Opinie | ‘Bijna niemand kent Tula door gebrek aan historisch besef’

Opinie | Parool

Hedendaags portret door kunstenaar Edsel Selberie van Tula, de leider van de slavenopstand op Curaçao in 1795 © Edsel Selberie

Donderdag vond de eerste Tulalezing plaats, naar de leider van de opstand van slaven op Curaçao. Hij moest dat in 1795 met de dood bekopen. Bijna niemand in Nederland kent Tula door gebrek aan historisch besef, schrijft Jurenne Hooi.

Ook mijn vader kwam in zijn jonge jaren in opstand op Curaçao. Tegen Shell. Omdat hij minder betaald kreeg en daarna gepasseerd werd voor een functie die aan een witte Nederlander werd gegeven. Hij werd vroeg geconfronteerd met het systeem, dat gebouwd was rondom de witte geprivilegieerden.

Ik was 19 toen ik vanuit Curaçao naar Nederland emigreerde om te studeren aan de universiteit van Maastricht. Onbevangen, maar gewaarschuwd voor het systeem van de geprivilegieerden, door de geschiedenis en het dna van mijn ouders, hun ouders en de ouders daarvoor. Het dna dat mijn mindset heeft gevormd samen met die van vele andere nazaten van tot slaaf gemaakten.

Ongelijkwaardigheid
Het huidige systeem vindt zijn oorsprong in de oude economische structuur, die slavernij heeft voortgebracht en is gebouwd op ongelijkwaardigheid van individuen. Vreemd is dit niet. Het systeem is door de nazaten van het oude systeem gebouwd.

Voor de zwarte mindset is het vaak een constante stressfactor dat zijn of haar plek in het systeem niet een vanzelfsprekende gelijkwaardige plek is. De laatste jaren verschijnen er steeds meer artikelen in de wetenschap dat subtiel racisme en discriminatie posttraumatische stress veroorzaken.

Het systeem heeft minder uitsluitingsmechanismen dan in de tijd van Tula, met emancipatiegolven richting meer gelijkwaardigheid, maar helemaal inclusief is het nog steeds niet.

Systeem met weeffouten
De weeffouten in het huidige systeem maken en maakten slachtoffers: duidelijke voorbeelden zijn vrouwen die tegen het glazen plafond botsen, homo’s die in eerste instantie niet dezelfde rechten hadden als hetero’s. Het maakt ook nog steeds slachtoffers onder de nazaten van de tot slaaf gemaakten.

Ik weiger echter als zwarte vrouw en afstammeling van de tot slaaf gemaakten mijn identiteit als één te zien met de slachtofferrol. Dat ervaar ik als verzwakkend en het impliceert onbewust dat je niets aan de situatie kunt doen. Het impliceert dat ik geen invloed heb, waardoor ik mijn lot lijdzaam onderga.

Ik weiger mijn identiteit als één te zien met de slachtofferrol, je kunt iets aan je situatie doen

Stelt u zich voor wanneer Tula, en al die anderen die gevochten hebben voor een gelijkwaardige maatschappij, zich zouden hebben vereenzelvigd met de rol van slachtoffer. Dan had ik hier niet gestaan. Of kon het homostel in uw straat niet hand in hand lopen. En was Neelie Kroes nooit terechtgekomen in Brussel, in die topfunctie.

Slavernijgeschiedenis
Nederland kent Tula niet of nauwelijks. De laatste jaren wordt steeds duidelijker dat de gedeelde slavernij- en koloniale geschiedenis van Nederland niet (goed) is beschreven. De roep hiernaar wordt steeds luider. De discussies en debatten worden steeds feller. Wat voor mij betekent dat er wederom beweging aan het ontstaan is in het systeem.

Voor mij kan het systeem alleen veranderen van binnenuit richting echte inclusie. En daarin zie ik een taak voor mezelf. Over een aantal generaties, hoop ik, is de uitkomst een echte inclusieve samenleving. Wij zijn met z’n allen, wit en zwart, met alle schuring en strijd en liefde, in het toneel dat leven heet, onderweg naar die ­situatie.

Jurenne Hooi: gezondheidsweten­schapper en de eerste zwarte voorzitter van de Raad van Toezicht van het Amsterdam Museum

Bron: Parool

8 Reacties op “Opinie | ‘Bijna niemand kent Tula door gebrek aan historisch besef’

  1. Een groot deel van de hedendaagse jeugd kent ene H*tler niet eens laat staan dat ze Tula kennen. ( ook op Curaçao !)

  2. @Lapdance: spijker op zijn kop.
    Zo is het maar net.

    @Enri: hamer op je duim. En ik hoop dat het veel pijn doet.

    Wanneer stop je nu eens met onzin posten?

  3. Abraham Mossel

    @ enrie, je hebt helemaal gelijk wat je nu zegt, en wat betreft het slaven verleden die gene die er behooften aan hebben om die Haitiaan te eren moet dat voor zich zelf weten, op de crim stemmen en kiezen ze wel vaker op een buitenlander of narsictische en pathologische beroeps leugenaars. waar onder de bekende MFKers.

  4. Zie ik t goed of niet maar zijn t lichte ogen op t schilderij? Er is door een dame die helaas te vroeg is overleden veel onderzoek gedaan. En ook over Tula.
    Naar wat ik begreep ging de opstand over salaris verhoging en vrij op zondag.
    Een onderwijzer wilde geen gehoor geven en werd aan een paarde staart vastgebonden en rondgesleept.
    Die overleefde dat niet. Een groep ging er vandoor verkrachtte nog een dochter van iemand.
    Daarna ging t gouvernment r achteraan. Even grof weg ik zal haar verslag weer eens op zoeken. Maar de youtube video en paardcams en bodcams en andere securitycams ontbreken dus we kunnen er vrij zeker vanuitgaan dat t laatse stukje in t verslag redelijk zal kloppen en dat Tula of hoe hij ookmag hebben geheten het niet heeft overleefd. De rest. Geen idee. Misschien had de buurman van de ondewijzer wel iets met z.n vrouw en hebben ze een mooi verbaal verzonen en de poort open gezet. En die dochter had ook een scharrel en een goede smoes op deze manier. Wie zal t zeggen.
    Ik moest ook lerwn dat Bonefatius in 754 bij fokjem is vermoord maar klopt nika van en Columbus was ook iemand anders
    Een probleem wat blijft wel is dat kinderen dingen worden ingeprint door hun ouders en dus daar bevestinging van voor zoeken. En zo wordt alles wat er maar op lijkt op discriminatie geschoven. Dat groepen onderling super discrimineren daar hoor je femakshalve nika over. En t chino chino tja…
    Als shell iemand kan vinden die t goedkoper en beter kan. Dan intresseerd ze dat niks. Zo zijn Hollanders.
    Maar feit is dat kettingen lang bewaard blijven en alle andere dingen allang zijn vergaan. En er was geen YouTube in die tijd dus wat en hoe t echt ging blijft moeilijk. Die tijden kan je niet met t europa en us van nu vergelijken. Waarbij ik wel moet zeggen dat situaties nog veelvuldig voorkomen in landen van “herkomst”. Misschien moet mevrouw de nazaten van de Arabieren die voor de aanvoer zorgden en de rest van de tussenhandelaren ook eens wat lezingen gaan geven daar is t gebeuren nog een aktief iets zelfs.
    Half zuidamerika is zo.n beete uitgeroeid en tot slaaf gemaakt door de spanjaarden maar daar hoor je verder niks over. En wat in rusland en andere landen gebeurde in de laatste 100 jaar waarbij 100 keer meer mensen werden afgeslacht.. tja. Mijn ouders en voorouders zijn vervolgd uitgemoord en gebombardeerd en uitgehongerd en weet ik wat al niet meer. Daar hoorde ik als kind ook bijna niks over.
    Ja het hele slavernij gebeuren was absoluut niet goed.
    Maar australie was ook een strafkolonie en dat is best netjes gebleven niet waar ?
    Nu is het item ook wel een super kapstok geworden voor alles.
    Mevrouw in kwestie heeft gestudeerd en heeft een titel en al heeft woont keurig netjes in Nederland en met toffE baan en al. Waarschijnlijk zelfa gekregen door nederlandse positieve discriminatie,Komt ze hier de les lezen over hasr frustraties en ook de boel weer eens opstoken En dan weer leker snel terug naar Nederland. Een van de top landen ter wereld waar ze tegen t idiote af met hun hoofd door de wolken leven in pure luxe. Ik wil haar wel eens een rondleidinkje geven op wat plekjes in zuid America waar dibgen een beetje minder zijn. En ja je bent geen eigendom van de patron maar t scheelt niet veel.
    T is makkelijk om terug te kijken wat er fout ging honderd jaar of meer terug maar dat helpt niet. Laat ze zorgen dat iedereen naar school gaat en blijft en ook een titel haalt dan is dat ding heel snel weg. Ik wil als laatste nog opmerken dat ze dat Nederlandse vingertje iwel mooi heeft overgenomen en zich dat niet wens realiseerd. Noemen ze Makamba Pretu hier.

  5. Wat een domme opmerking die van Lapdance, wat ik had geleerd is dat je oprecht moet zijn en behandeld iedereen zoals jij behandeld wil worden en als je onrecht ziet direct ingrijpen.

    Maar YdK zijn schaamteloos geworden en laat zich omkopen voor een fooitje.

  6. Zowaar een zinvolle reactie van Lapdance.

    Hopi bon.

    Hij raakt de kern van de zaak.

  7. Jammer dat een ‘Wetenschapper’ niet kan begrijpen dat haar geschiedenis waar ze een trauma aan heeft overgehouden niet de geschiedenis is van Nederland. tula is een kleine regel in een dik boek terwijl voor haar tula 5 hoofdstukken in een klein boekje. Daarnaast wonen er verschillende volkeren nu in Nederland die niets met de slavernij te maken hadden (zelfs Maastricht werd pas in 1815 onderdeel van Nederland.

  8. Ik heb als kind heel veel YDK’s over Tula gehoord wat mij bij is gebleven is dat de meesten niet wisten wat ze mee moesten. Het leek alsof de meesten meer in een soort identiteitscrisis raakten door al dat geouwehoer over Tula en de slaven periode. Als kind wist ik ook geen raad mee wat moest ik doen? Moest ik blanken haten? Moest ik solidair zijn met andere zwarten? Omdat wij allemaal van slaven afstammen? Moet ik een zwarte blindelings vertrouwen? Wat moet ik ermee? Misschien heeft Gibi Basilio het antwoord?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *