt in geen enkel land of eiland met een slavernijverleden geaccepteerd worden.

    Ik ontwaar bij sommige reageerders belachelijk overdreven gespeelde verontwaardiging die nergens op slaat! Het is ook een kwestie van respect tonen voor diegenen op Curaçao die Tula als hun bevrijder, held of wat dan ook beschouwen. En dat weten die paar woedende reageerders ook heus wel.

  4. Wat een drukte weer om niets, ga je bevolking opleiden , omscholen en vormen tot meester horeca personeel ipv zo te filosoferen over een edel deel.

  5. @ericlapas schreef;
    “Het is wel logisch dat Tula in die tijd vaak naakt liep, gewoon een kwestie van logica.”

    ericlapas, ik weet niet of het zo logisch is. Lees maar eens een compilatie van de verslagen of geschriften van Maarten douwe Teenstra. Het verslag is een beetje verwarrend omdat er ook stukjes ingelast zijn van zowel Van den Bosch als Van Paddenburg. Het zit bovendien boordevol niet door mij begane schrijffoutjes. Het is in oud Nederlands geschreven.

    “De Nederlandsche West-Indische Eilanden”
    De auteur, M. Douwes Teenstra, was geen historicus maar een plantkundige die overigens 6 jaren in Suriname heeft gewerkt. Het verslag handelt niet specifiek over de slavernij, maar over alles, dus het reilen en zeilen op het eiland 200 jaar geleden. Ik heb een gedeelte uit hoofdstuk 2 “bevolking” gekopieerd. Hij beschrijft hoe de bevolking, zowel blanken, kleurlingen en zwarten zich kleedden en hun gewoonten, manieren enz..(wink) Hij had de pest aan de halfbloedjes, ach, lees maar.

    “De Nederlandsche West-Indische Eilanden”

    “De bevolking van Curaçao bestaat, gelijk in meest alle koloniën, uit eene zamenvloeijing van verschillende natiën, talen, kleuren en Godsdienstige gezindheden , alhoewel men in de laatste de zoo hoog geroemde verdraagzaamheid, liever onverschilligheid zou mogen noemen, en de verwijdering van kleur zotte verwaandheid.

    De hoofdverdeeling der bevolking bestaat in :

    Blanken,
    Kleurlingen en
    Negers of Zwarten

    Men vindt op Curaçao bijna drie vrouwen tegen twee mannen, terwijl velen der laatsten bovendien hun brood met de vischvangst of als matroos verdienen dit is ook de hoofdoorzaak, dat de matrozen onzer oorlogschepen zoo veel liever te Curacao dan te Suriname zijn.

    Blanken.

    Vooral de blanke bevolking van Curaçao bestaat uit allerhande natiën en tongen, echter vindt men hier meer blanke inboorlingen dan in de kolonie Suriname. De eersten zijn niet alleen in ligchamelijke hoedanigheden en kleeding, maar ook in manieren en levenswijze , zeer onderscheiden. Meer eenvormig is dit het geval met de Creölen of inboorlingen, zijnde over het algemeen, zoo mannen als vrouwen , van eene lange ranke gestalte , waarvan zich de groolte vooral tot de meer dan gewone lengte van dijen en beenen bepaalt.

    De dames, welke genoegzaam alle inboorlingen zijn en van welke wij thans spreken, zijn meest alle van een lang en mager voorkomen, dun en smal, zonder boezem en bleek geel van kleur, even als die van een zieke; echter hebben ze fraai haar en heldere vurige blaauwe oogen.

    De blanke Creolen zijn er inzonderheid op gesteld, om te kunnen aantoonen , dat zij van moeders zijde, (van zijde des vaders zijn het meest allen oorsprookelijke blanken), van de vroeger hier gewoond hebbende indianen en niet van Negers afstammen, 200 als men dan ook werkelijk vele familien op Curacao aantreft. Echter schijnt de meer dan middelmatige lengte der meeste Creölen met deze veronderstelde af komst te strijden want de kleurlingen van Aruba, waarvan nog Indiaansche moeders in leven zijn, hebben een geheel met de Indianen overeenstemmenden ligchaamsbouw, waardoor zij, vooral door de breede borst en korte dijen , van andere volksstammen te onderkennen zijn.

