28 C
Willemstad
• maandag 20 mei 2024

Extra | Journaal 17 mei 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Thursday, May 16, 2024

 Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...

Extra | Journaal 16 mei 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Wednesday, May 15, 2024

 Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...

Extra | Journaal 15 mei 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Tuesday, May 14, 2024

 Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...
- Advertisement -spot_img

NTR | ‘Nederland heeft bijles koloniaal verleden hard nodig’

HomeLandenArubaNTR | 'Nederland heeft bijles koloniaal verleden hard nodig'

Door Natasja Gibbs

Beeld: Ninsee

AMSTERDAM – Het gebrek aan kennis over de zwarte bladzijden van het koloniale verleden van Nederland, leidt tot meer onverdraagzaamheid en racisme in Nederland.

Dat vindt een groep Antilliaanse studenten van verschillende opleidingen in het land.

‘Hypocriet’ en ‘wit protectionisme’, noemt de groep Antilliaanse studenten de manier waarop het Nederlands onderwijs aandacht besteedt aan het koloniale tijdperk. De studenten willen uitgebreider en eerlijker onderwijs over dit onderwerp. Zij staan niet alleen: professor Gloria Wekker pleit met de Commissie Diversiteit aan de Universiteit van Amsterdam ook voor veranderingen.

Natasja Gibbs in gesprek met Gloria Wekker, hoogleraar sociale en culturele antropologie

‘Domme’ uitspraken door kennisgebrek
De Antilliaanse studenten hebben er niet veel vertrouwen in dat er zonder tussenkomst van de politiek vanuit het onderwijs zelf meer aandacht komt voor het koloniale verleden van Nederland. “Er wordt in de Nederlandse geschiedenisboeken al heel veel verzwegen en minder erg gemaakt dan dat het was volgens de overleveringen”, vindt de 25-jarige Michantely de Jong uit Rotterdam.

Haar ouders komen van Curaçao en zelf is ze geboren en getogen in Nederland. “Het is dat ik door eigen onderzoek erachter kwam dat bijvoorbeeld de gynaecologie is ontstaan door gruwelijke experimenten op zwarte slavinnen en hun baby’s. Dat soort dingen leer je niet op school. Want als we dit zouden weten dan zouden politici, zoals (oud-premier Jan Peter) Balkenende, het niet in hun hoofd halen om trots te praten over de VOC-mentaliteit. Niemand zou dat pikken of erom lachen.”

De Gouden Koets heeft een illustratie aan de zijkant genaamd ‘Hulde der Koloniën’

Belangrijk voor identiteit
Ook de 23-jarige Arubaanse Tamar Kelk uit Rotterdam vindt dat meer kennis over het eigen koloniale verleden veel discussies zou kunnen voorkomen en meer begrip zou kunnen opleveren, ook onder Antillianen zelf. “Als Nederlanders meer kennis zouden hebben van wat er allemaal is gebeurd op de koloniën en met de slaven dan zou je minder dingen horen als ‘ga terug naar je eigen land’ of aap-geluiden bij een zwart persoon. En dan zou zelfs de zwarte pieten discussie niet zo lelijk zijn geworden. Antillianen onderling zouden dan ook begrijpen dat we allemaal van slaven afstammen en dat een paar tinten lichter of donker geen donder uitmaakt als we het over geschiedenis hebben.”

Belangrijke taak voor politiek
Gert Oostindie, professor Caribische Geschiedenis en directeur van het Koninklijk Instituut Taal-Land- en Volkenkunde (KITLV), begrijpt de klachten van de studenten. Hij benadrukt ook dat het onderwijs te maken heeft met keuzes. “Er is maar heel weinig ruimte in het onderwijs voor geschiedenis. En dan moet er veel worden behandeld. Het KITLV maakt wel aanvullende lesmateriaal: “maar de keuze is uiteindelijk aan de docent of die er gebruik van wil maken als extra materiaal. De docent wordt op zijn beurt weer geleid door wat er uiteindelijk bij de Cito-toets of een eindexamen wordt verwacht.”

Slaaf op de Gouden Koets - foto: Ninsee

Slaaf op de Gouden Koets – foto: Ninsee

Om die reden ziet Oostindie vooral een taak voor de politiek weggelegd. “De politiek kan bepalen wat leerlingen aan het einde van hun schoolperiode moeten weten over het koloniale verleden.”
Of dat ook gaat gebeuren is de vraag. In het advies dat een onderwijscommissie eerder dit jaar deed is er juist minder plek voor het vak geschiedenis in het lager en middelbaar onderwijs. De bedoeling is dat de Nederlandse geschiedenis terug komt in andere vakken.

