28 C
Willemstad
• vrijdag 29 maart 2024

Extra | Journaal 28 maart 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Wednesday, March 27, 2024

Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...

Extra | Journaal 27 maart 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Tuesday, March 26, 2024

Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...

Extra | Journaal 26 maart 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Monday, March 25, 2024

Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...
- Advertisement -spot_img

NTR | ‘Als je straks het slavernijmuseum binnenkomt, zie je Tula vooraan staan’

HomeLandenArubaNTR | ‘Als je straks het slavernijmuseum binnenkomt, zie je Tula vooraan...


Waar precies in Amsterdam moet het slavernijmuseum komen? En vanuit welk perspectief moeten de verhalen verteld worden?

Daarover vinden gesprekken plaats op de eilanden, in Suriname en in Nederland. In 2028 moet het museum er zijn.

De kleine zaal van debatcentrum De Balie in Amsterdam zit zo goed als vol met zo’n vijftig mensen. Ze zijn gekomen voor de verhalen van kwartiermakers Peggy Brandon en John Leerdam. Beiden gingen naar de eilanden en Suriname om te onderzoeken hoe mensen daar denken over de komst van zo’n museum in Amsterdam.

‘Ouderen moeten kennis delen met jongeren’
Ook in Nederland onderzoeken ze bij Caribische en Surinaamse Nederlanders in verschillende steden wat er leeft. “Het slavernijmuseum moet in hartje Amsterdam komen op een goed bereikbare plek ook voor toeristen”, zegt iemand vanuit het publiek. “Vooral het zwarte perspectief moet te zien zijn,” vindt de ander.

De kennis die nu in instituten en universiteiten zit, moet te zien en horen zijn in het slavernijmuseum, vindt bijvoorbeeld actrice en toneelschrijver Paulette Smit. “De kennis moet bij een bredere groep komen dan waar die nu zit. Het museum moet ook een plek zijn waar ouderen de kennis die ze hebben over het slavernijverleden overdragen aan jongeren.”

‘Vertel het echte verhaal’
Mensen op de eilanden en in Suriname gaven een belangrijke boodschap mee, vertellen Brandon en Leerdam: het ‘echte verhaal’ over hun familie, hun eiland, hun land moet straks verteld worden in het museum.

Op Sint-Eustatius werd Leerdam ‘verrast’ door een verhaal over de lege pakhuizen, waar mensen altijd met een grote boog omheen lopen. “Wat blijkt? Die pakhuizen, dat waren gebouwen waarin de slaven werden gedumpt om aan de sterken.”

Dit zijn de verhalen die volgens de kwartiermakers zeker meegenomen worden in het slavernijmuseum. Leerdam raakt weer ontroerd als hij het vertelt. “Dit verhaal wist ik niet.. Wat is hier in godsnaam gebeurd!”

Slavernijmuseum mag niet op ‘besmette plek’
Voor verwerking en bezinning zal ook ruimte zijn in dit museum, vertellen de kwartiermakers. “Als je in het slavernijmuseum geraakt wordt door verhalen of moet huilen of de behoefte hebt aan een gesprek, dat moet kunnen.”

De plek waar het slavernijmuseum komt te staan, is om die reden ook heel belangrijk. Er moet ruimte zijn, groen, water een plek om na te denken. “Het mag niet op een besmette plek zijn,” vindt Joyce Overdijk-Francis, ook een van de bezoekers op de avond. Zij is oud-voorzitter van het Nationaal Instituut Nederlands Slavernijverleden en Erfenis (NiNsee).

“Elk gebouw in Amsterdam is besmet. Het Scheepvaartmuseum is besmet. Het Rijksmuseum is besmet. Ze zijn allemaal gebouwd met slavernijgeld.”

Het museum moet volgens Overdijk-Francis op een plek komen aan het water. “Op het Java-eiland bijvoorbeeld. Waar de boten binnen komen varen en waar verhalen verteld moeten worden vanuit de emotie en de gevoelens van de nazaten zelf.”

