28 C
Willemstad
• maandag 15 april 2024

Extra | Journaal 12 april 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Thursday, April 11, 2024

Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...

Extra | Journaal 11 april 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Wednesday, April 10, 2024

Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...

Extra | Journaal 10 april 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Tuesday, April 9, 2024

Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...
- Advertisement -spot_img

Zaman | Antilliaanse Nederlanders geschrokken van anti-Antillianen-plan VVD

HomeLandenArubaZaman | Antilliaanse Nederlanders geschrokken van anti-Antillianen-plan VVD
Antilliaanse Nederlanders
Zaman Vandaag vroeg drie Antillianen wat ze van het plan vinden.

De VVD wil kansarme Antillianen tegenhouden bij de grens. Op die manier moet voorkomen worden dat ze in Nederland in de criminaliteit terecht komen. VVD-Kamerlid Bosman pleit daarvoor in een recent aangepaste initiatiefwet.

Zaman Vandaag vroeg drie Antillianen wat ze van het plan vinden.

JESSE VOORN

Volgens Bosman maken veel kansarme Antilliaanse jongeren uit Curaçao, Aruba en Sint-Maarten de oversteek naar Nederland. De jongeren krijgen hier vervolgens weinig of geen kansen om iets van hun leven te maken en belanden daardoor vaak in de criminaliteit of de bijstand. Omdat ze deel uitmaken van het Koninkrijk der Nederlanden kunnen ze zonder probleem naar Nederland komen. Bosman wil daar nu een stokje voor steken. Hij vindt dat deze jongeren werk, genoeg vermogen of een opleiding moeten hebben voordat ze aan de reis beginnen. De VVD probeerde het plan er twee jaar geleden al zonder succes door te krijgen en doet nu een nieuwe poging.

Danitzah Jacobs

Wat vind je van het plan van Bosman?

”Het is een belachelijk en racistisch plan en ik word er verdrietig van. Welke grenzen? We zijn allemaal inwoners van hetzelfde koninkrijk en iedereen mag zich daarbinnen vrij bewegen. Dat is een erfenis van ons gedeeld koloniaal en slavernijverleden. Ook mijn voorouders hebben tegen hun wil in met bloed, zweet en tranen aan het Koninkrijk der Nederlanden bijgedragen. Ik ben hier omdat zij daar waren. Op de Antillen hebben we de Nederlandse nationaliteit. Als het slecht gaat in Groningen of ergens anders, gaan we dan ook provincies uitsluiten?”

Klopt het dat er veel kansarme Antillianen naar Nederland komen? 

”Bij mijn weten is dat niet een nieuwe tendens. Er is vaak een gebrek aan opleiding, armoede en criminaliteit zijn synoniem aan elkaar, maar dat is niet alleen een probleem van Caribische Nederlanders, dat is een groter probleem en dat zie je in alle wijken waar armoede heerst. Sommige Caribische Nederlanders komen hier inderdaad naar toe om de armoede op de Antillen te ontvluchten. Maar mensen moeten meer kansen krijgen om zich te ontwikkelen en daar ligt een verantwoordelijkheid bij de eilanden zelf, maar ook bij Nederland. Door het verleden zijn we met elkaar verbonden en op bepaalde gebieden zijn de Antillen nog in ontwikkeling.”

Draagt dit bij aan het stigma dat Antillianen crimineler zouden zijn? 

”Ik zie het niet zo. Het is niet onwaarschijnlijk dat ze relatief gezien hoger scoren, omdat men vaker onder de armoedegrens leeft, maar de probleemstelling is verkeerd. Mensen moeten niet geweerd worden, maar bepaalde problemen moeten worden aangepakt. Er moeten meer kansen op de Antillen komen, laten we daar meer energie in steken. De Antillen is het paradijs, waarom zou je dan naar Nederland komen? Dus er moet daar wat veranderen. Zolang de armoede daar niet aangepakt wordt, gaat er hier niets veranderen.”

Herken je jezelf in dit verhaal? 

