30 C
Willemstad
• donderdag 28 maart 2024

Extra | Journaal 26 maart 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Monday, March 25, 2024

Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...

Extra | Journaal 25 maart 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Friday, March 22, 2024

Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...

Extra | Journaal 22 maart 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Thursday, March 21, 2024

Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...
- Advertisement -spot_img

Blog Verele | De schoonheid van het tijdloos scheppen

HomeNieuwsKunst en CultuurBlog Verele | De schoonheid van het tijdloos scheppen

Recensie door Verele Ghering-Engels

Karel Frielink (l) opende de expositie van portrettekeningen van Wim van Asselen (r) | Foto Ken Wong
Karel Frielink (l) opende de expositie van portrettekeningen van Wim van Asselen (r) | Foto Ken Wong

Als de mooie titel ‘Van top tot tepel’ van de debuuttentoonstelling van portretten van de hand van Wim van Asselen al niet de nieuwsgierigheid had aangewakkerd, dan was dat toch zeker het geval door de to-the-point openingsspeech van Karel Frielink.

Zondag 18 januari was het dan zo ver: in maart 2013 is Van Asselen begonnen met schetsen en tekenen met potlood, houtskool, pastelkrijt en acrylverf van voornamelijk portretten en de eerste expositie hing bij Art2gether van Astrid van Delft. Van Asselen is heel nuchter over zijn tekenen. Hij beleeft er heel veel plezier aan en hoopt dat anderen ook kunnen genieten van zijn werken.

Wat Van Asselen van zichzelf heeft meegekregen is het talent om te portretteren, en dat met potlood of houtskool. Het doet heel breekbaar en gevoelig aan. In de blik van de ogen kijk je in de ziel van de persoon.

Houtskool heeft veel verwerkingsmogelijkheden. Het is zeer geschikt om te schetsen, omdat houtskoollijnen makkelijk kunnen worden uitgewist. Er kunnen vlakken en lijnen mee worden opgezet in allerlei tinten, van zwart tot grijs. Ook licht- en schaduweffecten kun je er goed mee aanbrengen. Houtskool is een van de eerste materialen waarmee getekend werd.

Niet bij alle werken lukt het Van Asselen om die contrasten goed erin te krijgen maar hij heeft een goede beheersing van het gebruik van het materiaal. Ook met potlood is hij sterk. Broos en teder weet hij twee gezichten neer te zetten op één vel waarbij de gezichtsuitdrukking van elk boekdelen spreekt. Soms zit er ook veel humor in zijn werk.

Met het potlood kun je het zwart-wit contrast ook heel mooi neerzetten. Het bestaat uit een stift, gemaakt van een mengsel van grafiet en klei, met een houten omhulsel. Het mengsel voor de stift wordt in een oven gebakken. Veel klei en weinig grafiet geeft een hard potlood, veel grafiet en weinig klei geeft een zacht potlood.

Maar het is een kunst om een gelijkend portret neer te zetten met deze materialen die al heel oud zijn maar waarvan de quintessence van het lijnenspel in de gezichten duidelijk op de voorgrond moet treden.

Van Asselen wil en moet nog doorgaan om te perfectioneren maar dat er een portrettist is opgestaan, is duidelijk. Deze expositie is nog te bezichtigen tot 31 januari op afspraak. Men kan bellen naar nummer 515-3141 of e-mailen naar art2gether@ gmail.com.

Verele Ghering

Kunstblog van Verele Ghering-Engels met recensies over lokale artiesten, hun werken en activiteiten Lees meer…

 

 

Dit artikel is geplaatst in

Geef een reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Zoeken

Recente reacties