Verhalen vertellen, maar vanuit welk perspectief?
Het moeten verhalen zijn vanuit een zwart perspectief. Want het witte, koloniale perspectief is al bekend, vindt het publiek.

Paulette Smit haakt daarop in. “Ik kan niet zeggen dat ik wit of zwart ben, of rood of bruin of geel. We zijn van alles door elkaar.” Smit noemt zichzelf een Caribisch-Joodse vrouw.

Voor zover ze weet waren haar voorouders geen slavenhouders. “Maar al waren ze slaven-eigenaren, dan moeten we daar een gevoel bij hebben. Je bent niet alleen een product van het verleden. Al die verhalen moeten verteld kunnen in het slavernijmuseum; we moeten luisteren naar beide kanten van de verhalen.”

Belangrijke plek voor Tula
Voor Joyce Overdijk-Francis staat één ding vast. De Curaçaose verzetsheld Tula moet een waardige plek krijgen. “We zijn opgevoed met het idee dat Tula een terrorist was. Daar mocht je niet over praten. Je mocht hem niet als held zien. Als je het slavernijmuseum binnenkomt moet hij echt vooraan staan.”

Bron: NTR/CaribischNetwerk

12 reacties

  1. Het is 2023. Wat ik weet van de slavernij? Gelukkig afgeschaft in 1863. Ruim 100 jaar voor dat de arabieren dat hadden gedaan. Lang leve de vrijheid. Nu vooruitkijken. Kijk naar Hiroshima Japan, platgebombardeerd in 1945 met atoomwapens, mensen die vandaag bestaan hebben dat nog meegemaakt, en kijk nu. Stad is volledig opgebouwd and alife and kicking. Blijf vooral rollen in je luie slachtofferrol en je zal idd voor altijd een slachtoffer zijn.

  2. Dislect schreef;
    “@mano,
    Ik voel me geen slachtoffer, wat ik probeer is de tafel omdraaien naar die die steeds in de slachtofferrol kruipen.
    En de argumenten die bij de slachtofferrol horen in twijfel te trekken.”

    Je voelt je wel degelijk slachtoffer als je de betekenis van het woord “Makamba” verdraait en vertaalt naar “makamba = is een nakomeling van een slavenhouder.”
    Terwijl je net zo goed als ik bliksems goed weet dat er onder de huidige Hollanders of zo je wilt Makamba’s, nog geen half procent is, zeer waarschijnlijk een nog kleiner percentage, dat zich kan beroepen een slaven houdende voorvader te hebben gehad.
    En volgens mij zullen de meeste YdK dat wel weten. Wat een kleine groep vindt zou jou niet moeten beroeren. Dat zal je toch altijd hebben.

    @Dislect schreef;
    “Mag je vies vinden, vind ik ook van de onophoudelijke slachtofferrol.
    Iedere keer wordt de bevolking een achteruitkijkspiegel voorgehouden die een vertekend beeld geeft.
    En dat vind ik eng.
    Ik ga niet zeggen dat er geen slavernij was,
    Ik ga niet zeggen dat de behandeling van mensen in die tijd, en nog steeds overigens, niet humaan was (is)”

    Woow dislect, je zit nog steeds vast in dezelfde slachtofferrol. Ik heb namelijk nergens geschreven dat ik jou of jouw met zieligheid bedropen opmerkingen “vies” vind. Dat woord, ‘vies’, heb je zelf gefantaseerd oftewel verzonnen zodat het lijkt alsof die dekselse mano arme Dislect een viespeuk vind.. och och, die slechte Mano toch.(lol).
    Misschien dat iemand de reacties leest en dan toch maar ff naar beneden surft om te onderzoeken of mano jou ‘echt waar’ vies heeft gevonden. En dan komt die naar beneden surfende lezer erachter dat ik inderdaad gelijk heb dat je nog steeds, in ieder geval tijdens het schrijven van je reactie, inderdaad nog steeds de zielepiet uithangt.