    De lange Creölen van Curaçao zijn zeer stijfhoofdig, en doordien zij zich niet geheel en al willen laten uitkleeden en maar alles aan het gouvernement opbrengen, wat zij hebben of verdienen, wel eens een weinig muitziek ; vandaar ook, dat de commissarissen GROVENSTEIN en Boeij in hun meergemeld rapport, aangaande hen zeiden : » De Gouverneur van Curaçao moet zoo veel gezag hebben, om in zaken van policie niet door de burgerlijke regering te kunnen worden verhinderd; de aard der inwoners alhier, (Curaçao) vordert zulks ten hoogste.”

    Kleurlingen.

    De kleurlingmannen zijn meestal vuile luije dronkaards en buitengewoon brutaal, zoodat men het verstandigste doet hen te mijden.

    De bruine vrouwen zijn beter geproportioneerd dan de blanke en hebben onder fraaije zwarte haarlokken groote ronde oogen, in welker donkerbruin men fonkelende blikken ontwaart. Echter is haar taankleurig vel vuil en smerig, terwijl zij ook in den mond geenszins zulke franije witte tanden hebben, als de inboorlingvrouwen van Suriname, welke zij in zuiverheid en zindelijkheid in geenen deele evenaren.
    Verders hebben zij een’ breeden platten neus en dikke lippen. In de ooren dragen zij groote cirkelvormige gouden ringen en een dito kruis laag op de buik, omdat ze (zoo als de Pastoor zeide) hier het meeste door den duivel werden geplaagd. Verders dragen ze lange slepende vuile japonnetjes, welke slordig om een heel smodsig vel hangen. Echter hebben de niet onbevallige Spanjoletten en sommige Mulattinnen een goedhartig en vrolijk gezigt bij een welgemaakt ligchaam.

    De kleurlingen worden op Curaçao met veel grootere minachting door de blanken behandeld dan in Suriname ; echter is dit met de negers een tegenovergesteld geval; deze worden op Curaçao beter gekleed en minder onder bedwang gehouden dan in Suriname.

    Aldus is de opklimming en benaming der kleurlingen op Curaçao.

    Een blanke verwekt bij eene negerin een mulat of mulattin.

    Een mulat met eene negerin produceren een Sambo (in Suriname Caboeger).

    Een neger en eene mulattin verwekken eenen Grief.

    Een blanke en mulattin een Mestiche.
    Een blanke en mestiesche een Casliche.
    Een blanke en castiche een Poestiche.
    Een blanke en poestiche een Liestiche.
    Een blanke en liestiche een Liplap.
    Een blanke en liplap een Blanke.

    Negers.

    De negerslaven van Curaçao zien er over het algemeen gezonder en opgeruimder uit, dan de meer verdrukt wordende slaven van Suriname; ook zijn zij meer geëduceerd, slimmer en uit zich zelven werkzamer. Mannen en vrouwen gaan hier gekleed , dragen zelfs schoenen en hebben ‘s avonds na 8 uren geene pas of zoogenaamd passeerbriefje van hun meester noodig, om naar goedvinden, buiten hun erf, op de straat te gaan, waarbij sommigen zelfs met stokken en knuppels gewapend zijn. Bij overtollig gebruik van drank zijn deze negers, hoewel anders gedienstig en vriendelijk, maar in het geheel niet gemakkelijk; terwijl nog daarbij komt, dat de policie op Curaçao nog veel zwakker en ellendiger is dan in de kolonie Suriname.

    Niet alleen de slaven, maar ook de zoogenoemde vrije lieden (gemanumitteerde negers en kleurlingen) zijn van vroegere tijden reeds als brutaal en hardnekkig bekend. In het meergemelde rapport van Heeren Commissarissen, Boeid en GROVENSTEIN wordt ten aanzien der Negers gezegd. Ook kunnen de ondergeteekenden betuigen, in geen eene kolonie geweest te zijn, waar de negers zooveel loshandigheid en stoutmoedigheid bezitten dan op Curaçao.

