26 C
Willemstad
• vrijdag 29 maart 2024

Extra | Journaal 26 maart 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Monday, March 25, 2024

Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...

Extra | Journaal 25 maart 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Friday, March 22, 2024

Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...

Extra | Journaal 22 maart 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Thursday, March 21, 2024

Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...
- Advertisement -spot_img

AntilliaansDagblad | Slecht functionerend onderdeel oorzaak black-outs

HomeMediaAntilliaansDagblad | Slecht functionerend onderdeel oorzaak black-outs

Jonis: Maatregelen genomen

Jonis: Geen slecht management, geen cyberattacks, geen achterstallig onderhoud, tekort aan capaciteit, te weinig personeel of falende processen | Persbureau Curacao

Willemstad – Een slecht functionerend onderdeel van het beveiligingssysteem was de oorzaak van de drie opeenvolgende black-outs in december en die van 4 januari dit jaar.  Dat het vijf jaar nadat het systeem in gebruik werd genomen pas mis is gegaan, heeft te maken met verschuivingen in het belastingpatroon van het elektriciteitsnetwerk. 
Daarmee is duidelijk wat de bron, de ‘root cause’, was van de massale stroomuitvallen op het eiland. Dat heeft een intern onderzoek van het nutsbedrijf uitgewezen, zegt Aqualectra-directeur Darick Jonis desgevraagd tegen deze krant.

Wat er precies mis is met het slecht functionerende beveiligingsonderdeel wordt verder geanalyseerd in het laboratorium van leverancier Schneider. Door het haperende onderdeeltje werd een kettingreactie in het beveiligingssysteem geactiveerd op het moment dat daar geen reden voor was. Aqualectra heeft maatregelen genomen en iets dergelijks kan in ieder geval niet weer gebeuren, verzekert Jonis. Ondertussen simuleren technici, samen met vertegenwoordigers van Schneider, verschillende scenario’s om vast te stellen of het beveiligingssysteem om anderen reden op hol slaat. ,,Op die manier kunnen we preventief aanpassingen doorvoeren”, zegt Jonis.

Het systeem werd in 2015 al geïnstalleerd door de leverancier. Dat het vijf jaar later pas misging, heeft alles te maken met verschuivingen in het belastingpatroon van het netwerk. ,,De raffinaderij is weggevallen, de vraag naar stroom is veranderd en toegenomen”, zegt Jonis. ,,Daarom kijken we ook verder, zodat we proactief kunnen handelen.”

De Aqualectra-directeur ziet het vinden van de ‘root-cause’ van de problemen als stap twee in het traject dat wordt doorlopen. ,,Allereerst hebben we ervoor gezorgd dat hetzelfde niet nog eens kan gebeuren door het probleem op te lossen.” Nadat de hoofdoorzaak is gevonden, zal een onafhankelijk onderzoek in opdracht van de raad van commissarissen (RvC) van Aqualectra en de raad van ministers, nu moeten uitwijzen of iemand iets te verwijten valt en de problemen hadden kunnen worden voorkomen. Minister Steven Martina (MAN van Economische Ontwikkeling (MEO) verwachtte half december nog drie weken later een rapport op zijn bureau te krijgen.

,,Maar op 4 januari was er weer een black-out”, zegt Jonis. ,,Dat heeft de zaak vertraagd, omdat onze technici samen met vertegenwoordigers van de leverancier op zoek gingen naar de bron van de problemen om snel een oplossing te vinden. Dat zijn dezelfde mensen die informatie moeten leveren in verband met het onderzoek in opdracht van de RvC.” Aqualectra-directeur Jonis vergelijkt de situatie met een huis dat in brand staat. Eerst moet de brand geblust worden: zorgen dat het onderdeel van het beveiligingssysteem weer functioneert, zoals moet. Dan komen er rechercheurs op zoek naar de oorzaak: de technici van Aqualectra. En ten slotte bepaalt de verzekeringsmaatschappij de hoogte van de schade en of er wordt uitgekeerd: het rapport van de RvC.

De oorzaak van de black-outs heeft op basis van de interne analyse dus niets te maken met achterstallig onderhoud, tekort aan capaciteit, te weinig personeel of processen die niet of niet goed zijn doorlopen. Maar juist het onafhankelijk onderzoek door derden in opdracht van de RvC en de regering zal dat moeten bevestigen. Mocht hem iets te verwijten zijn dan zal hij zijn verantwoordelijkheid nemen. Jonis: ,,Ik ga ervan uit dat het niet zo is en zou het jammer vinden. Maar als iemand een fout heeft gemaakt dan zal dat consequenties hebben, dat geldt ook voor mij.”

Zoals bekend maakt Aqualectra financieel moeilijke tijden door, onder andere door de coronamaatregelen. Maar onderhoud en bedrijfsprocessen hebben altijd prioriteit. ,,Dat is een keuze die we maken”, zegt Jonis. ,,Net zoals we dat hebben gedaan in 2011, 2012 en 2013 toen we er financieel ook slecht voor stonden.”

Bron: Antilliaans Dagblad

34 reacties

  1. Verbeter me als ik mis zit;
    Aqualectra heeft 8 directeuren en 12 onder directeuren.
    Aqualectra exploiteert technische installaties bedoeld voor de winning en distributie van electrische energie en drink water, als mede het bepalen van en inning van de bedragen verschuldigd voor het gebruik.
    Al met al primair een technische aangelegd.
    En de directie heeft dus schijnbaar geen verstand van hun eigen producten.
    Ook het onderhoud en innen van de verschuldigde bedragen schijnt een stap te ver te zijn voor een bedrijf met zo’n zware top.
    Lek verliezen, die geen lek verliezen zijn maar voor de meter aftappen en niet innen van gebruik. Wordt acceptabel gevonden. En deze “lek verliezen” worden dan weer verdeeld onder de wel betalende klanten.
    Het niet hebben van een technisch directeur is de verantwoordelijkheid van de directie de lek verliezen zijn ook hun verantwoordelijkheid.
    Het niet hebben of nalaten geeft de competitie weer.
    Mij maakt identiteit, huidskleur en zelfs nationaliteit van de bestuurders niet uit.
    Helaas is het een overheids nv en deze zijn hier op het eiland aangesteld door en afhankelijk van de overheid.
    De bestuurders worden aangesteld op basis van persoonlijke of politieke voorkeur en niet op hun competenties. Maar ze mogen geen kritiek krijgen, en hoeven geen verantwoordelijkheid te dragen die bij hun functie hoort omdat ze ydk zijn?

  2. Verbeter me als ik mis zit;
    Aqualectra heeft 8 directeuren en 12 onder directeuren.
    Aqualectra exploiteert technische installaties bedoeld voor de winning en distributie van electrische energie en drink water, als mede het bepalen van en inning van de bedragen verschuldigd voor het gebruik.
    Al met al primair een technische aangelegd.
    En de directie heeft dus schijnbaar geen verstand van hun eigen producten.
    Ook het onderhoud en innen van de verschuldigde bedragen schijnt een stap te ver te zijn voor een bedrijf met zo’n zware top.
    Lek verliezen, die geen lek verliezen zijn maar voor de meter aftappen en niet innen van gebruik. Wordt acceptabel gevonden. En deze “lek verliezen” worden dan weer verdeeld onder de wel betalende klanten.
    Het niet hebben van een technisch directeur is de verantwoordelijkheid van de directie de lek verliezen zijn ook hun verantwoordelijkheid.
    Het niet hebben of nalaten geeft de competitie weer.
    Mij maakt identiteit, huidskleur en zelfs nationaliteit van de bestuurders niet uit.
    Helaas is het een overheids nv en deze zijn hier op het eiland aangesteld door en afhankelijk van de overheid.
    De bestuurders worden aangesteld op basis van persoonlijke of politieke voorkeur en niet op hun competenties. Maar ze mogen geen kritiek krijgen, en hoeven geen verantwoordelijkheid te dragen die bij hun functie hoort omdat ze ydk zijn?

