28 C
Willemstad
• vrijdag 19 april 2024

Democracy now! | Wednesday, April 17, 2024

Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...

Extra | Journaal 17 april 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Tuesday, April 16, 2024

Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...

Extra | Journaal 16 april 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Monday, April 15, 2024

Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...

Extra | Journaal 15 april 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra
- Advertisement -spot_img

Curacao.nu | Jonckheer dient per direct ontslag in

HomeMediaCuracao.nu | Jonckheer dient per direct ontslag in

Persbureau Curacao

Vorige week beklaagde Jonckheer zich over het feit dat winstgevende overheids-NV’s niet bijspringen in tijden van nood.

Willemstad- Kevin Jonckheer van de Curaçao Tourism Development Foundation heeft per direct zijn ontslag ingediend.

Hij is voorzitter van het bestuur van de Curaçao Tourist Board, CTB. Vorige week beklaagde hij zich over het feit dat winstgevende overheids-NV’s niet bijspringen in tijden van nood.

Hij doelde daarbij onder andere op Curoil, Aqualectra en de Curaçao Airport Holding. Dat deed hij in een emotioneel geladen brief.

De reacties daarop zijn zo mogelijk nog emotioneler, waarop de man achter Penha besloot zijn ontslag in te dienen.

Bron: Curacao.nu

75 reacties

  1. Kevin, ik denk dat je iets zocht om ontslag te nemen. Je had een stok achter de deur, of niet? Want, hoe kan iemand in deze moeilijke tijd ontslag nemen door iets waarmee hij niets te maken heeft? Heb je geen gezin of ouders die je moet onderhouden? Waar is je verantwoordelijkheid kerel? Jij had beter ontslag moeten nemen bij het zien hoe arme mensen op Curacao door de regering worden behandeld. Maar ontslag nemen omdat winstgevende ondernemers niet bijspringen? Je bent onbetrouwbaar Kevin. Or something else’s cooking? Iets aan de hand? Vertel vertel Kev. Maar goed, we zullen zien. Wij zullen binnenkort horen en lezen wat er aan de hand is met onze Kevin. Erop af KKC. Pak ’em. Vort.

  2. Arme Kevin Jonckheer begrijpt er ook geen snars van. Kijk Kevin, als machtige winstgevende ondernemers ten onrechte vergunning(en) hebben gekregen en het beloofde overeengekomen geld onder tafel doorschuift naar degenen die het hebben geregeld, moeten ze ook bijspringen in tijd van nood? No señor, de ondernemers hebben hun plicht gedaan,ze hebben gehandeld overeenkomstig de afspraken. Basta, that’s it. Je bent bij het verkeerd adres Kevin. Zoals Elvis Presley zong; return to sender, address unknown. ‘know such number, ‘know such phone. Je moet bij de catcher(s) zijn Kevin, zij hebben het geld ontvangen, en niet de pitcher (s). No brua swa. Kijk, een voorstel, als je geld nodig hebt Kevin, tja, de corona heeft ook voor geldgebrek gezorgd, kun je misschien aanspraak maken op de ondernemers. Wie weet zullen ze op hun hart strelen, en jouw toch iets geven. Jambalaya. Sapper de poef.

  3. Beware hoe je je “Byside” behandelt ( officieel Werk woord in het top managers jargon) .

    De ene manager ontslaat ze als hij genoeg macht heeft maar vaak krijgen ze een ‘promotie’ of een goede bonus. Vooral wanneer ze wat ouder worden dan weten ze dat ze worden vervangen door een jonger exemplaar. Zwijgen loont dan vaak.

  4. ….”Om 7:00 AM op je werk komen om vervolgens tot 9:00 AM te appen/ chatten en “netten” met een “Amante”….. bron: een Amante die nu een “pasante” is….”…..

    Beware hoe je je “Byside” behandelt ( officieel Werk woord in het top managers jargon) .
    Als je ze als een vuile onderbroek verwisselt en aan een kant schuift, kunnen ze wel eens boos worden en een boekje over je open doen.

    Niet slim, om als topper the bysiden met “Jan en alleman”….

  5. Menki Rojer kwam vaak niet eens op werk.. of kwam rond 10 uur aankakken om dan koffie te drinken en te kletsen. Dan sloot hij zich op in zijn kantoor om te internetten en chatten met dames. Zo nu en dan wat werk doen voor zijn politieke partij onder werktijd en wanneer hij zin had verdween hij weer.

  6. “Om 7:00 AM op je werk komen om vervolgens tot 9:00 AM te appen/ chatten en “netten” met een “Amante”….. bron: een Amante die nu een “pasante” is….”
    het lijkt erop dat onze toppers er eenzelfde work ethic op nahouden. Van Reinald Curiel was ook bekend dat hij een aantal jaren opzei was geschoven en toen naar kantoor kwam om de hele dag de krant te lezen. De polishouders zullen Chos en Reinald altijd dankbaar zijn voor hun work ethos

  7. Social responsibility en 1mln per jaar opstrijken met pensioen daarboven, terwijl giro, ennia en bdo failliet gingen….

  8.  …….”I was raised to value a combination of great working ethics, integrity and social responsibility. And I have never deviated from these values”…..

    …..”Masha danki, dankjewel, thank you!!!”…..@CR

    Om 7:00 AM op je werk komen om vervolgens tot 9:00 AM te appen/ chatten en “netten” met een “Amante”….. bron: een Amante die nu een “pasante” is….

  9. ……”Het valt mij wel op dat onze toppers zich schuil/stil houden de laatste tijd”……@CR

    Je hebt er niets aan, deze toppers.
    In tijden van nood kijken ze maar een kant op: naar Nederland en de zak geld moet komen zodat ze weer even bestaansrecht hebben.

    We kunnen net zo goed direct onder Nederland vallen. De Nederlandse bestuurders, je kunt er veel over zeggen, maar ze organiseren hun land in ieder geval wel veel beter dan onze Gijsbertha’s, Begina’s en Koeimannen…

  10. @kk:. Het valt mij wel op dat onze toppers zich schuil/stil houden de laatste tijd
    * Steven Martina: perfect storm, 1000 koeien, space travel (of was het space cake?)
    * Reinald curiel/ennia: wat is de status van de jaar rekeningen 2017-2019? Wat is de status van de rechtzaak tegen ansary?
    * Kruithof bor: wat is het effect van belegging girobank op dekkingsgraad apc? Wat is het effect dat de overheid geen pensioen premie betaalt?
    * Gilbert Martina/hno: wat is de status van het afval water?

  11. …..”En hoe vertaal je “a farewell with tears of joy”
    @CR LOL ….
    Ik heb wel een heleboel synoniemen voor het woord Corruptie / vriendjespolitiek: Camelia I, II III, Maria, Garcia, Sluis, Gijsbertha, Begina, Wiels I, II, III, Godett I,II, III, Tromp, Zus, heleboel RA titel dragers , Martina, Romero, Hasselmeyer, Lasten I,II, III ………

    Zo’n rijke taal dat Papiaments

  12. Dank kk voor de uitgebreide reactie

    En hoe vertaal je “a farewell with tears of joy”

    Masha danki, thank you, dankuwel!