Bron: NTR/CaribischNetwerk

3 reacties

  1. Het zou mischien enig kennis meebrengen, maar het zal nooit volledig worden, gezien de geschiedenis materiaal die geschreven is afkomstig blijft van de koloniserende partij! Ook is het belang dat er lokaal meer inzicht komt hoe we ons in de wereld moeten gaan indentificeren. Zowel op Aruba, Bonaire en Curaçao zijn naast afstammelingen van slaven uit Afrikaanse landen, Europeanen, Aziatische (met name Chinezen, Arabieren en Joden) ook nog afstammlingen van Arowak indianen , de laatste zijn er nog! Hiernaast kunnen we eigenlijk niet praten over Antillianen. Juridisch gezien zijn we Nederlanders en als bevolkingsgroep is het gewoon Arubaan, Boneriaan en Curaçaoënaar wat ook opgaat voor de SSS eilanden. Antillen is een archipel dus is simpelweg een groep eilanden, dus Antillen achipel zijn al de Caribische eilanden , maar is geen nationalitiet nog een bevolkingsgroep. Ja, geschiedenis moet herschreven worden, maar belangrijker is als we in het heden zou kunnen beginnen met correcte benamingen te gebruiken dan kan hopelijk de hedendaagse gebeuren correct beschreven worden in toekomstige geschiedenis boeken. Waaronder dat we een multi-culti samenleving zijn met zowel donker, witte, gele en rood gekleurde mensen. En over de verwijzing ‘om terug te gaan naar eigen land’, is simpel te regelen bedenk dat als van vanaf vandaag de afstammling van de indianen zou eisen dat ieder afstammling van Europeanen, Aziaten en Afrikanen weg moeten gaan uit Amerika (bestaande uit Noord, Midden, Zuid en Caribbean) naar eigen landen, hoe zou de wereld uitzien? Haat kan alleen gevoed worden als twee meedoen, ook een gevecht kan alleen ontstaan als twee meedoen. Racisme komt je tegen over de hele wereld en Nederland is zeker geen uitzondering op, is kwestie van of weg gaan of er tegen vechten tot de bittere einde! Alles in de leven heeft een prijs, dus is de vraag welke prijs is men bereid te betalen?

  2. Het ware verhaal is dan ook altijd de waarheid van de ander.
    wat bedoel je ermee JKL.
    eigenlijk ik begrijp je niet precies wat je bedoeld kun je meer duidelijk zijn?
    er is veel gebeurd in de eeuwen en jaren en in deze tijd gaan er gewoon door met de gewoonte van de eeuwen en jaren de mentaliteit van Nederlander is niet vooruit gegaan ze zijn gebleven in de eeuw, zoals je ziet op de Koets en de uitspraken van politieker, ik vind dat er zoals Joden, Tweede wereld oorlog, word gesproken moet er ook van de VOC en de West – Indische gesproken moet worden zoals Hitler moet ook over de slavernij gesproken worden. je ziet de kennis en de behandeling de manier van de samen leven dat er spanning is tussen twee groepen de zwarten en de witte en dat moet stoppen en duidelijk programma en gesproken worden over de waarheid en de waarheid is niet alleen de waarheid maar hij maak je vrij. praat over de katholieken ze de mensen vermoorden jajajajaa het veel om te over te praten vergeet dat niet.

  3. Een openbare verbranding van de Gouden Koets zal er niet komen, maar zeker is ook dat de “opbrengsten uit de Gouden Eeuw” ten koste is gegaan van vele mensen. Zo is het nu eenmaal met de geschiedenis. Je kunt die niet terugdraaien. Wel is van belang om te leren van die geschiedenis. Het uitbuiten van volkeren is onderdeel geweest van alle oorlogen die in het verleden zijn gevoerd. Alles ging om geld of macht. ook in toekomstige oorlogen zal dit zo zijn.
    Ieder volk heeft zo haar eigen “waarheid” en iedere gebeurtenis haar treurige kant. Het ware verhaal is dan ook altijd de waarheid van de ander. Het is mijn waarheid dat de geschiedenisschrijvers gevoed worden door heroïsche behoeften (de Ruyter, Tromp, Hein) en niet door zelfreflectie (slavernij, opiumhandel, mensenhandel). Hoe komt het toch dat mensen met aanzien in topfuncties daarom hun positie zo misbruiken en daarmee ook geschiedenis schrijven?

Geef een reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Zoeken

Recente reacties