    Het voorbeeld is aldaar niet zelden, dat een neger de hand heeft gelegd op een’ blanke en denzelven gekwetst heeft, eene daadzaak, welke in eene landbouwende kolonie zonder genade met het rad gestraft wordt. Het straffen met zweepslagen is op Curaçao niet in gebruik. Wanneer een neger publiek wordt afgestraft, geschiedt zulks met eene geesseling , hetgeen watapana genoemd wordt. De huisstraffen geschieden met de bullepees , doch zelden tot een’ bovenmatigen graad.” Ook dit is nog heden ge. bruikelijk, ofschoon er geen tiende deel der straf op Curaçao wordt geappliceerd, die op Suriname plaats vindt.

    In 1833 was de gemiddelde prijs van de slaven f 400, moetende het al een zeer gunstig bekende slaaf zijn, of eenig handwerk verslaan , die haar f 500 konde opbrengen, als zijnde deze prijs, zelfs yoor een goeden kok zeer ongemeen.

    De inboorlingen van Curaçao zijn ongemeen sterk aan hun land en slaven gehecht, zoodat zij dezelven niet, dan in den hoogsten nood, om ‘s lands lasten te voldoen of uit broodgebrek verkoopen. Echter bestaat op Curaçao zoo als in Suriname het familieregt niet; men verkoopt kinderen van 7 à 8 jaren voor 70 à 80 gulden, zonder de moeder om toestemming te vragen, die er trouwens even min om treuren; als hunne kinderen, wanneer zij slechts van Curaçao weg gevoerd worden , zoodat er vol geladene schoeners met een algemeen hoera ! en het eeuwige vaarwel der moeders en naastbestaanden de haven uitzeilen.

    De negers van Curaçao zijn zelfs in andere koloniën kenbaar door hunne meer luidrugtige gesprek ken, dan wel andere slaven voeren; zij beminnen veel geraas en leven. Ook zijn de negerinnen uitermate bedreven in kijven en schelden, hetgeen niet zelden door een bloedig gevecht wordt gevolgd. Terwijl zij bij de alledaagsche verhalen en straatgeruchten vooral niet minder beweging en gebaar maken, dan de rederijkers der visch en groenmarkten, slaande nu en dan met den rug der hand tegen de binnenzijde. Het schijnt hedendaags nog eens met de Curaçaosche slaven gesteld te zijn, als toen de meergemelde Commissarissen zich hier bevonden. Dezen toch zeiden in hun boven aangehaald rapport: » Op den eersten opslag zou men gelooven dat deze slaven volkomen vrij waren, dat de meesters niets over denzelven te zeggen hadden. En dit is niet alleen schijnbaar de waarheid, maar bij velen werkelijk het geval.

  6. Het is wel logisch dat Tula in die tijd vaak naakt liep, gewoon een kwestie van logica. De meeste slavenhouders waren daar met hun gezin en kan me voorstellen dat de vrouw des huizes wel iets anders wilde zien dan de garnaal van de meester.

    Mag ik de film Mandingo aanbevelen? Daar kunnen we ook zien hoe Mandingo (Ken Norton) de vrouw van de Sjon (Susan George) vaak in de zevende hemel bracht.

  7. Liep men in de tijd van Tula nog poedelnaakt rond? Zelfs geen lendendoek? Of was het de ultieme wens van de maker om ook eens zo’n roede te beitelen en heeft die daardoor de geschiedenis willens en wetens geweld aan gedaan?

  8. Wat een gedoe om niks zeg, moet het beeld van Tula naakt of niet, het blijkt weer dat veel mensen die het hardst, schande schreeuwen, totaal geen historisch besef hebben.

    Alle mensen die de moeite hebben gedaan om iets te weten over de slavernij als ik, weten dat vooral de sterke slaven ook voor het nageslacht moesten zorgen. In die tijd was er geen kunstmatige inseminatie dus Tula moest regelmatig uit de kleren en dit vaak na een werkdag van 12 uur.