  13. …..”Hoe zeg je de volgende (11) typische Curaçaose woorden in brabbeltaal?”…….

    LOL @ CR.
    Zal ik er dan maar eentje van de 11 doen, anders worden het er zoveel (LOL)

    Afval water: synoniemen in papiaments:

    1. Awa residual
    2. Awa di pupu
    3. Awa ekskremental
    4. Awa sushi
    5. Awa kloakal
    6. Awa kontaminá
    7. Awa fekal
    8. Awa di kaka
    9. Awa putrí
    10. Awa tóksiko
    12. Awa mièrdè
    13. Awa venenoso
    14. Awa uzá
    15. Awa pre resiklatorio
    16. Awa sanitario
    17. Awa daña

    De overige woorden staan in het woordenboek, als

  14. @trui: hoe schrijf je de volgende typische Curaçaose woorden in brabbel taal?
    * corruptie
    * byside
    * omkoping
    * dikzak
    * faillissement
    * dekkingsgraad tekort
    * begrotingstekort
    * wegpesten Bob traa
    * solvabiliteits tekort ennia
    * Reinald curiel happy hour
    * hno afval water dumpen
    * masha danki, thank you, dankuwel

  15. LOL @ Trui, Oo, oo, oo
    Heb je je 2 en een half woordje papiaments weer uit de toverhoed getrokken?

    LOL.Ik wil geen spelbreker zijn, maar.zijn dat niet exact de zelfde woorden die we in het nederlands ook bezigen?

    Manager…
    Website
    New York Yankees?

  16. Het is wel zo dat het Corona virus het beste en het slechtste van iedereen naar boven brengt.

    Kevin Jonckheer heeft als commissaris van CTB, jaren van dezelfde overheid die hij zegt vandaag van te kotsen gevreten.

  17. ……..”@kkc: kunt u een woord limiet instellen? Sommige replies worden nu zolang als de berichten zelf”……..

    LOL @ CR Je hebt volkomen gelijk
    Mea Culpa : Mijn Comment was 5x langer dan het bericht zelf. Pffffffg
    Ik zal vandaag even dimmen en even een paar dagen geen comments plaatsen ter compensatie….

  18. Nee ze hebben geen sociaal vangnet op de Antillen, maar wie heeft de eilanden voor ongeveer 400 jaren gerund als een Koe? Dat waren NIET de Antillianen. Wie heeft al die schulden opgebouwd waar ze nog steeds last van hebben, niet de Antillianen.

    Hoezo zijn Gerrit Schotte, Pik Pisas, Liberia-Peters, Charles Cooper, Anthony Godett, Marvelyne Wiels, Abrahamz, Ramon Chong, Jacinta Constancia, Martina Clan, Pikerie, Camelia-Romer, Lasten, David Dick en de hele gang geen Antillianen??

  19. Helemaal eens met John bash: Papiaments is een dialect/spreektaal die nu wordt misbruikt om niet YDK buiten de deur te houden.

    @kkc: kunt u een woord limiet instellen? Sommige replies worden nu zolang als de berichten zelf

  20. Wanneer ik de kolder van Dyson lees dan bekruipt mij het gevoel dat hij zonder na te denken de huidige kneuzen weer in het zadel zal helpen bij de volgende verkiezingen.
    Dan begin ik me toch af te vragen wat deze politici wel niet moeten doen om afgeserveerd te worden. Kennelijk kan men met alles wegkomen, want er zijn altijd gekken die hen blijven verdedigen.
    Het halve eiland zit zonder inkomen, velen zonder eten of drinken en deze halve gare kan zich alleen maar druk maken over het feit dat iets niet in het Papiaments is geschreven !!
    Nederlands en Engels zijn hier ook officiële talen.
    In Nederland is het Papiaments geen officiële taal.
    Is dat zo moeilijk te begrijpen ?
    Kennelijk wel en daarom komen we nooit van onze clowns in de regering en parlement af, want zij weten dat het stemvee werkelijk te dom is om voor de duvel te dansen.

  21. Ok Fair @John. Met de taal alleen kom je niet veel verder. Als je je verder wilt ontwikkelen via bv studeren zul je een andere taal goed moeten beheersen. Sportief dat je “en plain public” je stelling bijsteld. Alhoewel je de term van mij gerust mag bezigen (ik ben 100% voor het recht om je opinie te mogen hebben over een zaak i.c. de taal)

  22. @Dyson. Ja, het zijn echte vrienden en niet afhankelijk van mij. Je hoeft mij niet uit te leggen wat een taal is.
    @Knoekoe. Ben het met je eens dat papiaments voor het grootste deel van de bevolking dagelijkse realiteit is. Ik zal de term brabbel weglaten, maar met dit taaltje alleen komt men niet verder. En natuurlijk zijn er ook uitzonderingen. Onder andere kassières bij sommige supermarkten. En andere instanties. Zowel oudere als jongere, die zowel goed Nederlands als Engels spreken.

  23. @Dysonsphere
    Nogmaals de naam is @William
    Ik weet het begrijpend lezen is niet gemakkelijk. Maar gewoon proberen.
    Het blijkt idd dat je geen bal afweet van Oost. Het armste gebied van Curaçao zou jij toch behoren te weten.
    Ik zou zeggen op je vrije dag maak een wandeling, door Rooi Santu, verder ik ben er vóór dat NL eindelijk eisen gaat stellen! Er is de afgelopen decennia genoeg geroofd en geld in zakken verdwenen waar het niet hoort en mensen van een waardig bestaan afgehouden, dat moet stoppen vind ik. Het wordt weer verkiezingstijd dan komen de aanhangers die PS en de andere nietszeggende partijtjes steunen weer uit hun hol.Het land en de wereld staat in brand en we hebben het over het koloniale verleden.
    Hoe zielig kun je eigenlijk zijn.
    Maar dat is mijn mening.

  24. …..”Achter een hoge muur met je landgenoten zitten en stenen gooien naar de andere kant”…..

    LOL ,Waar haal je het vandaan? @Dydonsphere.
    Mijn familie gaat zeker 300 jaar terug op dit eiland?

    En nee, Nederland verdient in een significant aantal historische opzichten zeker niet de schoonheidsprijs.

    Maar hoe lang kun je deze koloniaal historische schandvlekken nog als excuus gebruiken voor het huidige wanbestuur?

    Loopt iets niet lekker: Komt door Nederlands kolonialisme etc etc. Dat excuus is iets te makkelijk en goedkoop, in ieder geval wel anno 2020.

    Wie regeerden Curaçao 400 jaar? De voorouders van de Curaçaoënaars die nu op Curaçao wonen?

    En dat waren over het algemeen Nederlandse en Joods Portugeze Curaçaoënaars + de gekleurde bevolking onder een Nederlands koloniaal juk, die saampjes de huidige bewoners van Curaçao hebben voortgebracht, met hier en daar wat extra import uit Europa en de regio.

    De huidige bewoners die bijna allemaal Meester en slavenbloed door hun aderen hebben stromen, zij het in verschillende gradaties!