  3. @drechi: Jonas is uiteindelijk verantwoordelijkheid en niet een of andere middle manager. En als Jonas niet verantwoordelijk is dan per direct zijn salaris naar niveau middle manager aanpassen

  4. Je zegt het zelf: de Technisch Manager is verantwoordelijk voor het onderhoud, of moet ik zeggen “de ten enenmale ontbrekende technisch manager?” Darrick is dat niet.

  5. @ Drechi,

    En weer zie jij de zaken alleen maar zwart of wit. Deze conclusie objectief beoordelen is er bij jou niet bij.

    In ieder normaal functionerend bedrijf heb je procedures die in geval van emergencies in werking worden gesteld. Dat begint met het isoleren van het probleem en daarna het activeren van een back up plan. In dit geval was het isoleren van het probleem kennelijk onmogelijk, maar het probleem werd pas echt groot toen er ook geen back up plan bleek te zijn.
    En dat is waar het management om de hoek komt zeilen. Managen wordt hier veelal gezien als ‘een soort van leiding geven in goede tijden’ oftewel wanneer er niets aan de hand is. Echter, het management is ook verantwoordelijk voor het opstellen en trainen van protocollen voor de tijden dat het niet goed gaat. Dat ontbrak hier volledig.
    Dan heb je daarna nog de technisch manager, de persoon die verantwoordelijk is voor onderhoud (zowel preventief als correctief) en die zorgt voor het bepalen van de reserve onderdelen die het bedrijf op voorraad moet houden.

    Het is in mijn ogen onbestaanbaar dat een onderdeel, kennelijk hardware, slecht kon functioneren zonder dat daar een back up voor was. En wanneer een onderdeel zo kritisch is dan behoor je dit soort onderdelen dubbel uit te voeren in een systeem, zodat je kunt overschakelen naar een alternatief.
    Op eilanden, waar de stroomvoorziening niet kan worden overgenomen door andere eilanden, dien je een systeem te bouwen dat redundant is oftewel dat over meerdere alternatieven beschikt. Ja, het is iets duurder, maar het betaalt zich dubbel en dwars terug.

    Kortom, hoe je het ook wilt wenden of keren, hier ontbrak leiderschap en visie van het management. Het komt mij voor dat ze een systeem zo van de plank hebben gekocht en verder niet hebben nagedacht over de uitzonderlijke situatie van het opereren van dit systeem op een eiland.
    Dat mag je het management aanrekenen, zij zijn eindverantwoordelijk en dienen de lijnen uit te zetten. Dat heeft dus helemaal niets te maken met het feit of ze wel of niet YdK zijn.

  6. @ Drechi,

    En weer zie jij de zaken alleen maar zwart of wit. Deze conclusie objectief beoordelen is er bij jou niet bij.

    In ieder normaal functionerend bedrijf heb je procedures die in geval van emergencies in werking worden gesteld. Dat begint met het isoleren van het probleem en daarna het activeren van een back up plan. In dit geval was het isoleren van het probleem kennelijk onmogelijk, maar het probleem werd pas echt groot toen er ook geen back up plan bleek te zijn.
    En dat is waar het management om de hoek komt zeilen. Managen wordt hier veelal gezien als ‘een soort van leiding geven in goede tijden’ oftewel wanneer er niets aan de hand is. Echter, het management is ook verantwoordelijk voor het opstellen en trainen van protocollen voor de tijden dat het niet goed gaat. Dat ontbrak hier volledig.
    Dan heb je daarna nog de technisch manager, de persoon die verantwoordelijk is voor onderhoud (zowel preventief als correctief) en die zorgt voor het bepalen van de reserve onderdelen die het bedrijf op voorraad moet houden.

    Het is in mijn ogen onbestaanbaar dat een onderdeel, kennelijk hardware, slecht kon functioneren zonder dat daar een back up voor was. En wanneer een onderdeel zo kritisch is dan behoor je dit soort onderdelen dubbel uit te voeren in een systeem, zodat je kunt overschakelen naar een alternatief.
    Op eilanden, waar de stroomvoorziening niet kan worden overgenomen door andere eilanden, dien je een systeem te bouwen dat redundant is oftewel dat over meerdere alternatieven beschikt. Ja, het is iets duurder, maar het betaalt zich dubbel en dwars terug.

