Aruba | Ta Basta Awor?

Column Renée van Aller en John de Vries

Ta basta Awor

Ta basta Awor

In kleinschalige samenlevingen is het moeilijk om integer te blijven. Als de directeur van een overheidsdienst vergunningen verkoopt en schaars geklede dames op werkbezoek ontvangt, dan denken zijn ondergeschikten vanzelf “waarom hij wel en ik niet”? Deze vorm van bijstand dient als reserve voor onvoorziene uitgaven. Ook moeten bewindslieden ‘hun mensen’ geldelijk belonen met werk of een vrijblijvend honorarium. Zo surft corruptie de overheid binnen.
De dagbladen vermelden de schandalen binnen het Koninkrijk met montere regelmaat. De Amigoe berichtte op 23 augustus 2014 dat de Curaçaosche minister van Justitie Navarro (Pais) doorgaat met opschoning van het politiekorps. Blijkbaar zijn er veel ‘rotte appels’.

Maar wie bepaalt welke kwaliteitscriteria op de appel van toepassing zijn? Zijn dat feitelijke criteria die toetsbaar zijn of zijn dat politieke oordelen?

Politieagenten zouden zelfs roofovervallen plegen, meldt het bericht. De vraag is dan – als dat zo is – wat is dan het aanstellingsbeleid bij de politie en hoeveel agenten zijn via politieke voordracht te werk gesteld? Hebben alle agenten de vereiste opleiding?

Vrijheid van wat?

De eilanden beslisten tijdens het recente tripartiete overleg dat de Nederlandse invloed op de eigen autonomie begrensd moet worden. Als dat al zou kunnen volgens het Statuut, dan wordt de verkregen vrijheid beperkt door evenredig beleefde verplichtingen. Ieders vrijheid vermindert door het recht op vrijheid van anderen.

In de politiek moet dat aanvaard worden. Ook moeten politici de belangen van ál hun burgers voor ogen houden. Daarbij moeten politici en de pers zich bewust ziijn van de zichzelf waarmakende voorspelling. Het Thomas-theorema is een basisbegrip uit de sociologie dat weergeeft dat wanneer wij situaties als werkelijk definiëren, die situaties werkelijke gevolgen hebben.

William Thomas stelde dat de definitie van de situatie van invloed is op het handelen. De wijze waarop onze politiek werkt kan ook worden vergeleken met tomeloze liefde in de vorm van eindeloze loyaliteit & grenzeloze tolerantie. De politiek van onze eilanden wordt bepaald door emoties.

Begrip?

Ook ontstond recent opschudding over de Gay Pride Week die volgende maand van start gaat. Sommige politici hebben moeite met andere seksuele connotaties, ondanks dat God iedereen heeft geschapen naar zijn beeld en gelijkenis, volgens de Bijbel.

Bovendien bestaat er officieel toch een staatsrechtelijke scheiding van Kerk en Staat? Artikel 1 van de Staatsregeling verbiedt discriminatie, dat is maar goed ook. Want waar is het eind? Religieuze beginselen horen in de huiskamer en de kerk, maar niet in de politiek. Want als we dan een christelijke natie zijn, is die dan RK of Protestant, vrijgemaakt of anders en wie mogen dan religieuze afkeuring of goedkeuring geven?

En als we toch bezig, zijn kunnen joden, moslims, hindoestanen, boeddhisten en animisten dan misschien dezelfde rechten krijgen? Als we worden veroverd door IS (voorheen ISIS) dan is er pas goed ‘kabaal in het kalifaat’.

Wederzijds voordeel

Als bestuurders niet goed besturen is er geen veiligheid, maar alleen onachtzaamheid. Dat is schadelijk. Feitelijk kan geconcludeerd worden dat politieke inmenging bij overheidsdiensten van de eilanden vaak voorkomt. Dat vond plaats bij diverse veiligheidsdiensten, vreemdelingendiensten en andere overheidsdiensten.

Ingrijpende reorganisaties doen zich traditioneel voor als de regering van politieke kleur verandert. Dat heeft niets van doen met behoorlijk bestuur.

De Chinese filosoof Mozi, die leefde van circa 470 v.Chr. tot 391 v.Chr. achtte behoorlijk bestuur wezenlijk. Hij meende dat mensen elkaar niet partijdig moeten bejegenen, dan zal rampspoed volgen. Mensen moeten elkaar respecteren en gericht zijn op wederzijds voordeel.

Ook vond hij dat mensen hun opvattingen moeten baseren op objectief en onderbouwd onderzoek en niet op wat een bestuurder zegt. Hij twijfelde aan alles en onderzocht alles.

De eigen meningen moeten worden getest op rechtvaardigheid, juistheid en nut voor zoveel mogelijk mensen. Vrijheid is voor hem rekening houden met anderen. Hij was tegen alle misleiding en blinde gehoorzaamheid. De christelijke variant staat in 1Thess 5:21 en luidt:

“Onderzoek alles, behoud het goede.”

Alleen dan kunnen wij ons zelf in de spiegel nog recht in de ogen kijken. Hoe wij het eigen handelen moeten beoordelen, weten wij feilloos, evenals hoe we ons onjuiste handelen moeten rechtvaardigen.

Het hebben van een goede of slechte reputatie moet blijken uit voortdurende integriteit of het gebrek daaraan. Daarvoor zijn wij zelf verantwoordelijk, evenals onze chef. Wij hebben rechten én plichten. Met als grenslijn dat wat we voor waar houden ons handelen bepaalt.

Misschien toch meer ‘law and order’ en ‘zero tolerance’ bij misdrijven? En zeker meer aandacht voor onderwijs en opvoeding? Na de 62 adembenemende affaires in Nederland in 2013, beschreven in Vrij Nederland wordt dat geprobeerd. Nu nog kijken of het lukt.

©2014 Renée van Aller en John de Vries

Renée van Aller en John de Vries schrijven hun artikelen vanuit een veelzijdige vakkundigheid voor de Knipselkrant Curaçao en de Amigoe. Op alle artikelen ligt het copyright bij zowel de Knipselkrant Curaçao en Amigoe als de Auteurs.

Publicatie door: Knipselkrant Curaçao © 2010-2014

Een Reactie op “Aruba | Ta Basta Awor?

  1. Fred de Haas

    Excellent artikel. Wie zou het met de inhoud daarvan niet eens zijn?
    Maar de Heren van Alblas
    die dronken een glas
    en deden een plas
    en de zaak die bleef zoals ie was.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *