26 C
Willemstad
• woensdag 21 februari 2024

PBC | Zoektocht naar vermiste Amerkaanse toerist gestaakt

Persbureau Curacao WILLEMSTAD – De zoektocht naar de 73-jarige Amerikaanse toerist bij Porto Mari is gestaakt. Donderdag raakte hij vermist nadat zijn groep in zee had gesnorkeld. Gisteren...

PBC | Chauffeurs op de vuist na ongeluk: arrestatie om poging tot moord

Persbureau Curacao WILLEMSTAD – Een verkeersongeval in Saliña liep gisteren uit de hand toen twee betrokken bestuurders eerst met elkaar op de vuist gingen en vervolgens één van...

PBC | Lichaam vermiste jongen na bootongeluk gevonden

Persbureau Curacao WILLEMSTAD – Het lichaam van de jongen die gisterenmiddag in het water viel in het Spaanse Water is gevonden. Dit heeft een politiewoordvoerder bevestigd. De 16-jarige jongen...

PBC | Daling aantal Caribische Geneeskundestudenten

Persbureau Curacao Sinds de invoering van de decentrale selectie bij geneeskunde- en vervolgopleidingen is er een duidelijke daling te zien in het aantal toegelaten Caribische studenten. Deze trend...

Column Youp | Eigenmoord

Terwijl we afgelopen week in ons land vooral bezig waren met de zo herkenbare troela van de BBB die haar truitje andersom en binnenstebuiten droeg. En natuurlijk...

NTR | Uitzending gemist: Nacht van Caribisch Netwerk met Ruth Groenewoud

In de Nacht van Caribisch Netwerk op NPO Radio 1 ontvangt presentator Guilliano Payne gasten die een link hebben met de eilanden. Vanavond is dat Ruth Groenewoud....
- Advertisement -spot_img

NTR | ‘Weg met alle koloniale straatnamen in Nederland’

HomeMediaNTR | 'Weg met alle koloniale straatnamen in Nederland'

Door John Samson

De Curaçaose Leroy Lucas
De Curaçaose Leroy Lucas

DEN HAAG – Als het aan activisten ligt, gaan honderden straatnamen in Nederland op de schop. “Mensen die op wat voor manier hebben bijgedragen aan het koloniaal verleden verdienen geen straatnaam”, stelt de Curaçaose Leroy Lucas.

In de afgelopen twee jaar zijn in verschillende gemeenten verzoeken binnengekomen om ‘koloniale straatnamen’ te verbannen. Zoals Jan Pieterszoon Coen, Piet Hein en Michiel de Ruyter. Leroy Lucas vindt het pijnlijk dat Nederland zeehelden eert die een duister verleden hebben tijdens de slavernijperiode: van slavenhandelaar, moordenaar en onderdrukker.

Fragmenten uit de uitzending van Kwesties (NPO Radio 1) over ‘dekoloniseren van de straat’ 

Afgelopen zondag is Lucas daarover in debat gegaan op NPO Radio 1, met een nazaat van Michiel de Ruyter, één van de bekendste zeehelden uit de Nederlandse geschiedenis. Frits de Ruyter de Wildt begrijpt de gevoelens, zegt hij in het programma Kwesties. Hij wijst op hoe vooruitstrevend De Ruyter was voor die periode. “In plaats van de geschiedenisboeken te herschrijven, laten we ons richten op de huidige slavenhandel. Want daar is nog zat van; niet alleen loonslaven, maar ook seksslaven, kinderarbeid, et cetera. En daar kunnen we wel wat aan doen.”

Verzoeken afgewezen
Aan de verschillende verzoeken hebben de gemeenten geen gehoor gegeven. Zo is in Utrecht een petitie van anonieme activisten van ‘De Grauwe Eeuw’ afgewezen. En in Amsterdam is ‘vrij recentelijk nog’ de Coentunnel aan de orde geweest, vertelt woordvoerder van de gemeente.

Zo’n naamswijziging wordt bij hoge uitzondering gedaan. Het kost veel tijd en geld van de gemeente. Ambtenaren denken dat het problemen zou kunnen opleveren voor bewoners of bedrijven. Bijvoorbeeld met toeslagen van de Belastingdienst.

Politiek  
In de Tweede Kamer is er geen steun voor het verzoek. De gemeenten moeten zelf beslissen over de straatnamen. Als het aan de nieuwe partijen Denk en Artikel 1 ligt, zal toch de regering in Nederland actie moeten ondernemen. Niet alleen straatnamen, maar ook de namen van bruggen en tunnels moeten landelijk herzien worden.