    Er is door NL zeker een hoop hulp geboden ‘pro deo’. Zowel in directe en indirecte vorm.

    Is het beleid van Nederland jegens haar kolonies en overzeese deelgebieden altijd even kuis geweest? Zeker niet.

    Is het beleid van onze lokale leiders altijd even kuis en constructief geweest, naar haar bloedeigen bevolking zeker niet!!!!

    Vergeet niet de indirecte hulp die een hele grote groep Antillianen in Nederland geniet in de vorm van huisvesting, sociale bijstand, beurzen, subsidies, medische bijstand, militaire training en onderwijs, ontwikkelingshulp. Katholiek onderwijs RKC, en medische zorg. SEHOS

    Ik zeg niet dat dat alles goed maakt. Maar het is te kort door de bocht om te stellen dat hier niets gedaan wordt door Nederland.

    En wat de taal betreft waar in de heer Kevin Jonckheer zijn ongezouten mening ventileert: Ik sluit me volledig aan bij het comment van @LastiwZ over de taal met exceptie van het punt dat papiaments zich niet zou lenen voor het schrijven van wetten.

    In tegendeel, de sterk Latijnse signatuur van het papiaments biedt juist veel mogelijkheden om wetgeving vanuit Latijnse talen feilloos te schrijven in de taal van de ABC eilanden.

    Ik ben me zeker bewust van de beperkingen van de taal mbt de kleinschaligheid en beperkingen in de huidige vocabulaire.

    Dat het papiaments zich professioneel/ schriftelijk nog niet zo ver ontwikkeld heeft heeft vooral te maken met de zwakke werkethos en luie bestuurscultuur van de bestuurders die niets echt goed organiseren, maar wel veel kosten.

    Tevens distantieer ik me uitdrukkelijk van de uitspraak @John Bash dat Papiaments maar een of ander brabbeltaaltje zou zijn. Voor de het merendeel van de bewoners van de ABC eilanden en zelfs SXM en NL is deze taal een dagelijkse realiteit.

    De taal wordt al sinds eind 17e eeuw gebezigd in zowel de lagere alsmede de midden en hogere klasses van de Curaçaose gemeenschap.

    Waaronder veel Sefardische joden die hun moedertaal hadden ingeruild voor het papiaments. Ook bij ons thuis wordt de taal nog altijd (hetzij bilinguaal) gesproken.

    Ik ben me zeker van o.a. de schaalbeperkingen bewust, en het feit dat je er een andere taal bij MOET leren wil je verder studeren.

    Maar het is wel een spring levende taal die de moedertaal of dagelijkse spreektaal is van bijna een half miljoen koninkrijksburgers.

    Bovendien wordt het Papiaments zowel in het parlement, in de overheid, nationale media, lokale dagbladen intensief gebezigd

    Daarnaast is er een vitale link met de romaanse vocabulaire. Die veel potentie biedt voor een significante relexificatie/ expansie proces van de Papiamentse vocabulaire.

    Dat de taal zelfs door bepaalde Parlementsleden en andere hoogwaardigheidsbekleders beschamend povertjes en slordig wordt besproken is idd zeer onfortuinlijk.

    Dat doet verder niets af aan het feit dat het Papiaments een zeer actieve en levendige taal is met significante groeipotentie die momenteel ook zeker haar praktische eneducatieve beperkingen heeft.

    Lang verhaal kort: Nederland kan gerust haar eisen stellen als ze financieel te hulp schiet, en in het Engels je grieven ventileren zou geen probleem moeten zijn aangezien we op ditveiland altijd trots vertellen dat we toeristen in 4 talen te woord kunnen staan. ?

  25. Zijn emotie heeft een punt.
    En dat is wat belangrijks is de emoties van de echte emotie van de economie moeten opstaan.

  26. Bon nochi @Dysonsphere

    Gaarne uw bijdrages vertalen naar het papiamentu en opnieuw plaatsen hier.
    Dan heeft u wellicht wel een punt.
    Masha danki

  27. @Bash
    Uw opmerkingen laten sowieso zien wat een naar en irritant fiiguur u ook ben. Zwarter dan zwart, zou u graag willen. Maar ik denk dat u meer een milky way ben en zich verschuilt achter dit soort onzin.

    Klanken bij elkaar, dat is een taal.
    “Taal is in het algemeen elke min of meer complexe vorm van communicatie in de vorm van tekens, die gezamenlijk een systeem vormen. De term kan daarbij betrekking hebben op het systeem als geheel waarvan de tekens de individuele bouwstenen vormen, of op slechts een of enkele van de tekens afzonderlijk.” Even voor u opgezocht.

    Maar u verzet zich tegen de taal dat gesproken wordt in het land. In Nederland wordt je het land uitgezet als je de taal niet binnen 2 jaar beheerst. Misschien een idee voor de regering van Korsou.

    U heeft Antilliaanse vrienden, nou ik zou dat kennissen noemen. Waarschijnlijk zijn ze afhankelijk van u anders zouden ze u allang bij uw enige echte naam noemen en dat is geen YDK maar eindigt op een P van Piet.

  28. @Williams
    Onzin is hetgeen u hier openlijk fulmineert. Zoals eerder aangegeven. Iedereen mag zijn zegje doen maar laten we ons niet verblinden door onzin en omdat het een blanke persoon is is het goed. Hetgeen hij heeft gedaan bij Penha valt niet goed te praten en geeft hem geen recht van spreken. Pakjes inpakken of verdelen geven je niet jet alleenrecht van spreken. Ik heb geld gedoneerd, maar in Oost, daar zijn er helemaal geen problemen. De problemen zitten meer bij de oude families die het niet kunnen bolwerken. En dat is wojdverspreidt. Het is niet zoals in Nedeland alleen de zwarte buurten. Maar u heeft nog steed sniet aangegeven wat u heeft gedaan, behalve zeiken dat het allemaal graaiers zijn. Missxhien bent u wel de grootste graaier en ziet u een gemiste kans. Weten wij veel. U kraait maar er is weinig tastbaars. Vertaal het naar geschreven stof, vertaal ik het in begrijpend Nedeelands Engels of welkeen taal u ook wil dat het wordt.

  29. Een beetje te veel emoties voor de positie.
    Hij heeft gelijk maar je mag het alleen niet zo brengen en zeker niet op persoonlijke titel.
    Steekt z.n kop uit. En meteen wordt er gehakt.
    Kijk ik pff ik doe t zelfde.
    Maar who cares als ze hakken wat valt er nou t e hakken bij mij.
    Ik vecht voor al die mensen die het niet kunnen. En voor m.n kinderen.
    En voor al die bang gemaakte mensen. Die denken dat ze dood gaan.
    Maar wat is gebaseerd op niks. Onrecht. Zuiver onrecht.
    Maar hij. Je zou van hem een iets tactischere benadering mogen vragen.
    Maar ja paar wijntjes en je bent de shit zat.
    Ik begrijp het. hij heeft gelijk maar slecht gebracht.
    Opgeven in de arena is de arena verlaten.
    Dan kan je niet meer vechten.
    Ik verlaat geen enkele arena. Nooit.
    Of ze moeten me er uit dragen. En onrecht en oneerlijkheid is daar moet je voor vechten.
    Wat ben je waard als je dat niet doet.