”Ik woon pas twintig jaar in Nederland en was ook ooit zo’n kansarme jongere, maar ik zie mezelf liever als een kansrijke jongere uit een kansarme omgeving. Zo’n voorstel wordt ook alleen maar gelanceerd om aandacht te trekken, het is goedkoop scoren.”

Zou zo’n wet erdoor komen? 

”Nee absoluut niet. Het hele ambtelijke apparaat wordt weer in gang gezet, terwijl men weet dat het kansloos is. Het is een proefballon die alleen maar geld kost.”

Reynard Francisca

Wat vind je van het plan? 

”Ik vind het jammer. Er zijn inderdaad veel kansarme Antilliaanse jongeren en die kunnen op de Antillen niet de kansen krijgen die ze hier wel kunnen krijgen. Wij zijn ook Nederlanders, dus waarom zou je ons tegenhouden? Die jongeren worden dan beoordeeld zonder een echte reden, zonder dat ze iets gedaan hebben. Bij de grens zie je echt niet of iemand kansloos is.”

Zie je het als discriminatie? 

”Ja, natuurlijk. Mensen worden puur op hun afkomst geweigerd. Als dit doorgaat worden ze ook beperkt in hun mogelijkheden. Er zijn ook veel Antillianen die het heel goed doen en de weg vrijmaken voor anderen om hier te komen. Daarom snap ik het ook niet.”

De wet moet voorkomen dat Antillianen in de criminaliteit belanden.

”Ja, maar zou je dat echt kunnen bewijzen? Moet je die jongeren hun kansen ontnemen, puur om het feit dat ze misschien in de criminaliteit terecht zouden komen? Ik vind wel dat deze jongeren een doel moeten hebben, zoals ik ook had. Ik heb ervoor gekozen om hier te komen studeren en dat heb ik gedaan. Nu werk ik en begeleid ik studenten. Maar wat is je doel? De wereld over reizen kan ook een doel zijn. Misschien wil iemand zijn leven wel beteren hier of werken. Als hij dan geen eigen vermogen of werk heeft, ontneem je hem die kans.”

Zet dit plan Antillianen in een slecht daglicht? 

”Ja, zonder twijfel. Het is een stigmatiserend plan, dat alleen maar gericht is op de negatieve kanten, terwijl er ook heel veel positieve kanten aan het verhaal zitten. Het geeft Antillianen een slechte naam en dat is niet nodig. Ik vind het ook gek dat Antillianen die iets positiefs doen, gelijk een Nederlander genoemd worden, terwijl ze Antilliaan genoemd worden als ze iets slechts doen. Ik denk dat als je die jongeren meer positieve aandacht geeft, ze ook minder snel in de criminaliteit terecht zullen komen. Door een goed voorbeeld te geven zien ze hoe het ook kan en verdwijnt dat stigma misschien een keer.”

Komt het nog goed tussen de VVD en de Antillianen? 

”Dat weet je nooit. Ik denk dat de VVD de goede Antillianen moet gebruiken als inspiratie, om te zien wat ze drijft. Ik denk dat Antillianen een hele mooie bijdrage leveren aan de Nederlandse samenleving en daar wordt niet naar gekeken.”

Eldrick Leito

Is het een haalbaar idee? 

”Niet echt. Ik vraag me af hoe ze dit willen toetsen, als het al zover komt. We zijn één koninkrijk en we moeten eerlijk zijn tegen elkaar. Op de Antillen is veel armoede en hebben mensen weinig perspectief. Daarom gaan mensen kijken wat er elders te halen valt. Daarnaast hebben we een Nederlands paspoort, een geboorterecht, net als iedereen hier, waar Antillianen gebruik van maken. Het is logisch dat dit gebeurt.”

Herken je het stigma van criminaliteit dat Antillianen hebben?

”Ja dat herken ik wel. Als ik zeg dat ik bij deze gemeenschap hoor en ook ooit tot deze specifieke doelgroep behoorde, dan zegt men dat het bij mij anders is. Ik denk dat het criminaliteits stigma voor alle jongeren geldt. Ik werk met jongeren en als die een keer samenkomen, is het gelijk een bende. Als we gaan weren, dan blijven de jongeren zonder kansen op de Antillen en is het probleem niet opgelost. Ook dat is namelijk een stuk van Nederland. De regering moet daar echt iets aan gaan doen. Er moet niet alleen gekeken worden naar wat er in Nederland nodig is, maar wat er in het totale Koninkrijk nodig is.”