    Laten we zeggen dat dit de fijne kant van het slaven zijn was, een vorm van secundaire arbeidsvoorwaarde.

  9. ik kreeg veel vragen over waarom een steentje aan het touwtje om de piemel bij een zwarte man, ik zal beter uitleggen . Bij de geboorte krijgen zwarte mannen een touwtje met een steentje om de penis hoe elk jaar werd het steentje groter en zwaarder totdat ze 20 jaar waren en hun penis de maat van een Ezel had dan ging het touw en steen er af en werd er een groot feest gevierd tot diep in de nacht, vraag maar aan PIK die heeft ook een touwtje gehad bij zijn geboorte misschien kan Van Puffelen het beamen naar het schuifel dansje met Pik na het tekenen van een dodelijk contract wat Pik NU nog niet door heeft aangezien die in een WAAN leeft en alleen maar aan vliegreizen en $$$$$ denkt.

  10. Volgend jaar zal, mede op uitnodiging van De Blooper, de Supreme Alpha male artconnoisseur, op Korsou een kunstcollectie worden vertoond, met onder andere het beeld van David (Michelangelo). Om aan de gevoeligheden van (sectoren van) de bevolking te voldoen, zal de minister een extra aanbesteding uitschrijven (aan F&F) om strategisch een lendendoekje te laten metselen voor de duur van de expositie. Uiteraard neemt de minister tijdelijk de functie van zijn collega van Heydoorn over….. die mag de gaten in het wegdek naar de expositie gaan “repareren”.

  11. Als ik goed naar het TULA beeld kijk is kunstenaar MAKAMBA Toos toch iets vergeten te maken en te tonen aan deze TULA afbeelding en dat is dat touwtje met een steentje aan de penis zodat de penis waar alle zwarte JDK manen zo ( een grotere joekel word “vraag aan MP Pik” trots op zijn.

  12. Zij vragen zich af of het wel aan een witte kunstenaar is om zo’n standbeeld te maken. Wat een stelletje K-racisten op dit eiland zeg! Het is ook nooit goed.

  13. Misschien moeten ze in Rome gaan rondlopen. Heel veel beelden van naakte mensen.

    Wat trouwens als de Witte kunstenaar een YDK was geweest?

  14. Tja, hoe kan nu een “witte” kunstenaar een “zwart” beeld maken. Hoe kleinburgerlijk is deze denkwijze. Dezelfde stijl van denken doet dan opgang om te denken dat “zwarte” instanties alleen maar verstand hebben van “zwarte zaken”, zoals Kousa Promé en Pataforma Bèrdat Históriko. Daarmee wordt een nieuwe koloniale macht in het leven geroepen die precies dezelfde “macht” probeert uit te oefenen, maar dan in een nieuwentijds jasje. Kortom: Wat is er dan verandert, anders dan de oude situatie in de 18de eeuw? Welk signaal geef je af aan de huidige bevolking door deze houding aan te nemen? Tula werd in 1795 vermoord door “witte” machthebbers, Wiels werd in 2013 vermoord door “zwarte” machthebbers. En? Wat heeft dat nu opgeleverd? Beide zaken zijn crimineel. Wiels verzette zich tegen bepaalde lokale machthebbers en liet de dood. Wiels is hiermee niet meer dan een Tula 2.0 maar dan gekeerd tegen eigen kleur. De openbare executies gaan trouwens nog frequent door in de straten van Willemstad, maar ook in Nederland. Drugsgerelateerd en soms politiek. Het gaat altijd over geld, hebzucht. Ban dat maar eens uit in een land, ongeacht de kleur. Laat ons samen optrekken tegen terreur en hebzucht, huntu! Black and white, ebony and ivory, met of zonder kleren aan, het doet er niet toe. Iedereen, ongeacht huidskleur, doet ertoe en is van toegevoegde waarde. Respect kent geen kleur en is essentieel om samen te werken. Huntu! Dan pas laat je het koloniale verleden achter je en zet je een nieuw tijdperk in.

Geef een reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Zoeken

Recente reacties