  30. @Dyson. Ja en de regering en parlement zijn klink klaar tegen deze verhoging en is door KLM ook teruggedraaid. Hetzelfde gold voor de topman van ING.
    Ik weiger deze zgn taal te spreken, omdat het geen taal is. Het zijn alleen een hoop klanken. En neen ik zonder mij niet af, want heb genoeg Antilliaanse vrienden en kan altijd hele gesprekken met ze voeren in het Nederlands en Engels.
    Voor alle duidelihjkheid. Ik ben net iets minder zwart dan zwarte piet. Wat ik hier doe? Mijn in Nederland verdiende geld spenderen aan de failliete boedel van dit eiland. Omdat ik een aardig bedragje heb, kan ik de economie een beetje helpen. Alle beetjes helpen zeg ik maar. Is het voor de belastingen? Neen, want ik betaal hier meer aan sociale premies dan in Nederland.

  31. @Trui: gedeeltelijk met je eens. Winsten keer je volgens mij pas uit als je voldoende reserves hebt opgebouwd voor slechtere tijden.
    Zoals nu bijvoorbeeld.

  32. @Dysonsphere: allereerst ZIJN Papiamento, Nederlands en Engels de officiële talen in Curacao. Dat staat zelfs in de (enkel in het Nederlands geschreven) wet.

    Waarom is die enkel in het Nederlands geschreven? Omdat het onmogelijk is om wetten in het Papiament te schrijven. Daar is de taal te beperkt voor.

    Daarbij, wat maakt het uit in welke taal het geschreven is?
    Ja, een ding, de brief is nu via Google te vinden voor de hele wereld. Dat zou niet gebeuren als de brief in het Papiaments geschreven was.

    Misschien is dat de reden. De wereld mag niet weten wat hier gebeurt.

  33. @Dysonsphere

    De naam is William, niet “Williams”.
    En ik hoef me niet te verschuilen, tks. Overigens heb ik niets gezegd over het Engels spreken van KJ. Het intereseert me nl niets welke taal hij spreekt. Ik blijf erbij dat hij het goed heeft gezegd.
    Ik zou het niet beter hebben kunnen verwoorden.
    Overigens doe je mij denken aan een figuur die jaren geleden dezelfde anti NL onzin uitkraamde, wellicht ben je ergens blijven steken. Oud gebazel zgz.
    Overigens heb je geen antwoord gegeven op mijn vragen: wat doe jij of heb je ooit gedaan voor de bevolking en vooral nu voor hen die het zo moeilijk hebben.
    Heb je al ingepakt, gedoneerd, en iedere week extra eten ed ingekocht en vooral in Oost langsgebracht.

  34. @Knoek Koe,
    Nee ze hebben geen sociaal vangnet op de Antillen, maar wie heeft de eilanden voor ongeveer 400 jaren gerund als een Koe? Dat waren NIET de Antillianen. Wie heeft al die schulden opgebouwd waar ze nog steeds last van hebben, niet de Antillianen. Misschien die voorouders van je die op de knoek gingen wonen en runderen kweken.

    Als ze nou een sociaal vangnet hadden achtergelaten, maar nee. Toen er Antillianen er gebruik van gingen maken werden dat soort makkelijkheden opgedoekt, zoals tropentijd etc.

    Financieel vangnet, ja een giga schukdenlast bij…let wel…Nederland. met geen mogelijkheid dit af te lossen. Momenteel kan elke regering tegen negatieve rente lenen. Toen Curacao dit wilde doen stak de Nedeelandse overheid er een stokje voor. Waarom? Ze hadden zo makkelijk deze schulden kunnen financieren tegen een veel aantrekkelijker rente. Maar dat kon niet want dan zou die onafhankelijkheid wel erg dichtbij kunnen komen.
    Zelf hier wonen en maar klagen en er geen snars aan verbeteren. Achter een hoge muur met je landgenoten zitten en stenen gooien naar de andere kant.

  35. De woede van Jonkheer over de grote graaiers Franklin Fraud Sluis en Philip Martis is terecht, maar ik begrijp zijn ophef niet over het ontbreken van reserves bij de overheids NV’s.

    Die zijn namelijk bedoeld om aan de overheid uit te keren ten behoeve van het volk (lees: snoepreizen van dansleraren en dj’s naar verkeersbeurzen).

    En die reserves (lees: uitkeringen aan de overheid) hadden veel groter kunnen zijn zonder Sluis en Martis op de payroll.

    Ik weet zeker dat mijn broeder in de Grote Twee, La Stiwz, het daarmee eens is zodra hij over de tik van de commentpolis heen is.

  36. @Knoek KOE, @bash @Wiliams
    Eerstens, papiamentu is “de” taal op Curacao, niet het Engels, niet het Nederlands of het Spaans. Ja ik weet dat die 28% het anders zou willen. Helaas. Je zegt toch ook tegen Marokkanen en Turken, spreek Nederlands met me? Nou het wordt tijd. Leer de taal, papiaments of papiamentu, leer het en spreek het. Je hoeft het niet te schrijven. Maar mocht je willen reageren naar Antillianen toe. Graag in elkeen taal dat ze spreken, een stuk of 5, maar dan wel in goed Engels, Spaans, Nederlands, Frans of Papiamentu/Papiaments.

    De heer Jonk heeft zelf zeker geen schone handen, zie verleden dat Penha geen belasting betaalde aan de Antilliaanse overheden, en hij verantwoordelijke was. Dan heb je, mijns inziens, weinig recht van zo spreken. Als je zelf hebt geplunderd moet je niet klagen dat anderen het doen en je hand in dezelfde suikerpot zit. Waarom zouden je bedrijven nog opdrachten krijgen van en zaken doen met een overheidsinstelling waar jij het voor het zeggen hebt.

    @Williams,
    Dat jij je verschuilt achter aliassen, heb ik niet nodig.
    Belasting betalen, daar gaat het juist om, geen “netjes belasten betalende” Jonkheer. Meer een géén belastingbetalende Jonkherr die klaagt over “anderen” maar geen ene snars beter is. Lees Penha Papers.

    Helpen
    Neen ik sta niet als randdebiel voedselpakketten uit te geven aan mensen. Omdat ik niet denk dat het zo bij de hulpbehoevende mensen terechtkomt.

    Maar wat doet u, lekker achter die hele hoge muren hopen op nog meer bezetting van Korsow door de blanke orde. Zoals vroeger?, terug naar Tula tijd. Nederland wil ze onafhankelijk maken, dan moeten ze het wel goed doen. Als je kind volwassen wordt zeg je ook niet succes ga de deur uit en ik wil je nooit meer zien. We hebben het over 10 jaren, geen 440 waar men van geen waarde werd geacht behalve verkoopwaarde. En nee het ligt ook niet in de bedoeling om Korsow net zoals Boneiru volledig blank te maken.