Ben je zelf blij dat je naar Nederland bent gekomen? 

”Ja, Nederland is geen slechte stiefmoeder voor me geweest. Ik ben er nu zeventien jaar en ik ben dankbaar. De groei en ontwikkeling die ik hier meegemaakt heb, had ik daar nooit kunnen hebben. Die jongeren zoeken net als ik een kans, een vorm om te overleven. Daarom komen ze hierheen.”

Zie je een oplossing? 

”We moeten het gesprek met elkaar aangaan. Nu geeft de politiek Antillianen het idee dat ze minder zijn. We moeten kijken hoe we de Antillianen die hier gestudeerd hebben, naar daar krijgen, zodat ze kunnen investeren in de economie. Nederlanders gaan daar wonen voor de zon en om relaxt te werken, maar onze mensen komen hier niet naar toe voor het weer, maar voor de kansen. Als die kansen daar gecreëerd worden, denk je dan echt dat ze nog hierheen komen?”

Bron: ZamanVandaag

39 reacties

  1. Moet dit alleen voor Antillianen gelden? Dit is hoe Nederland met immigranten omgaat, overuren worden vaak niet uitbetaald, veel arbeidsmigranten betalen te veel voor slechte huisvesting en worden ze gedwongen door te werken als ze ziek zijn. Ook komt discriminatie en seksuele intimidatie geregeld voor.

    Als het om gastvrijheid gaat en mensen op een menswaardige manier behandelen kan Nederland veel van ons leren.

  2. De Bosman wet is er om te zorgen dat Nederland niet overspoelt wordt met Antillianen. Dus we denken er hetzelfde over.

  3. Ik heb gisteren ” dag van de Vlag” een wereld omzet gemaakt op het Brion/ Gerrit de Raaf pleintje!. IK had 70.000 stuks rasicten trek kaarten laten drukken met aan de eene kant de curacaose vlag en aan de kant het bekende handje met die ene vinger. Had ze binnen twee uur verkocht voor de stuks prijs van 9,99 florijntjes.

  4. “…dus er bestaan niet eens meer Antilianen..”

    Die bestaan nog steeds. De Antillen bestaan toch ook nog.

  5. Helemaal mee eens. Hetzelfde invoeren als je als Antilliaan naar Nederland wilt. Hier kom je er ook niet in zonder geld, verzekering en huisvesting.

  6. Mee eens. Want als je op Curaçap wilt vestigen als je uit nederland komt moet je aan kunnen tonen dat je genoeg inkomen hebt, een ziektekostenverzekering en huisvesting. Dus waarom niet als je als Antilliaan naar Nederland wilt gaam. Wat ze hier aan een Nederlander voor eisen stellen, moeten die eisen ook andersom geldem.

  7. Beste Summerlight en LaStiwz, uw verhaal was duidelijk. Kijk naar de tabel. Dan kunnenn wij lezen dat de Antilliaan niet op de eerste plaats staat, kom mensen. Ik wist ik al. Maar ach, het zal zo lang blijven.

  8. Heel die bosman wet is l*lkoek evenals een discussie dat een nederlander op het eiland aan allerlei voorwaarden moet voldoen. Die voorwaarden zijn ook door Nederland verzonnen zoals vele wetten die hier op het eiland gelden. Dit om te voorkomen dat de eilanden overspoelt worden met Nederlanders. En wat wil je als nederlander hier op het eiland zonder baan of geld? De sociale uitkeringen zoals in Nederland kennen we hier niet. De Nederlandse antillen is al jaren geleden afgeschaft dus er bestaan niet eens meer Antilianen, alleen nederlanders, en degene op de eilanden worden door Nederland als 2e rangs burgers beschouwd en behandeld.