Lucas zelf is ook politiek actief bij de PvdA in Utrecht. Maar zijn partij heeft nog geen plannen om straatnamen te herzien, tot zijn spijt.

Bron: NTR/Caribisch Netwerk

31 reacties

  1. @Brain S
    Ga jij nu proberen de geschiedenis te vervalsen (ook alternatieve waarheid verkondigen)?
    De VOC vaarde “op de oostzij”! (specerijen e.d.)

    De WIC liep enige jaren achter de feiten aan, waarna het faillissement van de Eerste WIC in 1674 werd aangevraagd. De tweede WIC kwam er gevolg van een reorganisatie (gebeurt dagelijks binnen bedrijven). WIC richtte de aandacht geheel op de slavenhandel en deed niet meer aan oorlogvoering en kaapvaart, wat risico’s met zich meebracht en ook verliezen. Inderdaad werd WIC in 1792 opgeheven, dit was echter na de afschaffing van de slavenhandel. Vanaf haar de oprichting in 1621 tot aan 1791 heeft de WIC zich verrijkt (grote winsten) met de slavenhandel.

  2. Het is bekend dat de specerijen in het Oosten veel meer opbrengst hadden. Net als de handel op de oostzij.

    WIC is ook een paar keer failliet gegaan net als de kolonie Suriname.

  3. Door opschaling moest uiteindelijk iedereen in Afrika eraan geloven.
    Wat er zich toen afspeelde is enigzins vergelijkbaar met nu waarbij de bij de VS in het onmin geraakte Assad kunstmatig aan de macht gehouden wordt, en zijn eigen mensen (al dan niet met chemische middelen) vermoord. Het konflict duur voort o.a. door Assad, maar de oorzaak van het konflict ligt elders. Zo ook in de slavenhandel, iedereen wilde verdienden en verdiende ook (kruimels) door daaraan bij te dragen, maar de kern, beslissingen m.b.t het opschalen ontmenselijken vanwege de verdiensten waren allemaal van buitenaf. Europa en de Hollanders met name.

  4. Afrikaanse stamen waren in oorlog en de sterkere stammen verkochten de verliezers. Tevens werden criminelen verkocht.. Hollanders gingen zelf niet de binnenlanden in om slaven te vangen.

  5. @Brain S
    Castratie, pijnlijk, als de eunuchen in de Verboden Stad (China)? Echter, “Transatlantische slavernij was alleen mogelijk met afrikaanse medewerking” is puur nonsense. Het was zeker niet zo dat Afrikaanse slaven, als de Pelgrims die onder druk hun land ontvluchtten, een boot charterden en hun geluk aan de andere kant gingen beproeven. Portugezen hadden een ifrastructuur opgebouwd dat later door andere Europese landen werd opgeschaald. Dit laatste was geheel gericht op de Afrikaanse slaaf en met name door de Hollanders.

  6. @ DsH wat heb jij toch met die makamba pretu, ben je soms door een makamba pretu de deur uit getrapt bij je scheiding omdat zij/ hij je gezeik over die makamba pretu de hele dag spug zat was, en dat je nu onder een boom of fiaduct mag gaan liggen slapen.

  7. Doe meer onderzoek naar slavernij. Elke slavernij was wreed. Arabische slavernij was nog wreder. Mannelijke slaven werden gecastreerd. Transatlantische slavernij was alleen mogelijk met afrikaanse medewerking!

  8. Klopt, slaven komen in allerlei vormen, maten en kleuren. Maar er zijn wel degelijk verschillen aan te geven tussen de een en de ander. In 1518 gaf Charles V toestemming voor grootschallige slavenhandel waardoor alles veranderde (geen goede vergelijk maar stel je voor het vershil tussen scharrelkippetjes en grootschalige legbatterijen). Deze toestemming (lisentie) was voor Afrikaanse slaven. De ontmenselijking en wreedheden als gevolg van het reduceren tot een te verhandelen object van de Afrikaanse slaaf, door het besluit van Charles V, kent geen vergelijking in de menselijke geschiedenis.

  9. Er waren ook witte slaven en indiaanse slaven.. slavernij is iets wat al duizenden jaren bestond in afrika.. Meneer Lucas moet dus maar een cursus geschiedenis gaan volgen!

  10. Zou Lucas het soms te koud hebben en daar door wartaal begint uit te kraaien! Misschien dat D s H Willems de Belg een uitleg kan geven.