    @Bash
    Makkelijk om een vergelijking te maken tussen een goedlopend hoofdbedrijf dat jarenlang profijt heeft getrokken, jou, als dochterbedrijf, jarenlang met slechte bestuurders heeft opgescheept en jou ook nog een schuld aanpraat waar je nooit meer vanaf komt, mocht je onafhankelijk willen worden. Maar men wil wel dat je onafhankelijk wordt. Het is geen kleuterschool meer.

    Er was net in het nieuws hier dat KLM zijn directie meer geld wilde betalen om het recht te trekken met Air France. Is Air France niet een keer of 10 groter? En btw de miljoenen waar jullie over praten zijn niet in $ of € maar in florins.

    Waar het om draait is, dat als er gegraaid wordt door Antillianen, salarisafspraken, moeten ze direct aan de hoogste boom. Mochten dit Hollanders zijn of voormalige Hollanders, dan wordt dat met de mantel der liefde bedekt. Zo werkt het niet meer. Contractafspraken zijn contractafsoraken, of je nou een NV semi of bedrijf ben. Later kunnen er nieuwe afspraken worden genaakt in een nieuw contract.

    Blijft alsnog staan dat de overheidsdienaren in Nederland, Rutte etc GEEN inkomen heeft hoeven in te leveren gedurende deze Corona crisis.

    Ik zou de onafhankelijkheid wel per direct willen mits alle bestaande schulden worden kwijtgescholden en het voormalig Shell terrein schoon wordt opgeleverd. Utopie. Terwijl ik helemaal nooit achter deze onafhankelijkheid heb gestaan. Kunnen we ook gewoon een beroep doen op gelden uit Europa en andere landen zonder dat Nederland dat kan verbieden. Sowieso, nogmaals, Nedeeland stemt wel toe met leningen voor Zuid Europese landen en niet voor Curacao, een land dat onderdeel uitmaakt van Nederland en maar een a twee inkomenspijlers heeft. Is dit omdat ze straks willen zeggen dat Curacao onafhankelijk is maar het zonder Nederlanders niet kan. Ik denk van wel.

    En sowieso, je wil de taal niet spreken, je zondert je af van de YDKs, je vind hun gekozen regering niks. Wat is het verschil tussen jou en die allochtoon in Nederland die hetzelfde doet. “Wat doe je hier?” Maar nee dat mag je niet zeggen of denken. Jullie wel en ook nog op Korsow.

  37. @John Bash
    ” Jaren geleden heeft Nederlandse overheid een greep uit de pensioenpot van de ambtenaren gehaald en nooit teruggestort”.

    Je hebt niet echt begrepen wat er destijds met de ” pensioenpot” is gebeurd. Wegens toenmalige overvolle pensioenpotten, dat vond de regering tenminste, heeft de overheid bepaald dat de pensioenpremies voor komende perioden sterk verlaagd moesten worden. Dit betekende dat de werknemers/ambtenaren een lagere pensioenpremie hoefden te betalen waardoor ze meer netto overhielden – zodat de consumptie zou stijgen- en de werkgevers minder werkgeversaandeel pensioenpremie hoefden af dragen betalen- waardoor meer winst en hopelijk aantrekkende investeringen. De overheid had slechts het ” voordeel” van de lagere werkgeversaandeel pensioenafdracht voor de ambtenaren waardoor de overheidsfinanciën een wat betere aanblik kregen. Dus er is helemaal geen greep in de pensioenpotten gedaan waarbij de overheid al het geld in zijn/haar zak zou hebben gestoken.
    Dit betekent niet dat ik met die actie van de overheid eens ben. Korte termijn politiek , en dat is niets vreemd aan politiek. Het voordeel van die lagere premie is inmiddels allang verdampt en gaf slechts een kortstondige opleving van de economie want kort daarop was het effect alweer verdampt. Een betreurenswaardige actie van die overheid. Hadden ze dat niet gedaan dan waren de huidige pensioenproblemen in NL een beetje minder geweest .

  38. Ik zou respect kunnen hebben voor de uitspraken van Jonkheer, echter ik heb gehoord van zijn duistere Penha zaakjes, waaronder het boekhoudkundig verantwoorden van Curacaose sales op andere eilanden met zero sales tax en zero profit tax.

    Dus of Kevin echt begaan is met Curacao?

  39. @Dysonsphere alias etc etc
    Vreemd onsamenhangend verhaal. U heeft bijna een hele pp nodig om te zeggen wat u wilt.
    U vindt het schijnbaar wel heel normaal dat de hh/dames van de overheids nv’s hun zakken op uiterst onbeschaamde wijze vullen betaald door hardwerkende burgers die keurig hun belasting betalen, en dat in een tijd dat er voor de crisis reeds 32% van de mensen ver onder de armoedegrens moesten leven. Daar zijn er nu enkele tienduizenden bij gekomen.
    Mag ik u vragen wat doet u hieraan? Helpt u mee voedselpakketten inpakken, of doneert u of haalt u wekelijks extra boodschappen voor die mensen die niets te eten hebben.
    Tja, zo maar een paar vraagjes die mij gezien uw onsamenhangend verhaal nogal inttrigeren.

  40. Vrijheid van meningsuiting kennen die clowns hier niet.
    Chapeau voor Kevin Jonckheer. Je hebt van je hart geen moordkuil gemaakt.
    Vette Cooper met zijn vieze flipflop schoenen en demente ex bajes klant Godett moeten hun muil houden.

  41. ……”Ze geven Italie, Frankrijk, Spanje en Griekenland wel respijt en leningen, maar hun eigen onderdelen (sommigen onderdanen) niet? Is dit omdat men op Curacao, buiten die 28%, nog steeds een kleurtje heeft”…..

    ….”Is dat omdat men nog een kleurtje heeft?”….

    Kort antwoord: Nee

    Middel Lang antwoord: Nee, maar dat wil jij graag geloven.

    Heel lang antwoord: Nee, het is omdat ze het hier verbrassen en over de balk smijten en er al miljarden en miljarden in de eilanden gepompt zijn en het eiland er op allerlei vlakken hard op achteruit gaat.

  42. @Dysonsphere. Jaren geleden heeft Nederlandse overheid een greep uit de pensioenpot van de ambtenaren gehaald en nooit teruggestort. Vanwege de grote tekorten op de overheids financien. Nederlandse ambtenaren zijn jarenlang op de nullijn gehouden ivm overheids tekorten. Ben zel ambtenaar geweest en heb dit allemaal meegemaakt. Als je iemand een lening of gift geeft, mag je daar eisen aan stellen betreffende de uitgaven. Giften kunnen beter in natura gedaan worden en leningen onder keiharde voorwaarden. Ben zelf geboren en getogen op Curacao. Ben particulier een keer het schip ingegaan bij een lening aan een toenmalige goede vriend van me. Zal het hele verhaal besparen, maar de cloe van het verhaal is dat je een Curacaoenaar geen geld moet lenen zonder voorwaarden of keiharde afspraken. Want het geld wordt nooit gebruikt voor het doel waarvoor je het geld leent. Er is een verschil met het runnen van een bedrijf in Nederland en Curacao.
    Een directeur van een qua grootte vergelijkbaar bedrijf verdient geen 1 miljoen gulden.
    En of het nu in bargoens engels of andere taal is, alles is beter dan dit taaltje wat op het eiland uitgebraakt wordt.