    Tuurlijk zullen er onder de jongeren van de eilanden zijn die in de criminaliteit belanden, maar de meeste overlast geven nog steeds de marokaanse jongeren in Nederland. Als men het probleem wilt oplossen zal men dit op de eilanden moeten doen met beter onderwijs, een beter sociaal stelsel en werkgelegenheid. Politici corrupt? Hier op het eiland weten we allemaal wie en wat, in Nederland gebeurt alles achter gesloten deuren maar wordt je net zo goed door de politiek genaaid.

  9. Beste Maurice, ik moet wel lachen als men over de voertaal in gevangenissen praat. Als wij naar de criminaliiteit kijken, genomen over de hele linie is de uitkomst diverse. Er wordt in gevangenissen een mixed voertaal gevoerd. Arabisch gecombineerd met Nederlans , Papiamentu en Surinaams. In de meeste grote steden is de taal die de jeugd op straat spreekt. De zware criminaliteit is nagenoeg gelijkwaardig. Alleen is het minder bij de Antillianen. Ik heb jarenlang bij de politie en reclassering gewerkt. Wat hier gesugreerd wordt berust niet op de waarheid. Het was een aantal jaren geleden wel zo dat straatroof drugskoeriers nummer 1 waren in bepaalde steden. Nu is dat niet meer zo. Ik betwijfel dat de overgrote deel van de gevangenissen door Antilliaanen wordt bewoond. Nederland heeft juist veel gevagenissen laten sluiten en verhuuurd een fors deel aan Belgie. Ik praat niet over kleur afkomst os wat dan ook. Feit is wel zo dat een groot deel van onze geschiedenis door Nederland is geschapen en in stand is gehouden. Zoek op waarom de VN in 1948, een resolutie heeft aangenomen en Nederland heeft verzocht om Indonisie en de overige Koninkrijks delen hun vrijheid te geven. De oorzaak bespaar ik u. Pas in 1954 kregen na de onafhankelijkheid van Indonesië de overige delen autonomie. Dat speelt parten tot nu.

  10. goed terug naar het onderwerp:
    toelatingseisen, als Nederland een VOG vraagt heb je toch niks te verbergen als je eerlijk bent.
    dat je verzekerd moet zijn en huis vesting moet hebben is toch normaal.
    dat je als je wilt vestigen voldoende middelen moet hebben is geen vreemde vraag.
    dat je net als in ons land geen uitkering krijgt is toch normaal en dat je ook geen aanspraak wilt mag maken op hun sociale stelsel net zoals bij ons is normaal.
    Voldoen we aan deze voorwaarden mogen we gewoon komen, anders mogen we ook komen maar dan alleen voor maximaal 180 dagen.
    Dus ik snap het probleem niet.

  11. @anthony

    Je hebt helemaal gelijk met je opmerking: “Hiv kwam het eerst bij apen voor (do I need to say more?)”

    Helemaal duidelijk je hoeft niets meer te zeggen.

    Vriendelijk groet,
    Sonny

    P.s. Witte apen, komen niet zoveel voor. Ze zijn zeldzaam in vergelijking met zwarte apen!

  12. Maar verder vind ik wel dat de kansarme Antillianen, gewoon naar NL moeten kunnen gaan.
    want hier met de maffiaregeringen hebben deze mensen geen enkele kans op een beter bestaan.
    NL heeft het geld en de kennis om deze groep op te vangen en te sturen in de goede richting.
    hier is geen kennis aanwezig om deze groep te helpen.
    en de maffia regeringen gaan geen cent hier aan uitgeven, hoe komen ze anders aan stemmen bij de volgende verkiezingen.
    dee kansarmen hebben deze corruptici kei hard nodig….

  13. @Sonny, volgens mij zit je helemaal naast met je opmerking over aantal soa geïnfecteerden. De grootste groep hiv geïnfecteerden zijn Oost Europeanen en dat zijn zeker geen negers. De groep in Afrika die geïnfecteerd is komt doordat hen door de paus (een blanke) afgeraden werd om condooms te gebruiken en de blanke farmaceutische industrie die hiv medicijnen onbetaalbaar houdt. Er was een tijd dat sex met dieren in Nederland heel gewoon was. Hiv kwam het eerst bij apen voor (do I need to say more?) . Ik denk als de duivel bestaat dan is het zeker geen neger.