    Ik begrijp heus wel en respecteer dat de slavernijkwestie voor jou e.a. op dit forum een belangrijke zaak is. Maar dat is niet een onderwerp dat mij bezighoud, het heeft mij trouwens ook nooit beziggehouden.. Ik had het bovendien niet over de slavernij of die museum, maar wel over de “latent antisemitische teneur” van de reacties. Het is hoe je naar de mens kijkt. In mijn beschouwing zijn zaken zoals slavernij, oorlogen, massamoorden, genocide, holocaust etc. & etc. heel normaal menseigen gedragingen, hoe gestoord, wreed en inhumaan dan ook. Het is niet anders. Ik zie het dus ook niet anders. En ik kan je verzekeren dat er geen einde zal komen aan al dit soort menseigen horror, dat weten de meeste mensen ook wel. Dus ik ga niet met jou of anderen meekletsen over jullie problemen met de naweeën van de slavernij waar ook ter wereld. Niet om de slavernij te bagatelliseren hoor, maar datgeen wat mij echt bezighoudt zijn de grotere en echt veel belangrijkere kwesties die in de grote wereld spelen, ik leef naar de toekomst ook al ben ik ook van de oude geschiedenis.

    @Dislect schreef;
    “Wel denk ik dat er een onjuiste generalisatie is (en was).
    De focus zou naar het heden en toekomst moeten.
    Nu wordt de focus op het verleden gehouden en dat is bewust om de aandacht af te leiden, de schuld van huidige misstanden op een bevolkingsgroep te leggen en slachtoffers te creëren.
    Noem me maar een oude enge viespeuk om dit zo te benoemen.
    Je zal wel gelijk hebben, zeker als je het vanuit een verkleurde spiegel bekijkt.”

    Ja, leuk goed en wel dislect, maar ik kan en ga echt niet met jou mee-ouwehoeren over jullie problemen en frustraties betreffend de slavernij, heb me nooit zo verdiept in de zaken die voor jou van levensbelang zijn. Ik heb respect voor jou bereikte hoge leeftijd en jouw vergaarde kennis en wijsheid. (Ik hoop trouwens dat ook ik heel oud wordt). Maar het is natuurlijk niet altijd heel logisch om te veronderstellen dat een jongere dan een oudere die oudere niet zou kunnen doorzien.

    En daar ga je weer dislect, ik heb je nooit en nergens in mijn reactie betitelt als “een oude enge viespeuk” Je liegt of verzint weer op los in de hoop medelijden te wekken bij de anderen die jouw een beetje zielig vinden. Ik heb je wel “ouwe engerd” genoemd. En dat is dan ook alles en het enige. Weer die zeer herkenbare slachtofferrol, maar goed, het zij zo. Zo noemde ik je o.m ook omdat je gretig inhaakte op Brian S reactie dat Sefardische Joden Slavenhouders waren, door je quasi verbaast af te vragen;
    “Het protest moet dus eigenlijk gericht zijn op Maduro en zo? Dat wat er over word gedragen, niet helemaal juist is?”

    En je weet zelf ook wel dislect welke Maduro ‘en zo’ je bedoelde. Je hebt je door Brian S laten verleiden mee te doen aan zijn verachtelijke poging de Curaçaose Sefardische Joden in een kwaad daglicht te zetten door ze eerst te omschrijven als “een bepaalde elite” aasgieren en zo gaandeweg uit te komen dat die “bepaalde elite” die volgens hem het grote geld niet meer hebben, de aasgieren zijn. Maar maak je niet zo druk Dislect, volgens mij zijn de YdK heus wel op de hoogte dat er ook Sefardisch Joodse slavenhouders waren, menigeen immers dragen hun achternamen.