  43. …..”Is de vraag aan een ambtenaar om zijn inkomen te minderen in Nederland ook gesteld? Nee, maar waarom dan wel op Curacao? “…..

    Even ter nuancering een paar feitjes:

    Nederland BNP = USD 900 miljard
    Curaçao BNP = USD 3 miljard.

    Nederland 18 miljoen inwoners
    Curaçao 0,16 miljoen inw.

    DNB vermogen ANG 700 miljard
    CBCS vermogen ANG 4 miljard

    Toch hebben we salarisssen die soms nog hoger liggen dan het salaris vd president van de Europese bank.

    Nederland +/- €14 miljard surplus op begroting 2019
    Curaçao ?

    Nederland supergoed sociaal vangnet.
    Curaçao daar is geen vangnet?

    Nederland hoeft bij niemand handje op te houden.
    Curaçao moet wel handje ophouden?

    Daarom moeten wij wél korten op Curaçao!
    En heeft nederland daar minder behoefte aan.

  44. De heer Jonk zou ook zeker bij zichzelf te rade moeten gaan. We kunnen blijven afgeven op gov maar is het niet zo dat de heer Jonk ook zelf bezig is geweest met gelden van datzelfde CTB aan zijn bedrijven te ‘geven’ en nu verlaat hij als rat een zinkend schip.

    Heeft ie gelijk met het moeten smeken om geld van ons Nederland? Ja in het deel moeten smeken wel. Voor het andere, nee, Nederland heeft als ‘good governance’ de plicht om de eilanden in tijden van nood bij te springen. En geloof me Corona is geen pretje net zo min als toentertijd de orkaan op SxM. Maar alleen onder supervisie van Nederland een lenong mogen krijgen. Totale onzin, werkt voor geen meter, je moet hands on reageren en regeren momenteel en niet elke keer om een handtekening, die eeuwen duurt, moeten smeken. Btw in SxM heeft deze bemoeienis geleidt tot verviervoudiging van prijzen, die wel betaalt worden door de gezanten uit Nederland (ff 4 jaar kleurtje opdoen en cashen), maar door de bewoners niet betaald kunnen worden.

    En al die mensen hier (makambas?) Die zogenaamd willen dat het eiland alleen verder kan terwijl ze met een schuld opgezadeld worden waar ze nooit meer vanaf komen, zeker om straks je eigen zakken te vullen als het eiland naar zn malemoer gaat.

    Voor nu is Curacao onder curatele geplaatst, dus kunnen ze niet lukraak gelden lenen, of Nedeeland dient goedkeuring te verlenen. Ze geven Italie, Frankrijk, Spanje en Griekenland wel respijt en leningen, maar hun eigen onderdelen (sommigen onderdanen) niet? Is dit omdat men op Curacao, buiten die 28%, nog steeds een kleurtje heeft. Ik begin te vermoeden van wel. Of moet het eerst 51% kleurloos worden, zoals op Boneiru voordat men wel hulp kan krijgen in noodsituaties?

    En ja, er is corruptie, maar waar ter wereld niet? Als je weet hebt van corruptie geef je dat aan en zullen er mensen vervolgd worden ondien aantoonbaar. Zo werkt een democratie.

    Is de vraag aan een ambtenaar om zijn inkomen te minderen in Nederland ook gesteld? Nee, maar waarom dan wel op Curacao? Semi en overheids NVs directeuren in Nederland verdienen ook teveel is telkenmale in de krant te lezen. Zij hoeven ook niet in te leveren, behalve winstuitkering, geen salaris. Het kan ook niet dat is een druppel op een roodgloeiende plaat. Verdienen ze teveel, ja, maar dat is alleen oplosbaar in de toekomst, na contract beeindiging. Daar maar ook hier.

    Jullie positivos willen allemaal heer Jonk als president, dat alleen omdat hij geen kleurtje heeft en je je daarmee kunt vereenzelvigen. Zelfde laken een pak als zijn grootvader. Ook niks goeds voor Curacao gedaan. Wel voor Nederland toentertijd.

    En iets anders, had het in het Papiaments gemoeten, in ieder geval niet in het bargoens engels dat de heer Jonk hanteert in zijn schrijven. Voor een ir., is dit koeterwaals niet acceptabel. Misschien had hij het in het Nederlands moeten schrijven omdat hij daar schriftelijk beter mee uit de voeten kan (hopelijk) en anders ja, in ons eigen getogen papiamentu.

    Niks tegen Kevin, maar doe ajb niet alsof het een halleluja heilige is. Als ondernemer heb je eigenlijk sowieso niks te zoeken in gov als je niet in dienst van mensen kunt handelen en niet achter het beleid van gov staat. Ook en zeker als dat een lening aanvraag is.

    Goede keuze gemaakt door ontslag te nemen. Het ga je goed in je verdere ondernemingen. Ga vooral voor een rijke onderneming of breid je bedrijven uit. Succes.

  45. ……“Dat hij een en ander in het Engels heeft verwoord is prima. Papiaments is slechts voor lokale communicatie en de taal waarbinnen het roversgilde van gedachten wisselt.”…….

    LOL, een mooie satirische exaggeratie
    Het halve parlement spreekt gebrekkig papiaments.

    95% van de bevolking kan niet foutloos spellen in het papiaments.

    Maar men valt over het feit dat de publicatie niet in het papiaments heeft plaatsgevonden.

    Als was de boodschap in het Chinees verkondigd, aan de krachtige en feitelijke strekking doet het niets af!

  46. En nog iets, was het niet het ctdf dat achter de geweldige AJAX sponsoring zat? En is Jonkheer niet ondernemer die direct en indirect voordeel kon halen uit gemeenschapsgeld dat via het ctdf beschikbaar kwam? Was hij niet gewoon een van de voorbeelden van hoe het kwam dat het hier altijd misgaat?
    Ach het zijn maar vragen die bij mij rijzen. Het zal wel aan mij liggen.

  47. Ik lees het iets anders; de overheids NV’s worden door devident eis uit gemolken door hun aandeelhouder de overheid. Dat is het recht van de aandeelhouders. Dat het gevolg is dat ze geen reserves hebben is daar weer een gevolg van.
    Dus? Of dat geld nu of later in de gemeenschapskas vloeit wat is het verschil? Wat voor verschil maakt het of de huidige of toekomstige elite zich daaraan vergrijpt?
    Het zou raar zijn als er een overheidstekort was terwijl de bedrijven van de overheid geld over hebben.
    Waar ik wel een probleem zie is dat er bij de monopolisten geen enkele poging is gedaan tot innovatie, efficiency en service verbetering, wat had kunnen leiden tot; lagere consumenten prijzen en/of grotere winsten die in de staatskas vloeien en daardoor de begroting konden helpen.
    Dat dit heeft kunnen gebeuren komt, naar mijn mening, door de politieke bemoeienis; het aanstellen van ongeschikte vrienden in de rvb’s en rvc’s van deze monepolisten.