  14. @ Anthony

    Je zou best wel eens gelijk kunnen hebben met je opmerking over ” groot geschapen negers” en kleine pikjes van Nederlanders.

    Het valt mij ook op dat negers vaak grote l*llen zijn en zich sneller op hun pik getrapt voelen dan de Nederlanders . Neem daarbij in aanmerking dat wereldwijd het negroïde ras, met stip op nummer één staat, wat betreft venerische ziekten (soa).

    Het is dus niet zonder grond dat Nederlanders niet staan te trappelen als het gaat om negroïde asielzoekers.

  15. Hmm, even een middag mee lezen en wat zien we? De trollers zijn ook weer aanwezig ( Anthony en Ramon). Die twee kunnen beter hun paspoort inleveren en retour naar dat corrupte eiland wat ze zelf LAND noemen.

  16. @Margret, ik vermoed dat die Nederlandse mannen met hun kleine p*kken bang zijn voor de groot geschapen negers. Elke keer als die Nederlandse mannen tegen de komst van asielzoekers protesteren hoor je het zelfde; ze komen onze vrouwen lastig vallen.

  17. precies, paspoort inleveren en klaar.
    heerlijk met jullie zelf op deze rots blijven….
    dan zal het hier al heel snel erger zijn dan nu in venezuela..
    want het kiezersbestand is te laag geschoold om het kaf van de koren te kunnen onderscheiden.
    De maffia gaat regeren en zal stelen….net als Maduro en Chaves hebben gedaan in venezuela.
    honger al het lot zijn van Curacao..

  18. Wij moeten zo snel mogelijk uit deze slangenkuil genaamd Koninkrijk der Nederlanden stappen en per direct de enclaves opheffen op Curacao. Het is niet van deze tijd om enclaves te stichten op een klein eiland.

  19. Wat criminaliteit betreft moeten Hollanders stil blijven. Landjes pikkers, en slavendijvers. Antillianen zullen jullie records nooit kunnen breken. Wie heeft vele tonen coke in Nederland gedumpt met militaire voertuigen? wie heef tientallen containers met coke gestolen bij de IRT affair?

  20. In de Nederlandse gevangenissen wordt overwegend Papiamentu gesproken, geen Pools.

    Waarom heeft Nederland bijvoorbeeld geen enkel problem met de Turken? Omdat die zich wel gedragen.

    Maar het enige wat Curacao naar Nederland exporteert is crimineel tuig.

  21. Er zijn meer Polen dan Antillianen in Nederland. Dat zijn voor 98% ongeschoolde Polen die niet eens Engels spreken om niets te zeggen over Roemenen (dieven) en Oekrainers.
    Daar hoor ik Bosman niet over. Volgens mij heeft Bosman iets tegen zwarte mensen. Nederland moet blank blijven (waar heb ik dat ooit ook alweer gehoord?). Als dit geen discriminatie is, weet ik het niet meer.

    Het klinkt raar maar toch ben ik als rasechte YDK voor een groot deel met @Sonny eens, dat gezeik over slavernij moet een keer ophouden.

  22. Hypocriet en naief, als er ergens ter wereld enorm gediscrimineerd wordt op afkomst is het wel op Curacao. Maar als je altijd verwend bent geweest met gratis geld zonder dat je je af hoeft te vragen wie dat moet betalen leer je vanzelf alleen maar een kant op denken.

  23. dan te bedenken dat nu ook de aov word gekort.
    Het wetsvoorstel is natuurlijk een reactie op het land besluit van de vestiging in ons land. Dan hebben we het nog niet eens over wat je moet betalen bij Kranchi.
    Ook helpt het niet de 80%-20% regeling over gelijkheid gesproken dan zie bij ons nu apartheid.
    Zelfs de PVDA een linkse partij die redelijk solidair was met onze landen, maar afkerig zijn geworden door onze politici, ook deze vinden dat erg regels moeten komen.

