Volgens zijn Russische docent professor Leonid Gervits is schilderen de strijd tussen warme en koude kleuren. Daar gaat het om en alle andere problemen zijn ondergeschikt aan die strijd. Daar is schilder Arthur Oster het mee eens.
Er moet extra-speciale aandacht besteed worden aan de balans tussen koude en warme kleuren, maar de basis ligt volgens mij bij de elementen van een goed schilderij en dan maakt het niet uit of het een realistisch of een abstract werk is. En die elementen zijn vorm (de afbeelding), compositie, waarde (donkere en lichte kleuren) en kleurharmonie, kleurtemperatuur en kleurintensiteit.
Daarnaast zijn er natuurlijk nog een heleboel andere details waar je op moet letten als je schildert, zoals de afwisseling van harde en zachte grenzen en verfbehandeling, dat wil zeggen hoe dik of dun breng je de verf op en in welke richting maak je de kwastbeweging.”
Dat is dan ook allemaal terug te vinden in de op 29 augustus te openen eenmansexpositie van Oster in Landhuis Bloemhof die begeleid wordt door Nel Casimiri. De expositie bestaat uit grote olieverfschilderijen. De meeste zijn een paar meter breed. Het gaat hier om het semi-abstracte werk van Oster. Hij toont Kompa Nanzi in diverse gedaantes en ook het Riffort in Otrobanda is te herkennen.
Maar Oster schildert in verschillende stijlen. Hij voelt zich primair portrettist. Bekende voorbeelden van zijn hand zijn beeltenissen van Gandhi, Einstein en Mandela. Hij is opgeleid in de klassieke academische traditie, die teruggaat tot de – volgens Oster – drie beste schilders ooit: Rubens, Rembrandt en Velasquez.
Hij bouwt zijn schilderijen dan ook op door dunne olieverflagen over eerdere lagen aan te brengen. Dit wordt ‘glaceren’ genoemd. De schilder schildert het liefst met olieverf omdat deze verfsoort het gemakkelijkste werkt en de meeste mogelijkheden biedt, met name op het gebied van het mengen van kleuren. Oster:
,,Je kunt er ‘alla prima’ mee schilderen, waarbij je in een keer stevige lagen aanbrengt, en je kunt er geweldig mee glaceren. Door te glaceren kun je kleurschakeringen bereiken, die je onmogelijk op een andere manier kunt krijgen. Bovendien blijft olieverf lang nat. Je kunt je werk daardoor eindeloos corrigeren en verbeteren. Je kunt verf weghalen en toevoegen en hebt in feite geen excuus om geen perfect schilderij te maken. Olieverf gaat eeuwen mee.”
Waterverf is daarentegen het moeilijkste medium om mee te schilderen.
,,Ik heb dan ook enorm veel respect voor aquarellisten. Een foutje en je kunt je werk soms weggooien. Acryl zit er een beetje tussenin. Acryl heeft bovendien het nadeel dat als het op je kleren komt, je die weg kunt gooien. Olieverf kun je gemakkelijk uitwassen, tenzij je het urenlang laat zitten. Ik heb op de academies geleerd om te schilderen met de beste materialen. Koop de duurste die je je kunt veroorloven, want schilderen is al zo moeilijk. Ga het jezelf niet nog moeilijker maken door met goedkope rotzooi te werken. Ik werk vooral met Old Holland en met Winsor & Newton, artist quality. Helaas kun je beide merken niet op Curaçao kopen”,
zo vertelt Oster. Hij betreurt het dat er geen mogelijkheden zijn om op Curaçao een echte klassieke opleiding te krijgen.
,,We hebben hier helaas geen kunstacademie die klassiek figuratief les geeft. Maar we hebben wel een aantal topdocenten hier cursussen laten geven. Professor Leonid Gervits en Bart Pass waren hier en waarschijnlijk komt in november Dominique Medici twee weken lang workshops geven. Ik ben blij dat ik daaraan kan meedoen, want techniek is zo belangrijk als je wilt blijven groeien. Ook Medici zal uitleg gaan geven over het beste gebruik van olieverf. Zij is opgeleid in de klassieke traditie, die teruggaat tot de renaissance schilders uit Italië. Ze gaat les geven aan kleine klasjes om intensieve aandacht aan de leerlingen te geven.”
Arthur Oster
Arthur Oster werd in 1948 in Rotterdam geboren. Hij studeerde Nederlands Recht en daarna Notarieel Recht in Leiden. Tijdens zijn middelbareschool periode en studiejaren tekende hij met grote regelmaat.
Op Curaçao werkte hij in het notariaat, daarna had hij zijn eigen juridisch advieskantoor en was hij de initiator en medeaandeelhouder van Paradise Movies en The Movies. In die tijd kreeg hij schilderles van Anna Oltheten en later van Ria Houwen.
Sinds 1999 studeerde hij aan de kunstacademies van New York in de zogenoemde ‘Art Students League’, Parijs (Academie La Grande Chaumière), Berlijn (Kunsthochschule) en Buenos Aires (Mario Ferrari, Escuela de Bellas Artes).
Oster komt uit een artistieke familie. Acteur Guus Oster was zijn oom; actrice Ank van der Moer z’n tante; quizmaster Fred Oster z’n broer en schrijfster Annemarie Oster zijn nicht. De vader van zijn moeder runde een aantal theaters in het vooroorlogse Rotterdam. Arthur was de co-producer van een speelfilm, ‘A circling of sharks’, met George C. Scott. Sinds ongeveer 2006 is Oster fulltime schilder, daarvóór deed hij het schilderen parttime.
Bron: Antilliaans Dagblad