  48. Mijn vraag is wel hoelang Kevin dat baantje al heeft gehad zonder het op te zeggenn. Hij kon nog beter dan wij allemaal weten dat het hevig stinkt daar bij CTB.

  49. “Dat hij een en ander in het Engels heeft verwoord is prima. Papiaments is slechts voor lokale communicatie en de taal waarbinnen het roversgilde van gedachten wisselt.”
    Goed punt, ook de wereld buiten Curacao heeft het recht om te weten hoe ons roversgilde te werk gaat

  50. Veel waardering voor de wijze waarop Jockheer de problematiek aan de orde heeft gesteld. Dat hij een en ander in het Engels heeft verwoord is prima. Papiaments is slechts voor lokale communicatie en de taal waarbinnen het roversgilde van gedachten wisselt.
    Ik begrijp absoluut niet waarom hij zijn ontslag heeft ingediend. Omzetverlies bij Phena zal wel meevallen. Juist nu is het van belang dat sterkhouders zich laten blijven horen. Zou een goede voorzitter zijn van een op te richten schaduwkabinet

  51. Kevin heeft écht groot gelijk. Kevin voor 3 jaar benoemen als “Baas project herstel Curaçao” met verregaande bevoegdheden. De hele oude kliek op non actief met 1000 gulden per maand wachtgeld. En dan opruimen…. en gewoon onderdeel worden van NL en net als Bonaire stappen zetten naar een betere toekomst voor de kinderen en bedrijven op Curaçao. Wat is belangrijker? Schijn onafhankelijkheid of een goede toekomst voor de kids en bedrijven.

  52. Het is diep triest inderdaad. Hij heeft het niet eens over Refineria di Korsou. Die sinds 1986 ruim 20 miljoen per jaar aan huurinkomsten ontvangt (zijn dit dollars of guldens, laten we maar even rekenen met dollars). In 33 jaar hebben ze dus 660 miljoen dollars geincaseerd.

    Waar is dat geld gebleven? De raad van commissarisen van de Refineria di Korsou zijn puppets en de regering de puppet masters. Die Raad van Commissarissen moeten ook hun ontslag nemen. Als ze geen jaarrekening voor de RdK kunnen presenteren. WIJ ALS EIGENAARS VAN DAT OVERHEIDSNV hebben er ‘freaking’ recht op. Er zijn sinds 1986 geen officiele jaarrekeningen gepubliceerd.

    En de STATEN, dat is een rubber stamp. Die zijn zo belabberd dat ze niet eens van hun budgetrecht en vraagrecht gebruik maken om de regering te dwingen ALLE overheidsnvs en ALLE gesubsidieerde instellingen, een jaarrekening voor afgelopen 3 jaar te vragen. Mamma Korsou is hier echt freaking boos over.

    Mijn kinderen, de bevolking is DOM, zo heb ik ze niet opgevoed. Ze zijn dom omdat ze achter regeringen lopen en niet zelf nadenken. Je moet de STATEN naar huis sturen als ze niet namens jou vragen stellen.

    Dus Mama Korsou zegt: alle stichtingen die subsidies krijgen en alle Overheidsnvs die op de Financiele Maandelijkse Rapportages staan (achterin staat een hele lijst met wanneer ze wel of geen jaarrekening hebben) meteen de raad van toezicht en raad van Commissarissen naar huis sturen. Omdat die geen jaarrekening hebben gestuurd.

    Deze man heeft cojones. Die weet hoe het zit. Die wil niet meer onderdeel maken van deze clubs.

    Wij moeten zelf eerst diep in de buidel tasten. Voordat we Mama Nederland om geld vragen. De huidige politici en ook de afgelopen politici, de staten , de Ministers hebben ons arm gemaakt. Ze willen lenen van Nederland maar houden hun vriendjes lekker aan het werk.

    Het is een schande!!!!

  53. Operatiezuster is te laf hiervoor ze is alleen geïnteresseerd als window dressing te fungeren verder is het niet de meest slimme bestuurder maar ja dat zijn de meesten niet!!

    Pluim voor Kevin, it is as is. Niets meer en minder.
    Die lange tenen toch

  54. The man speaks the truth and says it like it is. To stand your ground, takes a strong will and cohones to do that. Korsou needs a hombre with them type of balls, so, yeah: Kevin for President!

  55. Nou, niks verkeerd met de FB bericht van dhr. Jonckheer , maar wel bizar dat menig landgenoten de bon YDK nan niet bereidt zijn om hun verantwoordelijkheid als volwassen mannen en vrouwen te nemen in deze tijden van crisis. Waar de politiek als 1e, ambtenaren en medewerkers van overheid’s NV’s een voorbeeld dienen te geven. We weten dat nu voor 1e helft van 2020 met de middelen van de bv RDK nu de salarissen van voormalige Isla medewerkers betaald worden in hoop dat ene Klesch de raffinaderij aan de praat gaat krijgen. Maar de rest (onverheids NV’s) heeft blijkbaar geen winst gemaakt of wil de buffer die ze hebben gemaakt gebruiken om hun eigen mensen door te kunnen blijven betalen, hopelijk zonder gebruikt te hoeven maken van de lening die van Nederland is losgepeuterd. Maar wat wel gedaan kan worden is werk maken van de solidariteitsheffing, eerlijk gezegd heb ik niks meer van gehoord. Wat op zich wel vreemd is omdat de inkomen vanuit toerisme voor de komende maanden en misschien zelf tot één jaar wegvalt, dus concreter stappen nemen om toch als land vooruit te komen zijn nodig. En als mededeling: vernomen van een goede kennis vandaag dat zelf bij het uitdelen dan de ter beschikking gestelde lening sommigen in nood toch hiervoor niet in aanmerking komen (nog voor financiële compensatie, nog voor voedsel bonnen dus niks nops nada), soort van vriendjes politiek bij SAOW dus mensen, er zijn heel veel rotte appels in de systeem en als dienst om jullie te schamen om zo met andere landgenoten om te gaan!!! Dus Nederland zou er goed doen om geen euro cent meer op te sturen. Misschien wordt iedereen eindelijk wakker, ‘Solo el pueblo salva al pueblo’.

  56. Kevin Joncheer mag een” schone lei” partij oprichten wat mij betreft!

    Hij durft hardop te roepen wat er hier goed mis is!

  57. @jb: verpleegster McWilliams is meer geinteresseerd in het zeker stellen van haar pensioen dan het welzijn van het eiland.

    Misschien kan die speklap van een begina zijn visie op de situatie geven?

  58. Mevrouw McWilliams, maak een statement en weiger dit ontslag en spreek openlijk uit dat U het met meneer Jonkheer eens bent. De tijd begint te dringen om het land niet nog verder te laten afzakken. We lopen al 30 jaar achter.

