26 C
Willemstad
• vrijdag 29 maart 2024

Extra | Journaal 26 maart 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Monday, March 25, 2024

Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...

Extra | Journaal 25 maart 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Friday, March 22, 2024

Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...

Extra | Journaal 22 maart 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Thursday, March 21, 2024

Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...
- Advertisement -spot_img

INGEZONDEN : Dankbaar

HomeNieuwsINGEZONDEN : Dankbaar
Lezers Schrijven

Uw ingezonden brief in de Knipselkrant Curaçao?
Stuur uw brief voor 17:00 uur naar emailadres: [email protected]

Wij publiceren uw brief zonder deze in te korten.
De redactie van de Knipselkrant Curaçao is niet verantwoordelijk voor de inhoud.
Ingezonden stukken die beledigende of discrimeneerende taal inhouden worden door ons niet gepubliceerd.

Vandaag laten we ” Dave Schram ” aan het woord…………..

Ik ben Sandew Hira heel erg dankbaar.
Dankbaar voor een artikel in het Antilliaans Dagblad van woensdag 24 juli 2013 onder de kop ‘Tula de mislukking!’
Waarom?
Omdat deze zichzelf benoemde historicus een bijdrage levert aan de discussie over de slavenopstand van Curaçao.
En hoe dankbaar zou deze Sandew daarom moeten zijn met de film.

Ik vraag me alleen wel af: heeft Sandew Hira wel naar de film gekeken?
Ik geloof er namelijk helemaal niets van.
In dit artikel staat dat Tula in de film een ‘lulletje rozewater’ is die alleen een slavernij wilde van maandag tot zaterdag en daarom met de gouverneur wilde spreken. In de film wordt letterlijk gezegd: ,

,In Haïti hebben de slaven zich vrijgevochten, en als Nederland nu onder Frans gezag valt hebben wij ook recht op onze vrijheid.”

Sandew was misschien net even een plasje aan het doen, maar dan wel meer dan één keer want hoe vaak hoor je niet in de film: ‘Vrijheid’, ‘Gelijkheid’, ‘Broederschap’.
Dat uiteindelijk alleen de omstandigheden voor de slaven iets verbeterd werden wil nog niet zeggen dat Tula dat als enige doel had.
Dan heb je echt niet goed gekeken.

We krijgen in het artikel van Hira een lesje geschiedenis terwijl deze informatie gewoon prachtig in de film zit.
Ik kan me best voorstellen als historicus dat je jaloers bent op zo’n film, want hoe geweldig is het dat 150 jaar na afschaffing van de slavernij er zo’n film is die mij met terugwerkende kracht nog eens extra de ogen uit mijn hoofd deed schamen dat ik als makamba een nazaat ben van deze abjecte slavenhouders.

Hoe kun je als Hira schrijven:

,,Leijnders (en van Stapele) had gewoon een artikel moeten schrijven, dan was het effect van het voorlezen van het Tula’s vonnis groter geweest.”

Het vonnis gaat door merg en been en deze film gaat écht wel internationaal meer betekenen dat een artikel!
Het blijft film en je wilt dat er mensen komen kijken!
Sterker nog: bij een filmkeuring van 18+ (alleen geschikt voor mensen boven de 18 jaar, red.) gaat er een hele belangrijke doelgroep aan de film voorbij.
Is dat wat Hira wil?

Het artikel van Hira verklapt bovendien een bepaalde vooringenomenheid, want hoe onaardig kan je Danny Glover’s rol omschrijven?
Hira schrijft over deze rol:

,,Ik ben Danny Glover en ben heel bekend. En ik speel een oude man in Tula.”

Maar dat kun je toch wel van elke grote acteur in welke rol dan ook zeggen:

,,Ik ben Marlon Brando, ik ben heel bekend en ik speel een oude man in The Godfather”.

Ik snap dat je als historicus een eigen mening hebt (predikant G. Bosch die pas na de opstand ging praten met mensen die de opstand hadden meegemaakt zou dan wel ineens de waarheid in pacht hebben) en dat je in je eigen film het martelen meer zou laten zien.
Maar er zitten wel degelijk martelingen en ophangingen van slaven in.

Wanneer je de boeken over Tula leest zie je ook de verschillen. ‘Amaluxen’ en ‘Hartog’ beschrijven het vergiftigen van de waterputten verschillend.
‘Amaluxen’ schrijft dat het de plantagehouders de putten vergiftigden, terwijl ‘Hartog’ het omgekeerde schrijft.
Interpretatie van bronnen heet dat officieel.
Leijnders en Van Stapele hebben naar mijn mening de juiste keuze gemaakt door Amaluxen te volgen!

Het zou een historicus sieren wanneer je de nuance kunt opbrengen dat je ook de wijsheid niet in pacht hebt, en dat het ongelofelijk geweldig is dat dit waargebeurde verhaal onder het grote publiek bekend wordt gemaakt.
Ik zal Hira uitnodigen bij de première van mijn film op Curaçao eind september.
Die film heet Spijt en gaat over pesten!
Op de heftigste momenten van het pesten breng ik alleen een gezicht in beeld van de leider van de pestkoppen.
Heb ik daardoor stelling genomen en de pijn van de gepeste jongen gebagatelliseerd?

Tula The Revolt is een zeer geslaagde film waarvan je hoopt dat zoveel mogelijk mensen de film gaan zien.
En mocht Hira in plaats van mopperen nog een film over Tula maken, dan zal ik die met graagte gaan bekijken.
Hoe meer aandacht voor Tula hoe beter!

Dave Schram,
Curaçao

Dit artikel is geplaatst in

Geef een reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Zoeken

Recente reacties