    @dislect, het enige wat ik je nog kan aanraden is ; “verman je en doe normaal!”
    Het is zondag dus wees blij, een glas koude melk en een dansje doen kan geen kwaad. (wink)

    https://www.youtube.com/watch?v=INHhsR3t5pM&t=10s

  3. @mano,
    Ik voel me geen slachtoffer, wat ik probeer is de tafel omdraaien naar die die steeds in de slachtofferrol kruipen.
    En de argumenten die bij de slachtofferrol horen in twijfel te trekken.
    Mag je vies vinden, vind ik ook van de onophoudelijke slachtofferrol.
    Iedere keer wordt de bevolking een achteruitkijkspiegel voorgehouden die een vertekend beeld geeft.
    En dat vind ik eng.
    Ik ga niet zeggen dat er geen slavernij was,
    Ik ga niet zeggen dat de behandeling van mensen in die tijd, en nog steeds overigens, niet humaan was (is)
    Wel denk ik dat er een onjuiste generalisatie is (en was).
    De focus zou naar het heden en toekomst moeten.
    Nu wordt de focus op het verleden gehouden en dat is bewust om de aandacht af te leiden, de schuld van huidige misstanden op een bevolkingsgroep te leggen en slachtoffers te creëren.
    Noem me maar een oude enge viespeuk om dit zo te benoemen.
    Je zal wel gelijk hebben, zeker als je het vanuit een verkleurde spiegel bekijkt.

  4. Staat schoolmeester Sabel aan de andere kant van de ingang van het slavenmuseum? Schoolmeester Sabel is kilometers over het diabaas meegesleept achter het paard van Pedro Wacao , en was het eerste onschuldige slachtoffer van de rebellie. Of is dat verhaal en de wreedheid van Wacao maar even onder het tapijt geveegd? Wordt de barbarijse slavernij ook nog aangekaart in het museum? Begin een beetje moe te worden van het eenzijdige slavernijverhaal, en mensen die doen alsof ze de slavernij hoogstpersoonlijk hebben meegemaakt. Ik denk dan aan gelijk aan Pik die als een sheik op Coral Estate woont, maar ook graag aan de haal gaat met het slavernij verhaal,

  5. @Brian schreef;
    “Als aasgieren zit “een bepaalde elite” rond dit projectje waarbij heel handig maar 1 klein deel van het verhaal zal worden verteld.”

    Vertel eens duidelijk welke “bepaalde elite” je eigenlijk bedoelt. In ieder geval bedoel je met die “bepaalde elite” niet bijvoorbeeld John Leerdam die voor zover ik weet geen deel uitmaakt van de zogenoemde Curaçaose elite.

    @Brian S schreef;
    “Paulette Smit is gewoon een witte vrouw die zich wit zal voordoen als het haar uitkomt.”

    Ken je Paulette Smit persoonlijk Brian S? En wat een stomme opmerking weer, nee, wát zeg ik? Ik bedoel natuurlijk te zeggen, wat een domme opmerking maak je weer. Alleen een onnadenkende domoor kan bedenken dat een blanke vrouw zich wit zal voordoen als het haar uitkomt. Hoe kom je erop? Paulette Smit kán zich namelijk niet en hoeft zich niet wit “voor te doen”, ze ís gewoon echt wit, of het haar uitkomt of niet! Kan zij er iets aan doen dat ze niet dezelfde huidskleur heeft als jij?

    Weer een bewijs dat ik jou in 2021 niet voor niets de gouden KKC-medaille 2021 voor “maker van de meest domme onnozele opmerkingen” om de virtuele hals gehangen heb. Eigenlijk was je ook in 2022 winnaar van de gouden KKC-medaille “stomme opmerkingen maken”. En zo te lezen dreig je nu ook dit jaar 2023 als winnaar uit de bus te komen Brian S (grootgrossier in stomme opmerkingen).(lol)

    @Brian S schreef;
    ” En nu ze geld kan verdienen is ze ineens Caribisch.”