  11. Dreifi sin heful,

    Ik geloof dat je niet veel van mijn opmerking hebt begrepen. Lees deze nog een keer en probeer daarna eens een antwoord te formuleren waaruit blijkt dat je de strekking wel hebt begrepen.

  12. They came as slaves; vast human cargo transported on tall British ships bound for the Americas. They were shipped by the hundreds of thousands and included men, women, and even the youngest of children.

    Whenever they rebelled or even disobeyed an order, they were punished in the harshest ways. Slave owners would hang their human property by their hands and set their hands or feet on fire as one form of punishment. They were burned alive and had their heads placed on pikes in the marketplace as a warning to other captives.

    We don’t really need to go through all of the gory details, do we? We know all too well the atrocities of the African slave trade.

    But, are we talking about African slavery? King James II and Charles I also led a continued effort to enslave the Irish. Britain’s famed Oliver Cromwell furthered this practice of dehumanizing one’s next door neighbor.

    The Irish slave trade began when 30,000 Irish prisoners were sold as slaves to the New World. The King James I Proclamation of 1625 required Irish political prisoners be sent overseas and sold to English settlers in the West Indies. By the mid 1600s, the Irish were the main slaves sold to Antigua and Montserrat. At that time, 70% of the total population of Montserrat were Irish slaves.

    Ireland quickly became the biggest source of human livestock for English merchants. The majority of the early slaves to the New World were actually white.

    From 1641 to 1652, over 500,000 Irish were killed by the English and another 300,000 were sold as slaves. Ireland’s population fell from about 1,500,000 to 600,000 in one single decade. Families were ripped apart as the British did not allow Irish dads to take their wives and children with them across the Atlantic. This led to a helpless population of homeless women and children. Britain’s solution was to auction them off as well.

    During the 1650s, over 100,000 Irish children between the ages of 10 and 14 were taken from their parents and sold as slaves in the West Indies, Virginia and New England. In this decade, 52,000 Irish (mostly women and children) were sold to Barbados and Virginia. Another 30,000 Irish men and women were also transported and sold to the highest bidder. In 1656, Cromwell ordered that 2000 Irish children be taken to Jamaica and sold as slaves to English settlers.

    Many people today will avoid calling the Irish slaves what they truly were: Slaves. They’ll come up with terms like “Indentured Servants” to describe what occurred to the Irish. However, in most cases from the 17th and 18th centuries, Irish slaves were nothing more than human cattle.

    As an example, the African slave trade was just beginning during this same period. It is well recorded that African slaves, not tainted with the stain of the hated Catholic theology and more expensive to purchase, were often treated far better than their Irish counterparts.

    African slaves were very expensive during the late 1600s (50 Sterling). Irish slaves came cheap (no more than 5 Sterling). If a planter whipped or branded or beat an Irish slave to death, it was never a crime. A death was a monetary setback, but far cheaper than killing a more expensive African. The English masters quickly began breeding the Irish women for both their own personal pleasure and for greater profit. Children of slaves were themselves slaves, which increased the size of the master’s free workforce. Even if an Irish woman somehow obtained her freedom, her kids would remain slaves of her master. Thus, Irish moms, even with this new found emancipation, would seldom abandon their kids and would remain in servitude.

    In time, the English thought of a better way to use these women (in many cases, girls as young as 12) to increase their market share: The settlers began to breed Irish women and girls with African men to produce slaves with a distinct complexion. These new “mulatto” slaves brought a higher price than Irish livestock and, likewise, enabled the settlers to save money rather than purchase new African slaves. This practice of interbreeding Irish females with African men went on for several decades and was so widespread that, in 1681, legislation was passed “forbidding the practice of mating Irish slave women to African slave men for the purpose of producing slaves for sale.” In short, it was stopped only because it interfered with the profits of a large slave transport company.

    England continued to ship tens of thousands of Irish slaves for more than a century. Records state that, after the 1798 Irish Rebellion, thousands of Irish slaves were sold to both America and Australia. There were horrible abuses of both African and Irish captives. One British ship even dumped 1,302 slaves into the Atlantic Ocean so that the crew would have plenty of food to eat.

    There is little question that the Irish experienced the horrors of slavery as much (if not more in the 17th Century) as the Africans did. There is, also, very little question that those brown, tanned faces you witness in your travels to the West Indies are very likely a combination of African and Irish ancestry. In 1839, Britain finally decided on its own to end its participation in Satan’s highway to hell and stopped transporting slaves. While their decision did not stop pirates from doing what they desired, the new law slowly concluded THIS chapter of nightmarish Irish misery.