  59. Heeft Kevin Jonckheer gelijk? Ik denk het wel als je het verslag van de Rekenkamer er even naast legt.
    De jaarrekening over 2018 werd door de Algemene Rekenkamer niet goedgekeurd. Een kleine samenvatting betreffende de procedures die door de heren ambtenaren in de wind werd geslagen.
    De Algemene Rekenkamer heeft in het rapport echter vergeten te vermelden dat e.e.a wel degelijk fraude in de hand werkt. Het zou aan te bevelen zijn dat het O.M. eens een onderzoek in gaat stellen en de betreffende ambtenaren die zich schuldig hebben gemaakt aan handelingen die zij verricht hebben zonder daarvoor bevoegd te zijn ter verantwoording te roepen.
    Onderzocht is of: 1. de verplichtingen, de uitgaven en de ontvangsten in het jaar 2018 tot stand zijn gekomen in overeenstemming met de wet- en regelgeving (financiële rechtmatigheid). 2. de jaarrekening een getrouw beeld geeft van de financiële positie van het Land per 31 december 2018 en het resultaat over 2018.
    De onderzoeksresultaten zijn:
    1. De verplichtingen, de uitgaven en de ontvangsten in 2018 zijn niet tot stand gekomen in overeenstemming met de wet- en regelgeving
    2. 2. De jaarrekening geeft geen getrouw beeld van de financiële positie van het Land per 31 december 2018 en het resultaat over 2018.
    3. Concluderend is het oordeel over de jaarrekening als volgt: 1. De verplichtingen, de uitgaven en de ontvangsten in het jaar 2018 zijn niet tot stand gekomen in overeenstemming met de wet- en regelgeving (geen financiële rechtmatigheid). 2. De jaarrekening geeft geen getrouw beeld van de financiële positie van het Land per 31 december 2018 en het resultaat over 2018. Derhalve is de Rekenkamer van oordeel dat de jaarrekening geen getrouw beeld geeft van de financiële positie van het Land per 31 december 2018 en het resultaat over 2018. Dientengevolge hebben de Staten of een andere gebruiker van deze jaarrekening geen juist inzicht over de financiële positie en het resultaat van het Land. De Rekenkamer kan deze jaarrekening aldus niet goedkeuren.
    1. Belastingen De AO/IB is niet betrouwbaar omdat onder andere onbevoegden toegang hebben tot het Belastingsysteem.
    2. Andere inkomsten Geen (voldoende) procedures voor inkomsten zoals erfpacht en vergunningen. Alsook de AO/IB van de processen zoals inkomsten van paspoorten en rijbewijzen zijn niet voldoende.
    3. Beloning van personeel
    De AO/IB is niet betrouwbaar omdat onder andere functiescheidingen en interne controles ontbreken.
    4. Subsidies en overdrachten
    Niet volgen van procedures en richtlijnen betreffende onder andere vereiste ministeriële beschikkingen.
    4. Verbruik van goederen en diensten (aangaan van verplichtingen)
    5. Niet volgen van procedures en richtlijnen betreffende onder andere verplichtingen zonder programma van eisen en betalingen door niet formeel aangewezen betalingsordonnateurs.
    Als je het gehele verslag doorleest krijg je het idee dat bij alle overheidsinstantie amateurs aan het werk zijn.Het wordt tijd dat deze beerput eens opengetrokken wordt. Belastinggeld van de burgers wordt door deze “heren “ misbruikt.

  60. Dikbuiken als Charles Cooper en Godett wilde al meteen het ontslag.

    Zegt voldoende.

    En inderdaad huidige politici zal er niets aan doen want zij accepteren het en hopen op een zelfde baantje later.

  61. Allemaal non sense argumenten, over dat het in het papiamentu moet!
    Vormfoutje, meer zeker niet minder substantieel daardoor.

    Maakt het de aangehaalde argumenten immers minder waar?

    De waarheid iriteert goed bij deze lange tenen schreeuwers.
    En dat is een goed teken!!!

    Meneer Jonckheer slaat spijkers met koppen.

    Er wordt al decennia lang uitgemolken door “nos mes hende krioyo”, die zeggen dat zij beter voor hun volk opkomen dan de makamba.
    Zij roofden er op los, en braken de boel financieel compleet af, en het gebeurt nog steeds!

    Kijk alleen al naar de abjecte tegen de borst stuitende bananenrepubliek salarissen van:

    Leila Lasten
    Yamil Lasten
    Franklin Sluis
    Phillip Martis
    Darrick Jonis
    Gilbert Martina
    Jose Jardim
    Elvis Thode
    En nog een paar…

    Onsmakelijk, het moraal en werkethos van deze toppers.
    Die elk reeds ergens grote brokken hebben gemaakt.

    En wat het papiamentu betreft: Als we zo gebrand zijn op het papiamentu, waarom noemen we het ziekenhuis dan CMC en niet Sentro Mediko Curaçao, en de omzetbelasting geen IB ipv OB , resoectievelijk Impuesto di Benta, ipv Omzet belasting.

    Beetje schijnheilig om het papiaments als vals argument te bezigen.

    De kern en essentie van het verhaal wordt er niet minder valide door.

    Meneer Kevin Jonckheer: U heeft meer lef en moed getoond dan al deze politici, directeuren, ministers, parlementariers en schreeuwers van de media bij elkaar.

    Laffe salonfatsoenisten zijn het, die stuk voor stuk meesnoepen uit de ruif.

    U heeft het Lef getoond om deze afroom en pluñder praktijken hard op te noemen.

    U heeft hardop durven noemen wat vele denken en weten!

    Wij zijn een grote bestuurlijke schande!

  62. Reinald Curiel las dit bericht, haalde zijn schouders op, en haastte zich naar een andere happy hour waar hij toevallig(?) chos romero tegenkwam. “Waar maken deze mensen zich druk om?” vroeg hij aan Chos. Chos antwoordde: “geen idee, biertje? Als wij voor 5 uur bestellen met onze girobank kaart, is het 2 voor 1”

  63. Als Curaçao ooit vooruit wil komen dan dient dit soort kritiek serieus te worden genomen. Natuurlijk zit er (onnodige) emotie in het bericht maar dat toont de betrokkenheid aan. Dhr. Jonckheer is niet de eerste de beste die zomaar iets roept. Was het niet mooi geweest om tegen Nederland te kunnen zeggen: ‘We gaan met dhr. Jonckheer in gesprek om dit signaal serieus op te pakken. In deze tijd moeten we alle mogelijkheden onderzoeken om de overheidsfinanciën op orde te brengen’.
    Nu moet Nederland lezen dat hij als een soort klokkenluider is afgeserveerd. Opmerkelijk ook dat dit niet in het Engels maar in het Papiaments had gemoeten. Alsof dit een soort ‘geheimtaal’ is waarmee de vuile was binnen wordt gehouden.
    Verandering begint met het besef dat verandering nodig is. Verwacht mag worden dat dit besef er, na het openen van de portomonnee, nu wel zou moeten zijn.
    Het zou mevr. Mc.William sieren om het ontslag niet te accepteren en in plaats daarvan in dialoog te treden. Dat zou pas een sterk signaal zijn!

Geef een reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Zoeken

Recente reacties