    Dus volgens Brian S kan Paulette Smit, omdat zij een blanke vrouw is, onmogelijk Caribisch zijn? En als zij beweert Caribisch, Caribisch-Joods of Curaçaos-Joods te zijn is dat volgens Brian S alleen maar omdat ze geld kan verdienen, tja ze is natuurlijk één van die aasgieren, toch Brian S? Er bestaan dus geen blanke en Joodse Curaçaoënaars? En jij bent dus wel Caribisch omdat je zwart bent? Brian S, jij bent in ieder geval geen Curaçaoënaar, ook al meen je altijd namens alle Curaçaoënaars te praten, stopwoord we of wij. Ik weet dat je zwart bent omdat je het zelf wel vaker hebt laten weten. Ben jij misschien afstammeling van de Afrikaans-Surinaamse foetoe-boi’s?

    Haar familie van moederskant vertoeft al meer dan een eeuw op Curaçao, ze is op Curaçao geboren en gedeeltelijk getogen, d’r moeder communiceerde alleen in het Papiamentu met haar en dan durf je te stellen dat ze niet Caribisch is, mits ze geld kan verdienen? Ze kent de YdK veel beter dan ik, ze kent en heeft meer Curaçaose eten gegeten dan ik, ze praat beter Papiamentu dan mij. Ze is Caribischer dan ik! Brian S, je begrijpt natuurlijk zelf ook wel dat je aan het vuilspuiten bent. Ik zit overigens nog steeds te denken over welke “bepaalde elite” je ‘t hebt.

    Brian S schreef;
    “@DIslect, Veel van de slavenhouders waren Sefardische joden die uit of hun ouders uit Portugal en Spanje kwamen. Vandaar de portugese leenwoorden.”

    Maar @Dislect heeft helemaal niet gerept over Portugese leenwoorden, maar jij vindt het blijkbaar hoognodig om te vermelden dat veel van de slavenhouders Sefardische Joden waren. Want daar gaat het je om, het gaat jou niet om Portugese leenwoorden. Ik voel dat ik steeds dichter kom bij die “bepaalde elite” waarmee jij je reactie startte en daar haakt Dislect als volgt in;

    @Dislect schreef;
    “Is makamba=nakomeling van een slaven houder dan niet just?
    Het protest moet dus eigenlijk gericht zijn op Maduro en zo?
    Dat wat er over word gedragen, niet helemaal juist is?”

    Ik begrijp niet wat er hier bedoelt wordt, wat Maduro “en zo”? Maduro komt helemaal niet voor in het verhaal. O, ik begrijp het, Maduro is natuurlijk ook een Sefardische Jood, “en zo” ook zijn Joodse familie en kennissen. En als het aan Dislect ligt moeten de afro-Curaçaose nakomelingen van de Afrikaanse slaven zich tegen de Curaçaose Sefardische Joden keren, niet waar Brian ‘foetoe boi’ S?

    @dislect, je zou je maar liever kunnen gedragen als de verbitterde bejaarde Makamba die je bent i.p.v. jezelf in de slachtofferrol te wentelen en janken dat elke makamba nakomeling is van een slavenhouder. Dat zijn jouw verbitterde woorden! Je wilt natuurlijk doen voorkomen alsof ‘dat’ de meest voorkomende gedachte is van de zwarte Curaçaoënaar. Ouwe Engerd!

    @Brian S schreef;
    “@Dislect, Het gaat om geld en de nakomelingen van de slavenhouders hebben nu het grote geld niet meer (Misschien Chichu). Dus gaan ze de Nederlandse staat aanklagen want daar is wel geld te krijgen.”

    En nu is de aap definitief maar zeker uit Brian S mouw gekropen. Nu is het duidelijk wat of welke groep Brian S bedoelde met “een bepaalde elite”. Namelijk de afstammelingen van de Sefardisch Joodse slavenhouders die volgens hem het grote geld niet meer hebben.