    But, if anyone, black or white, believes that slavery was only an African experience, then they’ve got it completely wrong.

    Irish slavery is a subject worth remembering, not erasing from our memories.

    But, where are our public (and PRIVATE) schools???? Where are the history books? Why is it so seldom discussed?

    Do the memories of hundreds of thousands of Irish victims merit more than a mention from an unknown writer?

    Or is their story to be one that their English pirates intended: To (unlike the African book) have the Irish story utterly and completely disappear as if it never happened.

    None of the Irish victims ever made it back to their homeland to describe their ordeal. These are the lost slaves; the ones that time and biased history books conveniently forgot.

  13. @Joep Meloen is bezig met ‘alternatieve waarheden’!

    Vasco de Gama, die op één van zijn reizen in Mozambique terrecht kwam, gaf aan dat de volkeren in Afrika een cultuur superieur hadden aan die van de Portugese cultuur. De Portugezen bezaten het alleenrecht om ‘om de Kaap’ te varen. In West Afrika bedreven zij slavenhandel en vanuit Oost Afrika verhandelde zij specerijen enz. vanuit Indonesie enz. (Timor). Later kregen zij concurentie van andere Europese landen en kreeg je de verdeling bij de Hollanders tussen VOC en WIC (Portugees model).

    Het Portugees model t.a.v. de slavenhandel werd ook door de Hollanders overgenomen. Zij verplaatsten de slavenhandel van Cabo Verde naar de andere kant van de Atlantische Oceaan op Curaçao. De koloniale machten wilden niet dat de Afrikanen technische ‘know-how’ konden verwerven. Dit zou eventueel later tegen hen, de blanke ambtenaren, gebruikt kon worden en hun macht kon aantasten.

    Een zeer beperkte groepje Afrikaanse elite werd opgeleid met slechts één doel: het ondersteunen van de koloniale hegemonie en fungeren als intermediair tussen de koloniale machthebbers en de Afrikaanse bevolking.
    (http://www.british-history.ac.uk/cal-state-papers/colonial/america-west-indies/vol1 en Bart Jacobs, 2012. Origins of a Creole: The History of Papiamentu and its African Ties. De Gruyter).

  14. Je vergeet wat. Afrikanen zelf zagen er geld in en ze verkochten zwakkere stammen en hun Eigen homoseksuelen en criminelen aan de witte man. Witte man ging zelf niet actief op zoek,

  15. Joep Meloen zal zeker reageren om mijn taalfouten maar dat is weer typisch de (makaku) makamba pretu die zijn witte meester tot in de puntjes wil imiteren door soortgenoten steeds aan te herinneren dat ze hun witte meester niet goed genoeg imiteren.

  16. Op Curacao doen we het beter, daar worden straten en stadions genoemd naar lieden als Andruw Jones, bekend om zijn hoerenlopen, openbare dronkenschap en mishandeling van vrouwen

  17. Als Joep Meloen en Karel een trap onder hun kont krijgen van een makamba zeggen ze zeker, dankuwel witte meneer/mevrouw. Ik denk dat ze daar zelfs opgewonden van raken. Zo laag is hun eigen zelfbeeld en waarde. Dat dit soort mensen nog rondlopen anno 2017.

  18. En jij zet moordenaar van jou ouders zeker op een voetstuk. Jij bent geen makamba maar een makamba pretu, alleen makamba pretu’s praten zo. Die zijn in principe erger dan de echte makamba’s.

  19. Zoveel kolder heb ik nog nooit gelezen. Fortuin vergaren is niet belangrijker dan rondhobbelen in de natuur. Wat een halve gare ben jij zeg.

  20. Wanneer we dan toch bezig zijn met verwijten.

    Om het maar eens lekker cru te stellen:

    Velen op Curacao hebben hun huidige status te danken aan het feit dat ooit de Nederlanders hun voorouders uit Afrika hebben gehaald en dat zij daardoor de mogelijkheid hebben gehad een fortuin te vergaren.
    Wanneer hun voorouders in Afrika waren gebleven hadden zij daar nog steeds rondgehobbeld.

    Dus ik wil dit soort kolder van een stelletje halve garen niet meer horen, want dan ga ik ze toch echt met gelijke munt terugbetalen.
    Dat zij niets van hun leven hebben gemaakt is hun eigen probleem, maar laten we het daar bij houden.

Geef een reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Zoeken

Recente reacties