  24. Hoe zou het komen dat Nederland de Curacaoenaars liever gisteren dan vandaag ziet vertrekken?

    Zou het komen omdat de voertaal in de Nederlandse gevangenissen Papiamentu is? Dat meer dan de helft van de gezochte criminelen in het tv programma Opsporing Verzocht Papiamentu spreekt en ‘een getint uiterlijk’ heeft? Zelfs in Dusseldorf zit de gevangenis overvol met Curacaoenaars door de wekelijkse Air Berlin vlucht daarheen.

    Come in, Stanley Held!

  25. Dit is het van ‘twee walletjes eten’, oportunistisch denken, dat duidelijk bij de respondenten aanwezig is. Wel zich zonder enige regel of belemmering in Nederland vestigen, maar het normaal vinden dat andere Nederlanders het zo moeilijk mogelijk gemaakt word om zich op Curaçao te vestigen. Hopelijk brengt de zgn. Bosman wet een einde aan deze rechtsongelijkheid. Een andere wijze om deze rechtsongelijkheid op te heffen, bijv. vrije vestiging voor alle Nederlanders, reprociteit, is helaas tot nu toe niet mogelijk gebleken.

  26. Bij veel Curaçaoënaars zit iets “mis” tussen hun oren. Iets wat ze van hun ouders of elders hebben meegekregen:

    A. “Nederland is verplicht ons te helpen, ze hebben ons bestolen” Wat er gestolen is, wordt in het midden gelaten. Men weet het niet eens, en dat is logisch. Zand en cactussen zal niemand stelen. Zelfs de Nederlanders niet.

    B. “Mijn voorouders waren slaven en zijn uitgebuit” Dáár hebben ze een punt. Drentse veenarbeiders en Limburgse mijnwerkers zijn óók uitgebuit, als moderne slaven.

    Als het slavenverleden, als een onuitwisbaar-excuus-element tussen je oren blijft hangen, is dat triest. Je kunt je dan nooit als een vrij en trots mens ontwikkelen. Je blijft steken in een verleden. Een verleden dat niemand kan veranderen. Drenten en Limburgers hoor je niet over hun verleden piepen. Is dat laatste vergezocht? Waarschijnlijk wel, maar er is wél een soort van overeenkomst.

    De Curaçaoënaar, met de slaven-verleden-knop tussen zijn oren, zou zichzelf de vraag moeten stellen: Als ik het verleden zou kunnen terugdraaien, zou ik dan nu aan de westkust van Afrika, in de jungle willen wonen? In hetzelfde
    oerwoud waar mijn voorouders weggeplukt zijn?

    Als hij de voorgaande vraag positief met ja beantwoordt, zou het wijs zijn om terug te gaan. Amerika heeft die kans gegeven aan veel van haar voormalige slaven: Liberia, een drama pur sang!

    Terugblikkend op het verleden zou de Curaçaoënaar – met een slavenverleden – zich gelukkig moeten prijzen, dat hij ontsnapt is aan de misèrie in Afrika.

    Zichzelf gelukkig prijzen met het feit dat hij niet in Liberia of een van de buurlanden woont. Met een positieve levensinstelling de toekomst in gaan. Dát zou van vele mensen, trotse mensen kunnen maken. Mensen met een toekomst voor hun kinderen.

    De knop van het verleden omschakelen dát is de kunst. Velen verstaan die kunst niet, ze weten immers niet eens waar Liberia ligt. Hun verleden start op Curaçao, maar ligt in werkelijkheid aan de westkust van Afrika.

    De media cultiveert de “slaven-verleden-knop” ook. Ik heb nog nooit een journalist horen vragen: “ben joe niet blij dat je Nederlander bent, met een paspoort dat toegang geeft tot bijna alle landen?” Of was je liever Liberiaan geweest in plaats van Curaçaoënaar?

    Curaçaoënaar: trek die knop uit je hoofd en oren, gooi het verleden-juk af en stap positief in de maatschappij rond. Je nageslacht zal je dankbaar zijn!

  27. Maar als je als nederlander op curacao wil vestigen moet je aan heel veel voorwaarden voldoen en niet met leege handen komen anders kun gewoon weer vertrekken als je geld weer op is ,dus lijk me niks racistisch aan dan maar waarom dan wel als nederland dit willen invoeren.

Geef een reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Zoeken

Recente reacties