    Kortom, hoe je het ook wilt wenden of keren, hier ontbrak leiderschap en visie van het management. Het komt mij voor dat ze een systeem zo van de plank hebben gekocht en verder niet hebben nagedacht over de uitzonderlijke situatie van het opereren van dit systeem op een eiland.
    Dat mag je het management aanrekenen, zij zijn eindverantwoordelijk en dienen de lijnen uit te zetten. Dat heeft dus helemaal niets te maken met het feit of ze wel of niet YdK zijn.

  7. Yep @William !
    Zowel de voormalige CFO van UTS als Aqualectra hebben nu een riante plek ergens anders.
    Aqualectra is een financieel wrak, met jaarrekening en administtatieve achterstanden en UTS is voor 300 miljoen uitgekleedvia surinaamse en andere investments.

  8. Yep @William !
    Zowel de voormalige CFO van UTS als Aqualectra hebben nu een riante plek ergens anders.
    Aqualectra is een financieel wrak, met jaarrekening en administtatieve achterstanden en UTS is voor 300 miljoen uitgekleedvia surinaamse en andere investments.

  9. Coda nostra, is het geen wat in mij opkomt.
    Het zijn toch onze nv’s? En als het onse nv’s zijn aan wie moeten we dan verandwoordelijkheid afleggen? Aan ons zelf en dat is dus niet belangrijk. en zo kunnen we schuiven en afromen. Het ergste geval benoemt een rechtbank dit zonder consequenties.
    En als er ergens een misstand naar buiten komt wordt er weer hard geroepen dat het (formeel) zelfstandige bedrijven zijn.
    Wat er gecreëerd wordt is een ondoorzichtige brij van bestuur en verantwoordelijkheid waar midden voor persoonlijke en politieke doeleinden misbruikt worden en de werkelijke kosten die gaan betaald worden door de afnemers van die producten en diensten, de burgers de burgers kiezen het bestuur en de controle op het bestuur geluk voor het bestuur en helaas voor de burgers, de burgers hebben er geen weet van en stemmen zijn, in sommige gevallen letterlijk, te koop voor een appel en een ei.
    Coda nostra, is ook georganiseerde misdaad bedoeld voor het verrijken van enkelen ten kosten van velen

  10. Coda nostra, is het geen wat in mij opkomt.
    Het zijn toch onze nv’s? En als het onse nv’s zijn aan wie moeten we dan verandwoordelijkheid afleggen? Aan ons zelf en dat is dus niet belangrijk. en zo kunnen we schuiven en afromen. Het ergste geval benoemt een rechtbank dit zonder consequenties.
    En als er ergens een misstand naar buiten komt wordt er weer hard geroepen dat het (formeel) zelfstandige bedrijven zijn.
    Wat er gecreëerd wordt is een ondoorzichtige brij van bestuur en verantwoordelijkheid waar midden voor persoonlijke en politieke doeleinden misbruikt worden en de werkelijke kosten die gaan betaald worden door de afnemers van die producten en diensten, de burgers de burgers kiezen het bestuur en de controle op het bestuur geluk voor het bestuur en helaas voor de burgers, de burgers hebben er geen weet van en stemmen zijn, in sommige gevallen letterlijk, te koop voor een appel en een ei.
    Coda nostra, is ook georganiseerde misdaad bedoeld voor het verrijken van enkelen ten kosten van velen

  11. @William, je hebt gelijk.
    Verwar CFO van UTS (Nog grotere bende, met atransparante jaarrekeningen) met CFO Aqua-lek-rea.

    Mea culpa

  12. @William, je hebt gelijk.
    Verwar CFO van UTS (Nog grotere bende, met atransparante jaarrekeningen) met CFO Aqua-lek-rea.

    Mea culpa

  13. “SLECHT FUNCTIONEREND ONDERDEEL OORZAAK BLACK-OUTS”

    Dat onderdeel is Neysa (Amnesia / Insane-ia) Isenia, onder wiens lijding / leiding 700 miljoen verdween bij Girobank en die door de Centrale Bank niet integer en niet geschikt voor een directiefunctie werd bevonden.