    Alsjeblieft! Vuilspuiterij en kwaadsprekerij over een niet zozeer bij naam genoemde “bepaalde elite”, maar zo gaandeweg de comments van voornamelijk van Brian S volgend komt het op mij over (en zeker voor kenners van de materie) als niets anders dan latent antisemitisme! De hatelijke vuilspuiterij verbaast me niet, want dat is namelijk het handelsmerk van een groot deel van de forumgasten. Maar het is duidelijk dat een specifiek bepaalde Curaçaose bevolkingsgroep gedemoniseerd wordt, een volgens Brian S “bepaalde elite” van aasgieren. Ja, ook Paulette Smit is Sefardisch-Joods Brian S, wat toevallig he?

    Het artikel zelf interesseert mij niet, het kan mij geen moer schelen of er een slavernij museum komt of niet. Ik heb jullie vuilspuitende reacties bewust in chronologische volgorde weergegeven alleen om te bewijzen dat het hier om schaamteloos, hoewel latent, antisemitisme gaat! Bah, wie heeft beweerd dat de NSBeejers uitgestorven zijn?

  6. @Dislect, Het gaat om geld en de nakomelingen van de slavenhouders hebben nu het grote geld niet meer (Misschien Chichu). Dus gaan we de Nederlandse staat aanklagen want daar is wel geld te krijgen. Al bestond de Nederlandse Staat toen niet maar zijn ze van mening dat Nederland schuldig is omdat Curacao toendertijd onder een soort van Nederland control was (Ondanks dat de Fransen en Engelsen de eilanden ook steeds in bezit hadden).
    Maar dat ga je niet vinden in het museum en iedereen die dat in het openbaar zal zeggen hoe het wel zat zal publiekelijk worden afgebrand door de woke/cancel en BLM cult.

  7. Maar ik dacht dat de makamba’s de slavenhouders waren.
    Dat is toch de reden van het excuus en het gemekker over het slavernijverleden. De nogsteeds, scheven gezichten?
    Is makamba=nakomeling van een slaven houder dan niet just?
    Het protest moet dus eigenlijk gericht zijn op Maduro en zo?
    Zou dat dan duidelijk worden gemaakt in het slavernijmuseum?
    Dat wat er over word gedragen, niet helemaal juist is?
    Nog even en ik snap het helemaal niet meer….

  8. @DIslect, Veel van de slavenhouders waren Sefardische joden die uit of hun ouders uit Portugal en Spanje kwamen. Vandaar de portugese leenwoorden.

  9. Zou er ook antwoord op de vraag komen hoe het kan dat op ABC Papiaments gesproken wordt?
    Op ex Engelse (ei)landen wordt Engels of een afgeleide gesproken.
    Op ex Spaans Spaans ,
    Frans Frans,
    Portugees Portugees, ezv.
    Op de Cabo Verde wordt een creool gesproken dat begrijpbaar is voor Papiaments talige.
    En dat was geen Nederlandse colonie, vreemd.
    Overigens de educatie op Cabo Verde is 100% Portugees.

  10. Paulette Smit is gewoon een witte vrouw die zich wit zal voordoen als het haar uitkomt. En nu ze geld kan verdienen is ze ineens Caribisch.

  11. Gedoemd om te mislukken. Als aasgieren zit een bepaalde elite rond dit projectje waarbij heel handig maar 1 klein deel van het verhaal zal worden verteld. Waarom niet het Slavernij museum hebben dat over alle slavernij gaat tot slavernij van vandaag.

    Doet me denken aan een museum over WO II waarbij men het alleen heeft over hoe de Russen zich hebben gedragen toen ze Duitsland hadden bezet.

  12. Slavernijmuseum ! Maak van leugenaar scheefbek John Leerdam daar geen Directeur van maar gewoon roeptoeter bij de rondlopen die er worden gegeven dat is een mooi baantje voor deze Bla ble blo beroepsleugenaar wat ging hij voor schud met zijn praatjes.

Geef een reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Zoeken

Recente reacties