    Waarschijnlijk was ze wel zeer geschikt voor de erectiefunctie van Eric Garcia en Stephen Capella.

  14. “SLECHT FUNCTIONEREND ONDERDEEL OORZAAK BLACK-OUTS”

    Dat onderdeel is Neysa (Amnesia / Insane-ia) Isenia, onder wiens lijding / leiding 700 miljoen verdween bij Girobank en die door de Centrale Bank niet integer en niet geschikt voor een directiefunctie werd bevonden.

    Waarschijnlijk was ze wel zeer geschikt voor de erectiefunctie van Eric Garcia en Stephen Capella.

  15. @Knoek-koe
    Was Dieudonnée van der Veen rond die tijd niet de CFO? Kan me vergissen hoor. En erna werd er aangerommeld door vd Dijs Schotte en de verdere politieke benoemingen.

  16. @Knoek-koe
    Was Dieudonnée van der Veen rond die tijd niet de CFO? Kan me vergissen hoor. En erna werd er aangerommeld door vd Dijs Schotte en de verdere politieke benoemingen.

  17. ….De jaarcijfers van 2010 zijn nog niet eens af”..

    Wie was CFO in die periode?
    Lastig vraagstuk!
    Nu runt diezelfde CFO een centraal gelegen bank @1 miljoen per jaar!
    Danzij een MAN en haar moeke!

    Over het paard getild zijn deze CFO/CEO/Interim presidents.

    Nos mes por!

  18. @William, when they run out of arguments they start calling younames!
    Feit: Management Aqualectra = defect!
    Velen op deze rots verafschuwen facts!!

  19. Hopelijk worden de slecht functionerende “onderdelen” in het Topmanagement ook in een adem meegenomen bij de momenteel lopende revisie van de apparatuur!

    Broodje aap verhaal!

    Slecht functionerend onderdeel is direct resultaat van slechtfunctionerende onderhoudsmanager, die weer direct valt onder de slechtfunctionerende CEO , die op zijn beurt weer valt onder de slechtfunctionerende RvC.

    Welke slechtfunctionerende public ccountant licht deze tent door?

  20. Ongelofelijk wazig , vaag, onduidelijk, mistig, schemerig, fantasierijk en nietszeggend verhaal. Ik hoop dat ze het “slechtfunctionerend “ onderdeel op voorraad hebben genomen en dat er monteurs zijn die het kunnen vervangen als het weer mis gaat.

  21. ” Mocht hem iets te verwijten zijn dan zal hij zijn verantwoordelijkheid nemen. Jonis: ,,Ik ga ervan uit dat het niet zo is en zou het jammer vinden. Maar als iemand een fout heeft gemaakt dan zal dat consequenties hebben, dat geldt ook voor mij.””
    Gelooft hij zelf wat hij hier zegt?

  22. Het maakt mij geen zak uit of Jonis een YdK is de man is gewoon al jaren hoofdverantwoordelijke voor de chaos en wanbeleid binnen Aqualectra.
    Wat Isenia betreft, de ‘financieel’ directeur die kan niet eens aangeven hoeveel mensen nu echt verstoken zijn van water etc.
    Wanbeleid in optima forma!

  23. Het enige slecht functionerend onderdeel dat vervangen moet worden is de directeur zelf. Nooit gehoord van onderhoud als in onderhouden?

  24. ….”Slecht functionerendonderdeel was oorzaak Black out”…..

    Slecht functionerend management is oorzaak dat slecht functionerend onderdeel niet tijdig gedetecteerd en vervangen was.
    Brandjesblus beleid.

    Danki!

  25. Duidelijk Darrick.
    En voordat de meute wolven hier op KKC je weer aanvalt, om de doodsimpele simpele reden dat je een YDK bent, en niet omdat je hebt gefaald (wederom omdat je een YDK bent): Draaf rustig verder. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor Mw Isenia. Maak je borst maar nat Mamita… Ze zijn onderweg. Sterkte.

Geef een reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Zoeken

Recente reacties